Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Originaltegninger af Københavns banegårde

af Leif N., 17/7 2011, 14:06 (4964 dage siden) @ Tommy Nilsson

Københavns nuværende hovedbanegård har i øvrigt også rund fødselsdag i år, da banegården fylder 100 år. Men det ved de fleste vel der kommer her på dette forum.

af TeamBaumann, Hjordkær, 17/7 2011, 15:40 (4964 dage siden) @ Leif N.

Er det noget, De vil gøre noget som en arrangement / festlig gøre det?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/7 2011, 16:16 (4964 dage siden) @ TeamBaumann

Er det noget, De vil gøre noget som en arrangement / festlig gøre det?

Ifølge dsb.dk var der lidt trut-musik den 29. juni i anledningen af, at renoveringen til 650 mio. kr. var fuldført.
Ifølge Statens Arkiver blev Kbh H indviet den 30. november, så der skulle dermed være et par måneder endnu til at planlægge yderligere trut-musik m.v. til markeringen af Heinrich Wenck's hovedværks runde fødselsdag.
Så vidt jeg husker er der indgraveret årstallet 1909 i nogle af murstenene i ankomst-/afgangshallen, ikke så langt fra "Uret" (?). Hvis jeg ikke husker helt forkert må det så være året, hvor byggeriet påbegyndtes ?.
Iøvrigt kunne du prøve at Google lidt - måske kunne der dukke flere svar og informationer op dér ;-)

af AndreasM, 18/7 2011, 09:27 (4963 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Så vidt jeg husker er der indgraveret årstallet 1909 i nogle af murstenene i ankomst-/afgangshallen, ikke så langt fra "Uret" (?). Hvis jeg ikke husker helt forkert må det så være året, hvor byggeriet påbegyndtes ?.

De sidder spredt i det meste af hallen, også med 1908 og 1910, og fortæller hvornår den pågældende mursten er lagt :-)

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere
Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak