Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvilken TAGFARVE havde de første vinrøde litra BN i 71? (Generelt)

af Steff, 18/7 2011, 14:50 (4877 dage siden)

Kære alle!

Farver er jo før diskuteret/debatteret her på Forum og det er jo en svær en, grænsende til ”religion”.

DSB bestilte en antal nærtrafikvogne litra BN hos Scandia i slutningen af 1960´erne til levering fra og med 1971 ff.
De første vogne blev leveret i den ”normale” vognfarve, nemlig DSB nr. 1 vinrød 1929. I midten af første leverance i 1971 blev Scandia imidlertid bedt om, at male vognene i en rød farve.

Mit spørgsmål går kort og godt på, hvilken TAGFARVE havde de første VINRØDE (DSB nr. 1 vinrød 1929) nærtrafikvogne litra BN.

Altså, er der nogen af læserne, der er i besiddelse af enten korrespondancen fra DSB og til Scandia vedr. farver, eller har nogen af læserne FARVE billeder af en eller flere VINRØDE litra BN?

Jeg leder altså ikke efter ”tror nok”, ”vistnok” eller ”jeg husker det som”, men ”the smoking gun” farvemæssigt.

Kan nogen hjælpe? Jeg vil nemlig være meget taknemmelig for en løsning, da resultatet vil kunne ses ”live” om et stykke tid på de lange skinner. Og så skulle det jo helst være korrekt, ikke sandt? Og så får vi jo endelig sat et punktum for mange diskussioner og meningsudvekslinger gennem årene.

Med ”ferrovial” venlig hilsen:-)

Steff

--
Steffen Dresler

Hvilken TAGFARVE havde de første vinrøde litra BN i 71?

af Ole M. Nielsen ⌂, 18/7 2011, 17:10 (4877 dage siden) @ Steff

Hej Steff.

Ikke meget hjælp, men på bagsiden af bogen "Personvognsmateriellets historie" er der et lille farvebillede af MY 1150 med brune Bn. Fotografen er angivet som "JS", og jeg tror at det betyder James Steffensen, Det passer ihvertfald med DMJK's liste over James' foto (foto 586.22 og 586.24 - MY 1150 + 4 Bn, 1/7-1971).

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

af Steff, 18/7 2011, 17:45 (4877 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole!

Vi ER på vej derhen hvor jeg tror vi ender. Der kan nemlig "kun" være tale om to tagfarver - HÅBER JEG:-).
Men tak for tip´et. Typisk, dette billede var for nyt (tidsmæssigt) da vi fik James Steffensens negativer, hvorfor det ikke blev kopieret og lavet til papirbillede. Meeeen det viser dog noget!!
Nå, jeg har en tiltro til at der nok skal dukke et og andet op. Men tak for det første - og gode - hint!

Steff

--
Steffen Dresler

af Svend, 18/7 2011, 21:09 (4877 dage siden) @ Steff

Nu må vi se om dette billede fra 1973 er med til at gøre sagen klarere eller det skaber endnu mere forvirring:

[image]

[image]

Rungsted Kyst 1973 © /b]SBJ

--
Svend

af Steff, 18/7 2011, 21:29 (4877 dage siden) @ Svend

Godaften Svend!

Næ, synes ikke det giver mere forvirring. Det bekræfter sådan set en antagelse, nemlig at tagfarven på de første vinrøde Bn-vogne er den samme som på de første (ikke design)røde Bn-vogne.
Har set farve billeder her på Forum af en ny rød Bn-vogn med samme tagfarve (foto Georg Schmidt?). Og ser vi på dit rigtigt gode og informative billede, kan man se at tagfarven er den samme (incl. slidtage og "weathering"). Dette er nu det 3. billede af en Bn-vogn med denne tagfarve jeg har set. Så hvis ikke der nu lige pludselig dukker den anden mulighed op, er der en meget stærk indikation på hvilken tagfarve det drejer sig om.
Så, Svend, TAK, rigtigt godt!!

Fortsat god aften til alle.

Steff

NB: Det er med vilje jeg ikke lige nævner hvilke farver jeg har i tankerne, da det jo nødigt skulle "farve" (undskyld;-) ) eventuelle andres udlægning af et billede. Den skal nok blive publiseret her i denne tråd når...

--
Steffen Dresler

af Winther, Karlskov, 18/7 2011, 23:17 (4877 dage siden) @ Steff

Hej
Jeg har en optegnelse der beskriver farven som DSB Nr. 16 Stål grå (RAL 7012)
farven blev i følge optegnelsen brugt fra 1966 - 1970
Mvh
Bent

af Steff, 18/7 2011, 23:49 (4877 dage siden) @ Winther

BINGO!

Du har helt ret i at det er DSB nr. 16 stålgrå. Det var også den antagelse vi er kommet frem til. Den anden tagfarve KUNNE have været sølv/ore som de vinrøde B-vogne blev malet med på taget.
DSB nr. 16 stålgrå er nemlig den farve som de RØDE Bn-vogne fik malet taget med og sammenligner man de to vogne på bl.a. Svends billeder(Vinrød og rød Bn sammen), ses det tydeligt.

Har du en reference på din "skriv" og hvad er det for en optegnelse, hvis jeg må være så fri at spørge?

Nå, klokken er mange, så TUSIND tak for alle de givtige svar.

Der skal nok komme et flot resultat ud af museumstogs vinrøde litra Bn med stålgråt tag. Tak for hjælp!!!!

Godnat og sov godt!

Steff

--
Steffen Dresler

af Jens MO-Møller @, 19/7 2011, 00:04 (4877 dage siden) @ Steff

Den farve burde MO 1846 også have fået ved seneste opmaling i ca. 2002. Ved reparation og modernisering efter Glostrupulykken blev denne vogn malet i juni 1969 med den lidt sølvglitrende farve som de første BN-vogne, men nu blev det så DSB grå nr. 8 som taget blev malet med i 2002.

Venlig hilsen

Jens Møller

af Winther, Karlskov, 19/7 2011, 00:12 (4877 dage siden) @ Steff

Hej
Det er en liste der florer blant modeltogs nørder :-)
jeg har den herfra :
http://www.kvv73.dk/Danskimodel/Dansk_modeljernbane_danske_Farver.htm
Men har Scandia i Randers (eller hvad de heder nu )ingen optegnelser om hvilke farver der blev brugt.
Godfornøjelse med malearbejet, :-) Den bliver garanteret flot
Mvh
Bent

af Svend, 19/7 2011, 11:18 (4876 dage siden) @ Winther

Det er en liste der florer blant modeltogs nørder :-)

jeg har den herfra :
http://www.kvv73.dk/Danskimodel/Dansk_modeljernbane_danske_Farver.htm

Sådanen lister er gode når de anvendes vejledende men behøver absolut ikke at være (helt) korrekte. Bl a er anvendelsen af RAL-farver ved DSB af nyere dato.

--
Svend

Istandsættelse af Jernbanemuseets (kommende) vinrøde Bn

af Peter H, Nærum, 10/7 2015, 21:44 (3424 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Hvad er status pt på jernbanemuseets (kommende) vinrøde Bn vogn?

Med venlig hilsen
Peter H.

af Steff, 10/7 2015, 22:31 (3424 dage siden) @ Peter H

Go´aften Peter!

Tak for tilliden, men jeg har INGEN anelse, da projektet - hvis der er noget - er helt uden for mine kompetencer. Mit bedste bud er den restaurerings- og vedligeholdelsesansvarlige, Filip Gram.

Du kan finde hans mailadresse under "Kontakt" på DJM hjemmeside.

Jer er med vilje kørt ud på et sidespor, har haft nok at se til m.h.t. den "blå vogn";-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

af Peter H, Nærum, 20/7 2015, 21:37 (3414 dage siden) @ Steff

Hej igen Steff

Og tak for info og beklager at jeg i dag (20/7), har spurgt igen om samme emne. Jeg kunne ikke finde dit svar 10/7, ser det først nu...:-| :-D

af h087 ⌂, køge, 19/7 2011, 08:52 (4876 dage siden) @ Steff

hej Steff

her nogle foto af Bn jeg havde liggende
håber at det kan hjælpe. de er godt nok i sort / hvid
dog er et i farve - men det er en A vogn - fra 66
men har du prøvet at kontakte Hans Gerner - mener at Arne Kirkeby har
fotograferet en Bn i farve - men jeg kan ikke huske hvad farve taget havde -
og det kan du jo heller ikke bruge til noget
GWC har fotograferet Bn på præsentationstur i sort/hvid i Hg i 71 - så måske har han også taget den i farve - sætter link ind
http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=42&ved=0CCAQFjABOCg&url=htt...

og så de foto jeg har på PC

[image][image][image][image][image]
[image]
med venlig hilsen
henning

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

af Steff, 19/7 2011, 10:24 (4876 dage siden) @ h087

God formiddag til Henning, Bent m. fl.

Hvor ER det dog dejligt, at vi har disse sider, hvor man kan få be- eller afkræftet spørgsmål, der ellers ville have taget meget længere tid eller måske slet ikke løst.

Det er IKKE fordi jernbanemuseet – og helt sikkert også andre museer og klubber – ikke ligger inde med ønskede informationer, men for det meste er det et meget stort stykke arbejde at finde det man leder efter, da ting tager TID (og penge) at få efterset og katalogiseret.

Så til Bent vil svaret være, at informationerne sikkert er i museets varetægt, men endnu ikke katalogiseret (opdaget). Det museet ved med sikkerhed, er om de arkivalier, der er pligtafleveret til Rigsarkivet og de sager, der er kommet på hylder i Odense. Men alt det materiale, der endnu findes lagret på fjernarkiver, det mangler. Og som sagt ikke ond vilje, men tid og PENGE.
Tak for linket til farverne på modeljernbanen, altid en god indgangsvinkel, når man ikke lige kan huske en farve.

Selvfølgelig er der en mulighed for at søge i Maskinafdelingens arkiv på Rigsarkivet, men dér skal man være meget skarp i sin søgning, da RA jo råder og tonsvis af materialer i små papkasser, grovsorteret. Så engang imellem finder man informationer, man ikke søgte efter. Bl.a. lå der en skrivelse fra Maskinafdelingen fra århundredeskiftet! i en kasse vedr. stor P, at for fremtiden skulle Tenderlokomotiver benævnes Tanklokomotiver ved DSB!!

Nå, tilbage til tagfarven. Flotte billeder Henning og et godt link. Ja, man kan ikke huske alt. Så er det jo godt med hjælp.
Selvom dine billeder og billederne i linket er sort/hvid, bekræfter de stadig at tagfarven IKKE var sølv/Ore eller ” DSB nr. 82 gråbrun 1935”. Og så er der jo faktisk ”kun” DSB nr. 16 stålgrå tilbage.
Så det tyder mere og mere på antagelsen, at tagfarven VAR DSB nr. 16. stålgrå.

Ønsker alle en forhåbentlig fortsat god dag.

Steff

--
Steffen Dresler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/7 2011, 11:13 (4876 dage siden) @ Steff

Og der er faktisk også en vinrød Bn her (midterste billede).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Holger Cordtz, Kolding, 19/7 2011, 20:52 (4876 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Har fået lov til, at ligge dette billede op af en vinrød Bn vogne
iøvrigt sammen med en af de første røde Bn vogne tage af Jan Waldemar.
Det er fra 1972, håber dette kan bruges.

Mvh
Holger Cordtz

[image]
Bn vogne ved Dybbølsbro den 30/4-1972 Foto: Jan Waldemar

af UTJ, 19/7 2011, 21:36 (4876 dage siden) @ Holger Cordtz

[image]

Bn vogne ved Dybbølsbro den 30/4-1972 Foto: Jan Waldemar

Godt billede. Datoen er jo nok korrekt og deraf kan vi udlede at den brune Bn er mindst 5 måneder gammel på dette billede, da den første røde så dagens lys i december 1971.

af Steff, 19/7 2011, 22:26 (4876 dage siden) @ Holger Cordtz

Godaften Holger!

Tak fordi du har udlagt et billede af en vinrød litra BN fotograferet af Jan Waldemar. Hils og si´ tak!
Ja, det er jo så endnu et eksempel på, at tagfarven med stor sandsynlighed kun kan være DSB nr. 16. stålgrå. Det er ihvert tilfælde den farve alle de viste billeder af tagene har, mere eller mindre udsat for vejrliget.
Så, ja, det hjælper med at bestemme den korrekte tagfarve. Jo flere informationer, jo større sandsynlighed for en endelig efterretning (bekræftet information).

Som Svend så rigtigt skriver tidligere vedr. modeljernbane farveangivelserne er de vejledende. Men et rigtigt godt redskab. Man skal jo blot huske på, at DSB 1929 farverne blev fremstillet specielt til DSB – og blev benævnt ”Japanemaljer”. Mener det var Sadolin (ellers kommer UTJ jo nok med en korrektion så vi kan få det på plads;-) ). De godkendte farver blev derefter opført på en farvevifte som alle malere i princippet havde og rettede sig efter. Og året 1929 var jo noget før Tyskland indførte RAL systemet og det blev internationalt anvendt. Heri var også de senere så kendte RLM farver, indledningsvis til brug for det tyske luftvåben. Men også hærens jernbaneenheder anvendte farverne på deres jernbanemateriel og selvfølgelig industrien (de senere DSB traktorer nr. 1 – 3.). Men det er jo en anden historie.
Da DSB 1929 farverne jo er specielt fremstillede, kan de fleste ej heller sættes i RAL systemet. Det vil sige, at man kan komme i nærheden af disse i RAL systemet, men ikke helt ramme. Det blev dog nemmere senere, da DSB begyndte at anvende RAL farver efter den anden verdenskrig. Så efter krigen var der altså både 1929 farverne samt ”nyere” farver i RAL systemet. Vore dages DSB anvender nu et helt andet farvesystem, der er beskrevet i en anden tidligere tråd her på Forum.
Jamen, farverne findes jo i PANTONE systemet! Næsten korrekt, da dette system har væsentligt flere nuancer at gøre godt med. Men PANTONE er til brug for trykning, altså i blad- og bogindustrien.

Ønsker alle en forhåbentlig fortsat god aften.

--
Steffen Dresler

af Bjarne., 20/7 2011, 00:02 (4876 dage siden) @ Steff

Lige et side bemærkning, jeg kan se på billederne af de brune Bn-vogne. De havde åbenbart små vinduer i indstigningsdørerne fra fødslen af. Hvilket B-vogns familien først fik senere, da de blev ombygget med automatisk dørlukning. Der fik de en ny slags drejefoldedør monteret. Tilsvarende fik de ombyggede Ag-vogne også disse døre.

Undskyld det var lidt uden for emnet, men håber det går alligevel.

B-vognes sidedøre

af UTJ, 20/7 2011, 08:31 (4875 dage siden) @ Bjarne.

Lige et side bemærkning, jeg kan se på billederne af de brune Bn-vogne. De havde åbenbart små vinduer i indstigningsdørerne fra fødslen af. Hvilket B-vogns familien først fik senere, da de blev ombygget med automatisk dørlukning. Der fik de en ny slags drejefoldedør monteret. Tilsvarende fik de ombyggede Ag-vogne også disse døre.

Undskyld det var lidt uden for emnet, men håber det går alligevel.

Det er ikke helt korrekt. De sidste 10 brune B-vogne (145-154) havde samme sidedøre med lille vindue, men dobbelte skydedøre i gavlene som de foregående mange B-vogne. Vist også med indbygget slutlys fra leveringen. Disse 10 vogne havde i øvrigt også gråt tag.

B-vognes sidedøre

af Georg Schmidt, 20/7 2011, 10:19 (4875 dage siden) @ UTJ

[image]
[image]
B 145 her fotograferet på færgen "FYN" i 1973, vognen rev 11/9-73.
Mvh
Georg

B-vognes sidedøre

af Georg Schmidt, 20/7 2011, 11:32 (4875 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Dørparti på B 118.
[image]
B 001 Århus 1975 (Rev 26/2 1975).
Mvh
Georg

af h087 ⌂, køge, 22/7 2011, 16:47 (4873 dage siden) @ Steff

Hej Steff

et spørgsmål om tagfarve
hvad kaldes den tagfarve der er på fotoet af A vognen i 1966
for mig er den jo nærmest hvid eller meget meget lys grå ( knækket hvid )
og her er så det der ikke rigtigt kan bruges til noget -
men mener at jeg har set eller læst noget om at de 10 første vinrøde Bn vogne
også havde den tagfarve - som A vognen -
kan huske at jeg ommalede nogle CFL nærtrafikvogne i model ( roco ) til vinrød
og med dette meget lyse tag i cirka 1975/76 - det var dengang man ikke kunne få særligt meget dansk materiel
når jeg kigger på originalbilledet af den første Bn vogn i Randers i Jernbanen -
ser taget lysere/anderledes ud ( kan være trykket )
det kunne tænkes at det måske var meningen på det tidspunkt at farven skulle være
som på A vognen - men da Bn jo skulle på kystbanen - var det ikke så smart - da
rørkørsel hurtig svinede taget til
et sidespor ( hvad tagfarve havde AB og BD ved leveringerne i 68/69 )

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen

af UTJ, 22/7 2011, 17:01 (4873 dage siden) @ h087

B-vognenes tag i perioden 1964-70 var malet med en ORE-sølv-alu-farve. Det blev med de sidste 10 B-vogne og Bn-vognene til en grå tagfarve. Ikke desto mindre fortsatte Århus (hvem ellers kunne finde på det ?!¤%&) med at male sølv-alu-farve på nogle af de designommalede B-vogne omkring 1972/73.

Så A-vognene lyse tag fra 1966 har intet med Bn-vognene tagfarve at gøre.

Dixit

af Peter H, Nærum, 22/7 2011, 17:49 (4873 dage siden) @ UTJ

Hej UTJ

Nu du skriver om at Cva fortsatte med at male taget alu-farvet på designrøde B- vogne, kommer jeg til at tænke på noget andet..

Hvorfor fik Mx, My og Mz lokomotver leveret i 1960'erne stadig alm lysegråt tag...?

I den periode skulle taget på lokomotiver og personvogne være alu-farvet.

Det virker lidt som om de her regler for farveforskrifter var lidt flydende...eller?

Hilsen
Peter

af UTJ, 22/7 2011, 18:09 (4873 dage siden) @ Peter H

Hej UTJ

Nu du skriver om at Cva fortsatte med at male taget alu-farvet på designrøde B- vogne, kommer jeg til at tænke på noget andet..

Hvorfor fik Mx, My og Mz lokomotver leveret i 1960'erne stadig alm lysegråt tag...?

I den periode skulle taget på lokomotiver og personvogne være alu-farvet.

Det virker lidt som om de her regler for farveforskrifter var lidt flydende...eller?

Hilsen
Peter

Den mest ligetil forklaring er vel at man aldrig rettede specifikationerne. Den anden lige så gode er at fin sølvbronze og udstødningsos vel ikke ligefrem harmonerer særligt godt - det var århus vel ikke skelet til når nu København dekreterede sølvalu......

Det er ikke alt som man kan finde frem til , for malermestrene var vel også en slags småkonger...

af Peter H, Nærum, 22/7 2011, 21:06 (4873 dage siden) @ UTJ

Hej UTJ

Ok!

Så kan det vel sammenlignes med buschaufføren der siger: 'jeg kører sgu som det passer mig', når man spørger hvorfor han køre (alt) for langsomt, trods at han er bagud ift køreplanen og der ingen trafik er!

Hilsen
Peter

af Georg Schmidt, 29/7 2011, 11:24 (4866 dage siden) @ h087

De 2 vinrøde Bn, nr 700 og 701 blev afsendt fra Randers til Nyborg Sjælland i godstog 2020 den 10/6 1971.

Bn-vognene 703, 705 og 707 så jeg i drift fredag den 16/7 1971, vognene var indrangeret i eksprestog 59 fra Kh til Korsør. 703 havde revisionsdato 24/6-71, 705 og 707 var begge revideret 8/7 1971.

Den 1/1 1972 blev Bn 730 sendt til Sjælland og på samme dato stod Bn 731 klar på Scandia.
Mvh
Georg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/7 2011, 19:26 (4875 dage siden) @ Steff

Godaften Steff med flere.

I Nordens Järnvägar 1971 er der på siderne 46-47 to sort-hvide fotos af den første levering vinrøde Bn-vogne. Det ene billede viser Bn 706 i Rødby Færge 23. juli 1971 og er taget af Tom Lauritzen. Det andet billede er taget nord for Rungsted Kyst station i forbindelse med en særtogskørsel for præsentation af vognene for pressen 1. juli 1971. Billedet er taget af Kjeld Chorfitzen.

Det kan vel ikke helt afvises, at der kan være tale om farvefotos, som er gengivet i sort-hvid i forbindelse med bogudgivelsen. Og særtogskørslen 1. juli 1971 har måske også kastet farvefotos af sig, selv om det dengang vist var mest almindeligt at pressefotografer havde sort-hvid film i kameraerne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Peter H, Nærum, 30/7 2011, 15:21 (4865 dage siden) @ Steff
redigeret af Peter H, 30/7 2011, 15:57

Hej Steff

Inde på Tommy Rolf Nielsen martens hjemmeside, www.tommyrolfnielsen.dk, er der et billede af My 1150 med prøvetog på krogen, bestående af spritnye vinrøde Bn vogne.

Billedet er taget af Gunnar W. Christensen og selv om billedet ikke er helt skarpt, ligner det meget at tagets farve er lysere end stålgrå, nærmest alufarve.

Jeg tænkte du var interesseret i at se så mange billeder af vinrøde Bn som muligt for, at få bedst mulig dokumentation på vognenes tagfarve.

DSB museumstogs Bn vogn skulle jo gerne ende med at få den rigtige farve på taget, efter istandsættelsen:-)

Jeg ved ikke om du har set billedet før, ellers prøv at se på det.

Men ellers så er Holger Cordz billed lånt af Jan Waldemar nok det mest tydelige billede af vinrød Bn.

Hilsen
Peter

af Steff, 30/7 2011, 17:25 (4865 dage siden) @ Peter H

Go´eftermiddag Peter!

Tak for henvisningen. Ja, jo flere informationer jo bedre bliver mulighederne for at få en god efterretning (verificerede informationer).

Det ER svært med sort/hvide billeder og du har ret i, at taget ser meget "hvidt/sølv" ud. Men jeg tror nu at forklaringen er tagets "genskin" i solen, der får taget til at se lysere ud end DSB nr. 16 stålgrå.

Jeg var så heldig at få tilsendt et par FARVE billeder af et par "spritnye" vinrøde litra Bn (desværre ikke mine og kan derfor ikke vise dem). Men her er der INGEN tvivl om, at taget er nr. 16 stålgrå. Så det er p.t. den farve taget males i, HVIS ikke der skulle dukke nogle andre informationer op. Men det tvivler jeg nu på, da alle billeder viser en stålgrå nuance. I hvert tilfælde samme farve som de pludseligt røde Bn vogne vognserien pludselig fik.
Så mon ikke vi rammer den rigtige, bl.a. med din hjælp - TAK!

Ønsker dig en fortsat god dag.

Steff

--
Steffen Dresler

TAGFARVE de første vinrøde litra BN i 71, konklusion.

af Steff, 17/8 2011, 08:32 (4847 dage siden) @ Steff

Go´morn og tak til alle der har hjulpet med at finde billeder og svar på spørgsmålet, "Hvilken tagfarve havde de første vinrøde litra Bn i 1971".

Der har været sendt mange gode billeder og tak til billedleverandørerne. Sidst har jeg modtaget to billeder fra Niels Erik Jensen, der er kendt fra sine jerbaneskriverier fra 1980´erne om danske jernbaneforhold.
Disse to billeder bekræftede så den antagelse af, at tagfarven var DSB nr. 16 stålgrå.
Den samme farve blev anvendt, da Bn materiellet midt i første levering fra Scandia blev ønsket malet i en rød farve.
Herunder de to billeder, der nok tydeligst gjorde det endelige udslag. Så tak til Niels Jensen (og igen alle i andre med billeder eller kommentarer).
[image]
[image]

--
Steffen Dresler

af Peter H, Nærum, 11/9 2011, 17:49 (4822 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Jeg liver lige denne tråd lidt op selvom den er slut. Jeg kan ikke lade være med lige at "nævne", at DSB museumstogs My 1159 fik HELT sort tag ifb oplakering i rød/sort for nogle år siden. Den burde jo have fået mørkegråt tag eller stålgråt som det jo hedder.

Lidt ærgeligt at man ikke lige venter lidt og undersøger sagen - inden malerkosten svinges - så materiellet får de helt rigtige farver.

Nu ved jeg selvfølgelig godt, at sådan et tag hurtigt bliver beskidt af vind og vejr, dieselos m.m så man sikkert ikke kan se forskel på sort eller stålgråt.

Men alligevel!

Jeg har et par fotos af 1159 som jeg tog i Randers kort efter den havde fået nylak. Kan lige scanne dem og lægge dem op, hvis det skulle have interesse for nogen.

Mvh
Peter

af Svend, 11/9 2011, 21:01 (4822 dage siden) @ Peter H

Jeg liver lige denne tråd lidt op selvom den er slut. Jeg kan ikke lade være med lige at "nævne", at DSB museumstogs My 1159 fik HELT sort tag ifb oplakering i rød/sort for nogle år siden. Den burde jo have fået mørkegråt tag eller stålgråt som det jo hedder.

I følge DSBs designmanual fra 1972 (1974) skal tagfarven på rød/sorte lokomotiver (MX, MY, MZ ....) være sort. Tagfarven på røde passagervogne skal være DSB grå (RAL farver kom først til på et senere tidspunkt).

På senere lokomotiver - ME og EA - var tagfarven grå, men det er jo noget andet.

--
Svend

af UTJ, 11/9 2011, 21:07 (4822 dage siden) @ Svend

I følge DSBs designmanual fra 1972 (1974) skal tagfarven på rød/sorte lokomotiver (MX, MY, MZ ....) være sort. Tagfarven på røde passagervogne skal være DSB grå (RAL farver kom først til på et senere tidspunkt).

På senere lokomotiver - ME og EA - var tagfarven grå, men det er jo noget andet.

Det med RAL-farverne er nemlig helt korrekt. Fra helt pålideligt hold var hverken den røde til personvognene (designfarven) eller andre farver på personvognene RAL-farver. Så det blev DSB gamle farvekort som holdt for ang. tagfarver.

Den senere grå og brungrå til tag (og undervogn på EA) er som skrevet en senere opfindelse.

af Steff, 12/9 2011, 11:54 (4821 dage siden) @ Peter H

Godformiddag Peter!

Undskyld jeg først svare nu, men jeg har været udenlands og deltaget i en jernbanehistorisk konference, hvor der a pro pos denne tråd OGSÅ blev talt farver mv. Vender tilbage med et par nedskrevne erfaringsbemærkninger vedr. museums- og eller veteranmateriels "handling/opbevaring".

Ja, det er da ærgerligt, når og hvis man angiveligt kommer til at male en forkert tagfarve. Men HELDIGVIS for mig:-D, har jeg ikke haft den ringeste indflydelse på dette og kender derfor ej heller en eventuel begrundelse. Ved faktisk heller ikke hvorfor, hvor og hvem, der har malet "mukkebikken"!!

Ønsker dig en god dag (gælder sæ´følig også andre:-) )

--
Steffen Dresler

af UTJ, 12/9 2011, 13:32 (4821 dage siden) @ Steff

Ja, det er da ærgerligt, når og hvis man angiveligt kommer til at male en forkert tagfarve. Men HELDIGVIS for mig:-D, har jeg ikke haft den ringeste indflydelse på dette og kender derfor ej heller en eventuel begrundelse. Ved faktisk heller ikke hvorfor, hvor og hvem, der har malet "mukkebikken"!!

Så så Stef. Du ved jo godt at taget på en design-MY skal være sort. Så hvis du mener noget andet, så er det godt at du ikke har haft indflydelse :-D ;-) :-) :-P :-|

Husk nu lige at ikke alt kan oversættes til RAL-farver og at designfarverne (især den røde til personvogne) ikke blev taget ud af RAL-kataloget, før ca 10 år senere, da nogle sneg sig til en standardisering.

af Steff, 12/9 2011, 14:11 (4821 dage siden) @ UTJ

Hello Mr. U:-) !

Sæ´følig ved jeg da godt hvilken farve en design-My burde have, kan i hvert tilfælde slå det op. Men det er ikke noget jeg lige går og lægger mærke til, hvordan en sådan er malet, med mindre den stikker helt aldeles væk fra det normale.

Se bare på nedennævnte "designrøde" som selv jeg kan se er ramt ved siden af.
[image]
DSB litra MY nr. 1116, Københavns Hovedbanegård 1986.

Jeg tror på dem der er ansvarlige for disse ting, men fejl kan jo ske og så må man jo rette denne når man har mulighed og lejlighed til det. Man kan jo også vælge at leve med fejlen, hvis ikke den er grel og meningsforstyrrende.

Og jo, det er jo ikke alle farver der kan dækkes af hverken RAL, RLM, Pantone eller andre farve tove skalaer/skemaer. Så er det jo godt at man stadig har den gode gamle farvevifte med japanemaljerne og de andre DSB farver.

--
Steffen Dresler

af Peter H, Nærum, 12/9 2011, 18:24 (4821 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Når nu den rigtige tagfarve er sort for design malede My o.a GM maskiner, så er der sket fejl i tidens løb.

Som du referer til med dit eget billede fra Kbh H, er tagfarven forkert.Der er også et billedet af My 1149 i design, fotograferet samme sted og vinkel, med samme tagfarve.

Jeg har iøvrigt et billede af My 1129 på Kbh H taget i 1983. Maskinen er helt nymalet i design og taget er mørkegråt og blankt i lakken.

Jeg kunne scanne det og lægge det op her, men jeg har ikke ophavsretten til det..

Det er noget kringlet noget, det med farver på materiellet, der har vel altid være afvigelser.

Personligt mener jeg at GM diesellokomotiverne burde have haft samme tagfarve som designmalede vogne. Det er som om at der er for meget sort på maskinen med taget helt i sort. Det ændre sig selvfølgelig i tidens løb med den naturligt 'weathering'.

Mvh
Peter

af UTJ, 12/9 2011, 18:36 (4821 dage siden) @ Peter H

Hej Steff

Når nu den rigtige tagfarve er sort for design malede My o.a GM maskiner, så er der sket fejl i tidens løb.

Som du referer til med dit eget billede fra Kbh H, er tagfarven forkert.Der er også et billedet af My 1149 i design, fotograferet samme sted og vinkel, med samme tagfarve.

Jeg har iøvrigt et billede af My 1129 på Kbh H taget i 1983. Maskinen er helt nymalet i design og taget er mørkegråt og blankt i lakken.

Jeg kunne scanne det og lægge det op her, men jeg har ikke ophavsretten til det..

Det er noget kringlet noget, det med farver på materiellet, der har vel altid være afvigelser.

Personligt mener jeg at GM diesellokomotiverne burde have haft samme tagfarve som designmalede vogne. Det er som om at der er for meget sort på maskinen med taget helt i sort. Det ændre sig selvfølgelig i tidens løb med den naturligt 'weathering'.

Mvh
Peter

I skal nok finde billeder fra 1970'erne hvis I skal se "rigtig" Jens Nielsen, for der skete en udvanding ligesom at de områder fom rengøringen ikke kunne nå blev malet enten brune eller grå.

af Jens MO-Møller @, 12/9 2011, 18:59 (4821 dage siden) @ UTJ

Mon ikke også "de for hånden værende søms princip" har været gældende af og til på begge sider af Storebælt? Jeg mener at kunne huske, at flere Køff traktorer på Sjælland blev malet grønne mange år efter at designprogrammet var indført. På samme måde med litrering af materiel, skrifttyper mm. Jeg tror at vi skal helt ned i de små ting, som har været afgørende for, hvilken spand maling der nu skulle kastes på een eller anden vogn eller lokomotiv og har værkmesteren ikke lige været til at træffe, har maleren sgu nok selv truffet valget! Når,(eller hvis) værkmesteren har set det færdige resultat,har han nok blot udtalt noget i retning af: "Det ser jo flot ud, afsted og ind med den næste maskine"!!!

Venlig hilsen
Jens Møller

af UTJ, 12/9 2011, 19:07 (4821 dage siden) @ Jens MO-Møller

Mon ikke også "de for hånden værende søms princip" har været gældende af og til på begge sider af Storebælt? Jeg mener at kunne huske, at flere Køff traktorer på Sjælland blev malet grønne mange år efter at designprogrammet var indført. På samme måde med litrering af materiel, skrifttyper mm. Jeg tror at vi skal helt ned i de små ting, som har været afgørende for, hvilken spand maling der nu skulle kastes på een eller anden vogn eller lokomotiv og har værkmesteren ikke lige været til at træffe, har maleren sgu nok selv truffet valget! Når,(eller hvis) værkmesteren har set det færdige resultat,har han nok blot udtalt noget i retning af: "Det ser jo flot ud, afsted og ind med den næste maskine"!!!

Designpolitiet var jo ikke til stede allesteder. Jeg tror ikke at Jens Nielsen stod på Tietgensbroen hver dag og kontrollerede farver på tagene. Med det forbrug der sikkert har været af bajersk øl er det nok også så som så mht hvilken malerspand der blev grebet fat i sidst på dagen. Og Århus var længere væk.
Der har været kælet for de sørste eksemplarer, men ikke efter en ti års tid, hvor man for alvor gik i gang med ommalingen af MY og MZ'ere.

af Jens MO-Møller @, 12/9 2011, 19:13 (4821 dage siden) @ UTJ

Ha ha, ved gud hvor har du ret UTJ!!

Venlig hilsen

Jens Møller

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/10 2011, 19:05 (4784 dage siden) @ Steff

Hmmm, nu rusker jeg muligvis op i noget igen, men-men-men jeg faldt lige tilfældigvis over dette billede fra 1972 her på Jernbanen.dk, hvorpå vinrøde Bn-vogne ses med gråt tag, men hvor en enkelt tilsyneladende har en lysere tagfarve (muligvis nymalet, mens taget på de andre vogne er beskidte ?):

[image]

Fundet under DSB MZ 1410.

af Steff, 19/10 2011, 19:40 (4784 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Godaften Carsten!

Avs, den må UTJ nok hellere kommentere på, "jeg fandt bare farven". Ellers henviser jeg til konklusionen:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=22004

Men UTJ har helt sikkert en fornuftig forklaring på fænomenet. Iøvrigt et rigtigt godt billede.

Steff

--
Steffen Dresler

Tagfarve Bn/Bns... Lidt OT, men alligevel...

af Futfar, Kajerød, 19/7 2015, 17:24 (3415 dage siden) @ Steff

Ærede forum....

I model har det været en del nemmere med tagenes farvevalg, for, som det jo nok er de fleste bekendt, udgav Togmodelle alle deres vinrøde vogne med sølvfarvet tag, og Heljan med gråt tag. Heljan udgav også en vinrød Bns, og den er der lidt tvivl om, har den overhovedet kørt i 1:1? Det drejer sig om: 50 86 Z9-84 510-6 med den vinøde farve trukket op om førerrumskuplen? Men ikke på selve taget.

Jeg skal dybt beklage såfremt nogen skulle mene at emnet/spørgsmålet er bedre anbragt i Signalposten. Men emnet har vel også en smule relevans i dette forum:-).

--
Med venlig hilsen Futfar.

af h087 ⌂, køge, 19/7 2015, 17:39 (3415 dage siden) @ Futfar
redigeret af h087, 19/7 2015, 18:09

:-)

hej

Bns har aldrig været i vinrød udgave, kun i rød. mener at det var afdøde Mads Sjøner/Trinbrættet der fik Heljan til at lave den vinrøde udgave, idet der var mange ønsker på få en sådan, selvom den aldrig fandtes i 1 : 1

men hvad pokker, jeg kunne selv finde på at få lavet en MZ III i vinrød udgave med vingehjul ( synes at det er den smukkeste udgave ), selvom den også kun fandtes i rød/sort udgave, vist nok fordi de blev forsinket i leveringen, ellers havde de måske kommet i vinrød

i katagorien crazy models kunne den vel også udrustes med pantografer !!:-D
( tror nok at jeg i en kasse gemt godt i kælderen har en sådan tegning blandt andre "unikke" fx en MO arbejdskøretøj med sauna, billardrum, pantograf samt et lille lad hvorpå der er plads til nogle kasser med et bestemt indhold, men også dobbelt og tribbel MY og MZ, MA sovevognstog og posttog ala TGV :-D ;-) )

måske skulle man prøve at grave dem frem

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

Tagfarve Bn/Bns...lidt OT ..2 fotos Helsingør

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 19/7 2015, 18:36 (3415 dage siden) @ h087

:-)

hej

Bns har aldrig været i vinrød udgave, kun i rød. mener at det var afdøde Mads Sjøner/Trinbrættet der fik Heljan til at lave den vinrøde udgave, idet der var mange ønsker på få en sådan, selvom den aldrig fandtes i 1 : 1

Helt ENIG den har ikke eksisteret.

men hvad pokker, jeg kunne selv finde på at få lavet en MZ III i vinrød udgave med vingehjul ( synes at det er den smukkeste udgave ), selvom den også kun fandtes i rød/sort udgave, vist nok fordi de blev forsinket i leveringen, ellers havde de måske kommet i vinrød

Jamen Henning dog!!!!:-( :-D

Henning h087

Hej

For lige at holde mig til emnet så kommer der et par billeder fra Helsingør sommeren 1971:

[image]

Her ses en ny Bn i vinrød i lokaldelen til et (formodentlig) Stockholmstog.

[image]

og her et bonusbillede til Henning, ligeledes fra Helsingør "dengang der var tog til". En Mh og nogle vogne afhenter stammen som siden skal stå til kokken 16 og så afgå sydpå som tog 452 det videreføres til Gedser via Glumsø som tog 157, torsdag og fredag med færgeforbindelse til Warnemünde.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

af Peter H, Nærum, 20/7 2015, 17:35 (3414 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

Afh vognen ser næsten udrangeret ud. Den var selvfølgelig ikke udrangeret, men dens tid som akvarievogn på Kystbanen var vel slut på billedet her!?

Mvh
Peter H

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 20/7 2015, 21:02 (3414 dage siden) @ Peter H

Hej

Afh vognen ser næsten udrangeret ud. Den var selvfølgelig ikke udrangeret, men dens tid som akvarievogn på Kystbanen var vel slut på billedet her!?

Mvh
Peter H

Hej Peter H

Da jeg tog billedet svømmede guldfiskene i bedste velgående på Kystbanen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

af Peter H, Nærum, 20/7 2015, 17:31 (3414 dage siden) @ h087

Hvad med en My 1160, nu opdateret med banemotorer på alle aksler, ny turboladet 567D3 og elbremse, dvs i alt 5 ventilatorer på taget:-P:-D

af Peter H, Nærum, 20/7 2015, 17:41 (3414 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Hvad er status på restaureringsprojektet af jernbanemuseets Bn vogn (husker ikke nummer), altså den der gerne skulle få den gamle røde ("brune")farve?

Mvh
Peter H

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak