privatbane mt (Generelt)
nu hvor vi har haft en masse om skinnebusser hvad så med nogle billeder af privatbane mt
kasper
af kasper, 18/7 2011, 11:11 (4877 dage siden)
nu hvor vi har haft en masse om skinnebusser hvad så med nogle billeder af privatbane mt
kasper
af gamle ole, 18/7 2011, 15:56 (4877 dage siden) @ kasper
Der findes ihvertfald en del af dem på en tidligere tråd om ØSJS, de såkaldte halve marcipanbrød.
mine hjemmebaner i Nordsjælland er jo ikke leveringsdygtige, bortset fra Stålvalseværftet i Frederiksværk.
Hilsen Ole
af Niels Munch, 18/7 2011, 18:17 (4877 dage siden) @ gamle ole
Eksempler på Stålvalseværkets "rulleskøjter":
DDS 13 ex MFVJ M 5 i Frederiksværk, 12.07.1973 (nm).
DDS 13 ex MFVJ M 5 i Frederiksværk, 18.06.1978 (nm).
Danstål R 10 ex DDS 13 ex MFVJ M 5, Frederiksværk 05.06.1982 (nm).
DDS 14 ex HOJ DL 400, Frederiksværk 12.07.1973 (nm).
Stålvalseværket anskaffede også et tredie 375 hk diesellok, nemlig RHJ DL 41, det senere HHJ DL 12 (se andetsteds i denne tråd).
M.v.h.
Niels
af L.H. Jensen, 18/7 2011, 21:21 (4877 dage siden) @ Niels Munch
Eksempler på Stålvalseværkets "rulleskøjter":
DDS 13 ex MFVJ M 5 i Frederiksværk, 12.07.1973 (nm).
DDS 13 ex MFVJ M 5 i Frederiksværk, 18.06.1978 (nm).
Danstål R 10 ex DDS 13 ex MFVJ M 5, Frederiksværk 05.06.1982 (nm).
DDS 14 ex HOJ DL 400, Frederiksværk 12.07.1973 (nm).Stålvalseværket anskaffede også et tredie 375 hk diesellok, nemlig RHJ DL 41, det senere HHJ DL 12 (se andetsteds i denne tråd).
M.v.h.
Niels
God aften!
Det falder mig uhyre svært at skulle sætte spørgsmålstegn ved "vidneudsagn" fra Niels, der så ofte har kunnet afklare og afdække svære historiske spørgsmål med sin briliante hukommelse og sit formidable fotoarkiv, og jeg skal da heller ikke helt kunne afvise, at jeg kunne tage fejl ...
Men altså: Horsensbanerne fik ialt tre "rulleskøjter", HOJ DL 400 samt HV DL 100 og 101. De var alle malet i en farve, der vel nærmest - i lighed med lokomotiverne til ØSJS (men i modsætning til RHJ DL 41) - var DSB-vinrød. Eet af lokomotiverne, HV DL 101 skilte sig ud ved at have hvidt mavebælte, og dette beholdt lokomotivet, da det kom til MFVJ som M5 i 1962.
Ved MFVJs nedlæggelse solgtes lokomotivet til Stålvalseværket, og her angiver NM at have fotograferet det i 1973. Det er tydeligvis ikke maskinens ydre fremtoning, som man har brugt flest ressourcer på (på det tidspunkt - senere blev alle maskinerne dog malet pænt orange), og det forekommer derfor usandsynligt, at maleren skulle have brugt tid og kræfter med "det store malingsviskelæder" på noget så irelevant som at fjerne det hvide mavebælte fra ex-MFVJ M 5 ...
Jeg tillader mig derfor at gætte på (og kun det), at det vinrøde lokomotiv på billederne i virkeligheden er HOJ DL 400!
Hvis man ser rigtig godt efter på billederne, kan man faktisk genfinde de samme lidt lysere områder på bl.a. hjørnet af "motorsnuden" på både det øverste og det nederste billede, som imidlertid angiveligt skulle forestille to forskellige maskiner ...
Mon ikke der er tale om en "huske-hukommelses-forskydning" eller en lille fejl i notaterne ?
Mvh
LH
PS: RHJ DL 41 var ved leveringen "rigtig rød" med hvidt mavebælte og blev siden ved HHJ malet brun a la M 3 (som man herefter fluks malede Y-togsorange, men det er en helt anden historie)
af gamle ole, 18/7 2011, 22:22 (4877 dage siden) @ L.H. Jensen
-og så bliver jeg nød til at spørge om hvorfor de halve marcipanbrød nu også bliver til rulleskøjter? (nu havde jeg lige lært det første )
hilsen Ole
af Niels Munch, 18/7 2011, 23:36 (4877 dage siden) @ L.H. Jensen
Kære Lars Henning,
Jeg forstår godt din tvivl og argumentation. Men faktum er, at mine billeder nr. 1 hhv. nr. 4 begge er taget selvsamme dag, nemlig 12. juli 1973 som nr. 22 hhv. nr. 20 på min Kodak-farvenegativfilm fra juli 1973, og inden for få minutter. Billede nr. 21 var i øvrigt dette:
DDS nr. 10 (ex Hs 399) på DSB Uai 989 1 000 i Frederiksværk, 12.07.1973 (nm).
..... tidligere vist i forum.
Billederne er taget på en fototur, der gik til Holbæk og op gennem Odsherred, videre med Rørvig-Hundested færgen og via Frederiksværk hjem til Gundsø igen. Billederne er taget sidst på eftermiddagen (jf. modlyset) og som nævnt med få minutters mellemrum. Begge de viste rulleskøjter var da "kolde".
Der således ingen tvivl om, at jeg den dag har fotograferet 2 forskellige rulleskøjter i Frederiksværk, nemlig ex HOJ DL 400 og ex MFVJ M 5, idet HHJ DL 12 jo først kom til Stålvalseværket i 1987.
Bedste hilsener
Niels
af L.H. Jensen, 19/7 2011, 09:51 (4876 dage siden) @ Niels Munch
Kære Lars Henning,
Jeg forstår godt din tvivl og argumentation. Men faktum er, at mine billeder nr. 1 hhv. nr. 4 begge er taget selvsamme dag, nemlig 12. juli 1973 som nr. 22 hhv. nr. 20 på min Kodak-farvenegativfilm fra juli 1973, og inden for få minutter. Billede nr. 21 var i øvrigt dette:
DDS nr. 10 (ex Hs 399) på DSB Uai 989 1 000 i Frederiksværk, 12.07.1973 (nm).[/b][/size]
..... tidligere vist i forum.
Billederne er taget på en fototur, der gik til Holbæk og op gennem Odsherred, videre med Rørvig-Hundested færgen og via Frederiksværk hjem til Gundsø igen. Billederne er taget sidst på eftermiddagen (jf. modlyset) og som nævnt med få minutters mellemrum. Begge de viste rulleskøjter var da "kolde".
Der således ingen tvivl om, at jeg den dag har fotograferet 2 forskellige rulleskøjter i Frederiksværk, nemlig ex HOJ DL 400 og ex MFVJ M 5, idet HHJ DL 12 jo først kom til Stålvalseværket i 1987.
Bedste hilsener
Niels
Kære Niels!
Tak for svaret. Jeg kender det jo godt selv; man kan ikke huske, hvad man fik at spise til aften i går, men når man sidder med en stribe billeder, evt. negativer, står det hele - selv de mindste detaljer - "lyslevende", selvom der er tale om begivenheder og oplevelser, der ligger 30-40 år (eller længere) tilbage i tiden.
Bevares, med tiden vil de fleste af os opleve, at vi "kan huske ting, som vi aldrig har oplevet", men det er så afgjort ikke mit indtryk, at du er nået dertil ...
Så jeg bøjer mig respektfuldt for autoriteten og accepterer, at "Rulleskøjterne" på billederne er ex-MFVJ M 5 (ex-HV DL 101) hhv. ex-HOJ DL 400.
Men det vil stadig være mig en gåde, hvorfor i alverden man har gjort sig den ulejlighed at fjerne mavebæltet fra ex-MFVJ M 5
- er der mon nogen her i dette forum, som har en god forklaring ...?
Mh
LH
af gamle ole, 19/7 2011, 10:59 (4876 dage siden) @ Niels Munch
Men Niels, hvorfor øgetnavnet "rulleskøjte" (det halve marcipanbrød er jo til at fåstå på den halve motoreffekt mm)?
Hilsen Ole
af Claus Frost, 19/7 2011, 11:07 (4876 dage siden) @ gamle ole
Hej Ole
Det tilnavn er vist nok opstået i en kreds af jernbane-entuiaster omkring bladet "lokomotivet". Navnet er ikke kendt i jernbanekredse, hvor man ikke brugte den slags navne til lokomotiverne. Hverken "halve marcipanbrød", "marcipanbrød", "rulleskøjter" eller "privatbane MT" er kælenavne brugt på nogen privatbane så vidt jeg ved (kan selvfølgelig teoretisk tage fejl )
Jeg kan dog ikke lige på stående fod huske de rigtige navne på de forskellige baner, men det ved jeg andre læsere kan.
Håber det er svar nok.
af gamle ole, 19/7 2011, 11:11 (4876 dage siden) @ Claus Frost
Tak . Mit umiddelbart gæk kunne have været "rullende gang i sporet", men det har jeg nu heller ikke hørt om.
Ole
af Niels Munch, 19/7 2011, 11:55 (4876 dage siden) @ Claus Frost
Jeg kan dog ikke lige på stående fod huske de rigtige navne på de forskellige baner, men det ved jeg andre læsere kan.
Når vi ikke benævnte dem individuelt som "M 8" hhv. "M 9" på Østbanen, gik de under betegnelsen "de små (dieseler)" eller "FRICHS'erne". Vi havde jo også - fra 1979 - "den store (MaK)" eller "MaK'keren", M 10.
Da Mx-æraen holdt sit indtog på Østbanen, søgtes de små lokomotiver afsat. Vi havde bl.a. kontakt til Stålvalseværket og Frihavnen (KFA). Førstnævnte hældede - uanset at man jo kendte "de små" - nu mest til dieselhydraulisk transmission, qua de gode erfaringer med især JUNG-traktorerne. KFA var ikke bekymret over elektrisk transmission, idet man jo havde "alle slags banemotorer" m.v. i sine havnekraner; men effekten var nok for lille.
Som bekendt gik det anderledes.
Det fører mig til følgende spørgsmål: Jf. bane bøger's MM7 var det Stålvalseværkets "R 9" (ex DDS 14 ex HOJ DL 400), der blev ombygget med DEUTZ-motor og hydraulisk transmission. P.g.a. egne obsrvationer har jeg hidtil antaget, at det var "R 10":
Danstål R 10 ex DDS 13 ex MFVJ M 5, Frederiksværk 05.06.1982 (nm).
..... vel fordi R 10 "ser ombygget ud" med ændrede "gæller" foran i motorhjelmen og "luft under bugen", jf. foto.
Men hvad er korrekt?
Bedste hilsener
Niels
af Sebastian , 20/7 2011, 19:15 (4875 dage siden) @ Niels Munch
Hej
I følge "Olesen, Morten N. (1999): Stålvalseværkets dieselslidere. Jernbanen 1/99: 28-31.
" var R9 planlagt til ombygning men kun R10 var ombygget.
Mvh
Sebastian
af Georg Schmidt, 18/7 2011, 16:28 (4877 dage siden) @ kasper
Jeg går ud fra det er denne type du mener.
HHJ DL 12 1970 med tog 3.
Mvh
Georg
af Niels Munch, 18/7 2011, 17:06 (4877 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Niels Munch, 18/7 2011, 17:26
af L.H. Jensen, 18/7 2011, 21:39 (4877 dage siden) @ kasper
nu hvor vi har haft en masse om skinnebusser hvad så med nogle billeder af privatbane mt
kasper
Godt initiativ, Kasper! Her er tale om et desværre alt for overset lokomotiv, som i den grad (bl.a. bevaringsmæssigt) har stået i skyggen af sin "storebror", Marcipanbrødet. Heldigvis eksisterer de to ØSJS-maskiner stadig, og ved MHVJ er HV DL 100/TFJ ML 4/HP 14 ved at genopstå i al sin fordoms glans med runde puffere og de oprindelige rangertrin!
I den forbindelse er der forsket en del i dette lokomotivs bemaling gennem tiden.
Det står klart, at maskinen ved salget til TFJ i 1962 stadig var i den oprindelige (og jo blot 9 år gamle - omend allerede let ramponerede) bemaling. Ved TFJ nøjedes man med at male førerumssiderne for at dække over Horsens-vingehjulet, og "TFJ ML 4" blev så malet på i stedet (med gul skrift).
Sådan fremstod lokomotivet ved TFJs lukning, hvor det blev solgt til HP, men på eet eller andet tidspunkt herefter må det være blevet malet om. Ikke i Y-togsfarve - det skete først langt senere - men der kendes et s/h-foto fra 1975, som viser lokomotivet i Hirtshals i en åbenlyst nyere bemaling, uden mavebælte og andre Y-togsinspirerede elementer, men tydeligvis med gråt tag.
Så spørgsmålet her er:
Hvornår er lokomotivet ommalet ved HP, og hvad var farven?
Og er der nogen, der har farvefotos af maskinen i denne bemaling?
På forhånd tak!
Mvh
LH
af Ole M. Nielsen , 19/7 2011, 09:15 (4876 dage siden) @ L.H. Jensen
Hej Lars.
I (nu desværre afdøde) Mads Sjøner's fotosamling har jeg fundet dette billede.
Desværre uden dato-angivelse.
--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk
af L.H. Jensen, 19/7 2011, 09:58 (4876 dage siden) @ Ole M. Nielsen
Hej Lars.
I (nu desværre afdøde) Mads Sjøner's fotosamling har jeg fundet dette billede.
Desværre uden dato-angivelse.
Hmmm ..., tja, det er jo lidt svært at se, men en logisk mulighed ville jo være, at HP efter overtagelsen af lokomotivet har malet det HP-rød ligesom "MaK-værket" HP 13. Med lidt god vilje, synes jeg nok at kunne ane, at farven på HP 14 på billedet er "rødere" end afbleget/slidt DSB-vinrød, men det er umuligt at afgøre, om taget er gråmalet, hvilket det med sikkerhed er på det s/h-billede fra 1975, som jeg har set
(taget af Asger Christiansen).
Så tak for billedet; vi er rykket lidt nærmere afklaringen, men vi mangler stadig det ultimative bevis
- mon ikke Georg eller Niels kan hjælpe ...?
Mvh
LH
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 19/7 2011, 20:30 (4876 dage siden) @ kasper
Hvis man gerne vil opleve "Rulleskøjter" mens de stadig var aktive, så er der også mulighed for det.
Limfjordsbanen har nemlig udgivet en stak DVD´ere med masser af herlige gamle jernbanefilm.
Specielt kan jeg godt lide den dobbelt-CD der hedder "DSB - dampens sidste dage", "Østsjællandske Jernbaner og industribaner".
Fra ØSJS-delen er der meget fine klip med bl.a. ØSJS M 8. Klippene må være fra først i 1970´erne, så man oplever banen før udviklingen også tog fart her. Der er bl.a. også herlige klip med skinnebusser (de "rigtige"), "David" (som den hed her hos SKRJ), håndbetjente bomme mmm.
LFB forhandler DVD´erne ligesom Jernbanebøger har dem på lager. Førende modelbaneforhandlere har den også, har set den ude hos Kystbanen.
Mvh
Claus
--
Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.
Læs mere