Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et flot eksemplar.. (Billedegætterier)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 19/7 2011, 11:46 (4812 dage siden)

Er lige hjemvendt fra 10 dages ferie i en egn af Danmark, hvor der aldrig har været anlagt jernbane, ihvertfald af den permanente slags, så vidt jeg ved ;-)

Men på sidstedagen nåede jeg lige et få taget et par billeder af dette meget smukke stykke velbevarede transporthistorie, inden at den sidste strøm forsvandt fra kammeraet. :-|

Men hvad er det vi ser på billedet og hvor?
Kan fortælle at nævnte genstand har en lidt speciel historie og hvis nogle på forum også kender denne, må det selvfølgelig gerne nævnes :-)

[image]

--
[image][image][image]

Et flot eksemplar..

af Niels Munch, 19/7 2011, 12:05 (4812 dage siden) @ K.B.Andreasen

Hej K.B.,

Det skulle vel aldrig være "BUSSEN" ??

Bedste hilsener
Niels

Et flot eksemplar..

af Claus Frost, 19/7 2011, 12:21 (4812 dage siden) @ Niels Munch

Noget af en tilsnigelsen, at ejeren af denne ellers så fine bus kalder den for bussen fra filmen. Det er ikke samme bus *SE SELV*

Ikke noget stort billede, men det er tydeligt at det ikke er samme bus.

Et flot eksemplar.. Chevrolet Six ´34

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 19/7 2011, 12:29 (4812 dage siden) @ Niels Munch

Hej K.B.,

Det skulle vel aldrig være "BUSSEN" ??

Bedste hilsener
Niels

Hej Niels

Quizer har bare ikke nogen lang levetid her på forum, men det er nu også herligt nok :-D

Jo det er nemlig DEN bus som vi alle nok kender fra filmen af samme navn. Og ganske rigtigt var det også på Samsø at jeg mødte denne flotte Chevrolet Six ´34.

Skal dog siges at jeg i snart mange år har kommet hver sommer på øen i midten, og hver gang jeg har været i Ballen, har jeg nydt synet af deres Excalibur Roadster, men sidste år dukkede altså også denne op :-)

Og det skal siges at den er yderst velholdt, var både under og i den og kunne ikke finde det mindste der ville genere en synsmands åsyn :-P

[image]
[image]
[image]

--
[image][image][image]

Et flot eksemplar..

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 19/7 2011, 12:39 (4812 dage siden) @ Claus Frost
redigeret af K.B.Andreasen, 19/7 2011, 13:00

Noget af en tilsnigelsen, at ejeren af denne ellers så fine bus kalder den for bussen fra filmen. Det er ikke samme bus *SE SELV*

Ikke noget stort billede, men det er tydeligt at det ikke er samme bus.

Jaeh der er vi nok blevet trukket lidt i næsen alligevel.. :-P

Men på den anden side det er vel hvad man kan forvente i "turistland" ;-)

Havde dog godt tænkt lidt over at det ikke passede med at den skulle have kørt på Samsø indtil 1969, men have været med i filmen fra 1963 som blev optaget i Nordsjælland, hvilket tydeligt ses i scenen ved stationen (Skævinge, så vidt jeg husker), lige før det billede du linker til, ses et tog fra HFHJ i baggrunden..
Men interiøret snyd mig altså en del, da jeg syntes at kunne se mange ligheder ;-)

Men ja så kan vi gå og hygge grine lidt af det. Den menneskelige natur vil snydes :-P
Men mon ikke jeg nu har et kort i baghånden der kan udløse en gratis fadbamse næste sommer... :-D

--
[image][image][image]

Et flot eksemplar.. Chevrolet Six ´34

af KimC, 19/7 2011, 13:59 (4811 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jo det er nemlig DEN bus som vi alle nok kender fra filmen af samme navn. Og ganske rigtigt var det også på Samsø at jeg mødte denne flotte Chevrolet Six ´34.

Ender Dirch Passer filmen ikke med at den gamle bus står i vejsiden og brænder?
Så vidt jeg erindrer ligner det ikke "filmsild" altsammen.

Men tak for billederne uanset ;)

Et flot eksemplar.. Chevrolet Six ´34

af disavelo @, Herning, 19/7 2011, 15:28 (4811 dage siden) @ KimC

Jo, bussen i filmen brænder til sidst. Der var en lang korrespondence om emnet på danskefilm.dk for så vidt jeg husker to år siden, og enden på det blev, at veteranmanden Erland Egefors redegjorde for at bussen i filmen var en noget ombygget Triangel. Så ejeren af den hér afbildede flotte bus tager munden lidt for fuld.....

Venlige hilsner
Søren

Avatar

Et flot eksemplar.. Chevrolet Six ´34

af Per Hauberg, 19/7 2011, 17:25 (4811 dage siden) @ KimC
redigeret af Per Hauberg, 19/7 2011, 18:19

Trailer til Dirch Passer-filmen "Bussen" kan findes på YouTube, og selvom man ikke når at se meget til køretøjet på den korte tid, mener jeg nu ikke, at den meget flot istandsatte Samsø-bus har ret meget at gøre med den, de brændte af i Skævinge i filmen.
Samsø-bussen har højere tag med ruteskilt, kølerhjelmen har en ganske anden facon og anderledes ventilator-ribber.
Men bevares, -filmens bus brændte jo omtrent ned "til grunden" i sjette akt, så genopbygningen kan jo byde på allehånde nytænkning....

http://www.youtube.com/watch?v=V6rXcuX2Qu8

vh

Per

Et flot eksemplar.. Chevrolet Six ´34

af Aleman, 19/7 2011, 18:29 (4811 dage siden) @ Per Hauberg

Det er ganske rigtigt, at BUSSEN i filmen af samme navn udbrændte, så dén eksisterer altså ikke længere. Årsagen var vistnok, at man havde glemt at løsne håndbremsen, da BUSSEN skulle transporteres væk, og så fik filmen altså den slutning, den fik. Fra omtalte korrespondance om danske film fremgik det tydeligt, at der var tale om en Triangel. En god bekendt af mig, en hærdet lastvognschauffør, kunne også med det samme fastslå, at der var tale om en ombygget Triangel, bl.a. på skærmene.
Og endelig - i stedet for at skrive så meget frem og tilbage - vil jeg anbefale alle at SE filmen. Tag evt. nogle billeder af BUSSEN undervejs - og sammenlign bagefter med Chevrolet'en.

Venlig hilsen,

Aleman

Avatar

Dirch Passer og Bussen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/7 2011, 20:04 (4810 dage siden) @ K.B.Andreasen

Når man gik i biografen i 1960'erne var det ikke ualmindeligt at købe et såkaldt "program". I mit arkiv har jeg programmet for "Bussen". Der er dog ikke noget regulært billede af bussen, men den kan da skimtes på det nederste billede og det vil sikkert ikke tage en buskender mange sekunder at fortælle os, hvilken bus der er tale om.

I øvrigt er lokaliteten "Nørre Uggelsø" opfundet til lejligheden.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]

Uddrag af program til biograffilmen "Bussen". Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Et flot eksemplar..

af Georg Schmidt, 22/7 2011, 10:44 (4809 dage siden) @ K.B.Andreasen

Denne her jeg fangede i Assens den 28/12 1972, var nu heller ikke værst. På standeren stod Ringe over Haarby.:-)
[image]
[image]
Mvh
Georg

Avatar

Et flot eksemplar.. Chevrolet Six ´34

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/12 2011, 20:07 (4671 dage siden) @ Aleman

Og endelig - i stedet for at skrive så meget frem og tilbage - vil jeg anbefale alle at SE filmen. Tag evt. nogle billeder af BUSSEN undervejs - og sammenlign bagefter med Chevrolet'en.

Og det bliver der så rig lejlighed til på lørdag kl. 20.00 på DR1 jf. her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Dirch Passer og Bussen

af Per Hauberg, 13/5 2012, 01:13 (4513 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Helt dugfrisk rapport godtgør hermed at den alternative "Nørre Uggelsø Rutebil" fortsat tøffer rundt med turister på Samsø.
Jeg er netop vendt hjem fra "studietur" til flinke kollegers fine bif i Tranebjerg, og sandelig om ikke vi blev hentet ved færgen i Sælvig af vognmand Svend og hans herlige veteran.
Vognmanden fungerer også selv som turistfører, og beretter meget underholdende om de mange kendisser, der i ferietiden bebor husene på Samsø. Fantasi og fortællelyst bobler, og det må være helt op til den enkelte turist, hvor mange limpinde man hopper på. Den mest underholdende skrøne er dog påstanden om, at det er Dirchs bus, vi kører rundt i. -Det mest autentiske i den sammenhæng er filmprogrammet, som hænger i en klemme over chaufførens plads.

Men bussen er flot, og turen en oplevelse.
(Og M/F Kanhave er for mig et adskilligt bedre skib end rygterne en overgang ville vide. -Fin sejltur, selv der var buler på havet, ingen støj eller rystelser. -Kun synes inventaret ikke lavet til at modstå turisters og efterskolelevers hærgen.)

vh

Per

[image]
[image]

Avatar

Et flot eksemplar..DR's Sommerferiebus

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/5 2012, 08:17 (4513 dage siden) @ K.B.Andreasen

De "lyttere" her på kanalen med rette alder, kan sikkert erindre RADIOudsendelsen "Sommerferie" for raske piger og drenge, sendt hvor morgen mandag til lørdag kl. 9:05 til 10:00 i skolernes Sommerferie. Udsendelsesleder Elith Nørreholm.

I 1972 vælger DR at de skal rundt i landet - hver uge et nyt sted - startende eller sluttende på Bornholm. Som "varemærke" skal de have en gammel bus, som malet i friske gule farver skal fungere som studie og redaktionslokale.

Børge Kaa får opgaven med at levere bussen.

Jeg var med på Bornholm i juni '73 og tog bl.a. disse billeder:
[image]
Her midt under udsendelsen på Sandvig Havn. For at fastholde kategorien med billedgætterier, så sidder der er person midt i billedet - skråt bag ved Elith Nørreholm, på en blå klapstol og med en guitar og stort blondt krøllet hår:

Hvem er det? Han var en af de unge medarbejdere på udsendelsen, fik siden en karriere med netop guitaren med især et stort nærmest landeplagende hit, og senere end anden, i perioder dogmatisk, kariere indenfor end anden kunstart som han iøvrigt forsat har.

Her er et andet billede inde fra bussen, hvor man kan se at der er bygget 2 studiegrammofoner ind i Bussen:
[image]
Playlisterne var aftalt dagen før, og for Bornholms vedkommende blev der fløjet en diskoteksdame over med de plader de skulle bruge om morgenen (!!!).

Her er et andet stemningsbillede, hvor personen I skal gætte lige har rejst sig fra den blå havestol:
[image]
Den grå vogn er sendevognen, der via det alm. FM bånd sender signalet til nærmeste P&T tårn, hvorfra man via DR's egne linier når til Radiohuset i Rosenørns Allé og ud til alle lytterne. I lokalområdet kunne man faktisk opfange signalet fra sendevognen på FM båndet :-)

Til sidst et stemningsbillede fra Almindingen - det er så min 1937 Ford Junior Cabrio-Limousine der holder bag ved Bussen:
[image]

Bussen var en DAB-Büssing, som Børge Kaa havde købt i 1972 fra Skagens banen (mon der findes billeder af den derfra?) hvor den til sidst var reservebus. Den oprindelige Büssing motor var af Skagensbanen udskiftet med en Chevrolet Six fra en gang i 50'erne. Den kunne køre 90 km/t hvis man gav den alt hvad den kunne trække.

Efter nogle år opgraderede DR til en nyere og større bus som iøvrigt var DR's egen. Børge Kaa solgte bussen til et kollektiv, som ville køre til Afrika og redde verden.

Jeg troede i mange år at bussen var tabt og holdt i en eller anden sanddrive i Sahara, indtil jeg finder ud af at den aldrig kom afsted og kollektivet solgte bussen igen.

Den ender hos vognmand Keld Strandgaard i Varde. Der er slet ingen tvivl om at det er samme bus, for her er et billede "JMK" har taget fra restaureringen:
[image]
JMK arbejdede som chauffør hos vognmanden på det tidspunkt.

Bussen er restaureret og ser sådan her ud idag:
[image]

(De 2 sidste billeder er lånt fra denne tråd på nrpl.dk - en anden nørdsite :-)
http://nrpl.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=866&start=0&st=0&sk=t&sd=a)

Og det er ganske vist.......

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Et flot eksemplar..DR's Sommerferiebus

af Søren Jakobsen, Randers, 13/5 2012, 10:43 (4513 dage siden) @ Michael Deichmann

For at fastholde kategorien med billedgætterier, så sidder der er person midt i billedet - skråt bag ved Elith Nørreholm, på en blå klapstol og med en guitar og stort blondt krøllet hår:

Hvem er det? Han var en af de unge medarbejdere på udsendelsen, fik siden en karriere med netop guitaren med især et stort nærmest landeplagende hit, og senere end anden, i perioder dogmatisk, kariere indenfor end anden kunstart som han iøvrigt forsat har.

Mon ikke det er min (i grove træk), navnebroder?

Et flot eksemplar..DR's Sommerferiebus

af Niels Munch, 13/5 2012, 10:55 (4513 dage siden) @ Michael Deichmann

God morgen Michael,

Herlig beretning!

Herren, vi skal gætte, er formentlig Søren Kragh-Jacobsen, som i 1975 skrev "Mona, Mona, Mona...".

Skagensbanen havde 2 Büssing-NAG rutebiler med 38 siddepl. og karosseri af den viste type fra DAB:

Internnr. 5 P 2417 / P 2451 Büssing/DAB 1938 stelnr. 50624
Brændt 9-1943, genopbygget hos DAB 1947. Solgt 1958.

Internnr. 6 P 8957 / PK 80504 Büssing/DAB 1939 stelnr. 50668
Brændt 9-1943, genopbygget hos DAB 1947, solgt 1961.

Der er foto af internnr. 6 på side 89 i DJKs bog "Skagensbanen gennem 100 år" (1990, ISBN 87-87050-31-5).

Jeg synes imidlertid ikke, at jeg kan få disse data til at stemme helt med billedteksten under Kjeld Strandgaards fine Büssing?


Bedste hilsener
Niels

Dirch Passer og Bussen

af Niels Munch, 13/5 2012, 11:17 (4513 dage siden) @ Per Hauberg
redigeret af Niels Munch, 13/5 2012, 11:38

God morgen Per,

Den rigtige bus fra "BUSSEN":

[image]

..... udriv fra BT en lørdag i november 1963. Desværre mangler artiklen; men af billedteksten fremgår, at bussen blev erhvervet af journalisten og radioværten Arne "Myggen" Hansen, der stolt troner på sin nyerhvervelse. Hans planer (hvad de end var) med bussen blev ikke realiseret, og den havnede på en skrotplads i Vestsjælland.

Den var (formentlig) bygget på Sorø Karosserifabrik før krigen og moderniseret dér efter, og kørte hos en vognmand i Vestsjælland.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Et flot eksemplar..DR's Sommerferiebus

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/5 2012, 13:34 (4512 dage siden) @ Niels Munch

God morgen Michael,

Herlig beretning!

Herren, vi skal gætte, er formentlig Søren Kragh-Jacobsen, som i 1975 skrev "Mona, Mona, Mona...".

Det er fuldstændig korrekt! Det var Søren Kragh-Jakobsen, der inden hans karriere som hitmager bl.a. var medarbejder i DR's børne- og ungdomsafdeling.

Den blev traditionen tro her gættet hurtigt :-)


Skagensbanen havde 2 Büssing-NAG rutebiler med 38 siddepl. og karosseri af den viste type fra DAB:

Internnr. 5 P 2417 / P 2451 Büssing/DAB 1938 stelnr. 50624
Brændt 9-1943, genopbygget hos DAB 1947. Solgt 1958.

Internnr. 6 P 8957 / PK 80504 Büssing/DAB 1939 stelnr. 50668
Brændt 9-1943, genopbygget hos DAB 1947, solgt 1961.

Der er foto af internnr. 6 på side 89 i DJKs bog "Skagensbanen gennem 100 år" (1990, ISBN 87-87050-31-5).

Jeg synes imidlertid ikke, at jeg kan få disse data til at stemme helt med billedteksten under Kjeld Strandgaards fine Büssing?

Nej, det slog mig også da jeg genfandt billedet. Oplysningen om Skagensbanen har jeg fra Børge Kaa, og da han jo stadig er i live (84 år) vil jeg prøve at spørge ham.
Det er så også en af grundene til at jeg gerne vil gense bussen hos Strandgaard. Jeg skal have ham til at fortælle hvor han har sine oplysninger fra.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Et flot eksemplar..DR's Sommerferiebus

af Peter M. Thomsen, 13/5 2012, 17:45 (4512 dage siden) @ Michael Deichmann

Fine busbilleder fra Bornholm
Når nu vi snakker om Bornholm, så har vi i BAT en flot gammel Bedford bus fra 1948.
Chassiet kom fra Bedford resten er opbygger af Aage Jensens karosserifabrik i Rønne
[image]
DBJ Bil 12, Rønne havn sommeren 2006
Foto: Peter Thomsen

Indsend billederVeterantog kalenderLJ M32

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak