Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Originaltegninger af Københavns banegårde

af Leif N., 17/7 2011, 14:06 (4878 dage siden) @ Tommy Nilsson

Københavns nuværende hovedbanegård har i øvrigt også rund fødselsdag i år, da banegården fylder 100 år. Men det ved de fleste vel der kommer her på dette forum.

af TeamBaumann, Hjordkær, 17/7 2011, 15:40 (4878 dage siden) @ Leif N.

Er det noget, De vil gøre noget som en arrangement / festlig gøre det?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/7 2011, 16:16 (4878 dage siden) @ TeamBaumann

Er det noget, De vil gøre noget som en arrangement / festlig gøre det?

Ifølge dsb.dk var der lidt trut-musik den 29. juni i anledningen af, at renoveringen til 650 mio. kr. var fuldført.
Ifølge Statens Arkiver blev Kbh H indviet den 30. november, så der skulle dermed være et par måneder endnu til at planlægge yderligere trut-musik m.v. til markeringen af Heinrich Wenck's hovedværks runde fødselsdag.
Så vidt jeg husker er der indgraveret årstallet 1909 i nogle af murstenene i ankomst-/afgangshallen, ikke så langt fra "Uret" (?). Hvis jeg ikke husker helt forkert må det så være året, hvor byggeriet påbegyndtes ?.
Iøvrigt kunne du prøve at Google lidt - måske kunne der dukke flere svar og informationer op dér ;-)

af AndreasM, 18/7 2011, 09:27 (4877 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Så vidt jeg husker er der indgraveret årstallet 1909 i nogle af murstenene i ankomst-/afgangshallen, ikke så langt fra "Uret" (?). Hvis jeg ikke husker helt forkert må det så være året, hvor byggeriet påbegyndtes ?.

De sidder spredt i det meste af hallen, også med 1908 og 1910, og fortæller hvornår den pågældende mursten er lagt :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak