Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bilen kontra toget... (Generelt)

af Jimmy., 16/7 2011, 10:15 (4879 dage siden)

Hej.

Sad forleden dag og læste i et blad nede på mit arbejde. Der var en artikel om 2 mand der kørte i bil fra København til Horsens. Jeg kan ikke huske tallene mere helt nøjagtigt, men i følge FDMs udregning kostede turen København - Horsens + broafgift over Storebælt ca. 1200 kr.

Den ene mand tog så toget tilbage fra Horsens til København, godt nok på 1. klasse. Men denne tur kunne gøres for ca. 410 kr. Oven i det fik man jo kaffe-te-frugt-kildevand-dagens aviser m.m.

Denne mand ville så afgjort tage toget næste gang, da han syntes det var kedeligt at sidde i en bil, og bare glo ud af vinduet. Selv om han var en stor bilelsker.

Bilen kontra toget...

af Per Hauberg, 16/7 2011, 14:56 (4879 dage siden) @ Jimmy.

""Rejseplanen" på dsb.dk siger 566,- (heraf 30 kr til pladsbillet) for en enkelt 1.kl Hs-Kh

Men toget vinder da stadig - sålænge det ikke lige er "en italiener".

Pudsigt, at det netop skal være FDM, der erkender noget sådant.

vh

Per

Bilen kontra toget...

af UTJ, 16/7 2011, 15:16 (4879 dage siden) @ Per Hauberg

""Rejseplanen" på dsb.dk siger 566,- (heraf 30 kr til pladsbillet) for en enkelt 1.kl Hs-Kh

Der har du jo forklaringen på hvorfor toget ikke virker - man slår op på nettet og DSB vil sælge den dyreste billet. Så er man allerede her stået af inden man er stået på. Kun kendere kan finde eventuelle rabatbilletter som kan konkurrere med bilen. Og bilen er desværre i de fleste tilfælde mere "open-end" end toget, især hvis en rabatbillet kræver at man forud for rejsen skal vælge et bestemt tilbagerejsetidspunkt.

Jeg foretrækker da også toget, men ofte skal man jo steder hen hvor skift og køreplaner gør toget absolut ikke-konkurrencedygtigt.

Bilen kontra toget...

af Per Hauberg, 16/7 2011, 15:33 (4879 dage siden) @ UTJ

Akja - den rejseplan. For et par år siden insisterede den på, at jeg skulle rejse via Høje Tåstrup for at komme fra Malling til Hamborg. Ein Bisschen kluntet, tænker jeg !

Men - igen lidt rod i mine præferencer, efter IC4 er i løb - den har jeg ikke lyst til flere ture med, så derfor er jeg begyndt at hælde lidt til konkurrenten:

Sidst, jeg havde ærinde i hovedstaden, valgte jeg Mols-Linien og bilen i stedet:
Rabatten er let at finde på deres hjemmeside:
Rabatbillet Bil med indtil fem personer: 399,- dertil 116 km kørsel Odden-Kh - anslået ca 125 kr til benzin. -Og der var yderligere en smule rabat ved samtidig net-køb af returrejsen. Rederiet vinder på point, med deres lige-i-øjet slogan "Orker du heller ikke Fyn" som prikken over i'et. Det gør jeg ikke, nej - orker Fyn ! - Jeg hader langtur i bil, så med skibet liggende midt i Aarhus og 116 km til Rådhuspladsen, er det at foretrække.

Eneste minus er, at Mols-Linien nu åbenbart er så langt ude i tovene, at man er begyndt at spare restauranten ihjel. Vi havde i forrige uge taget mod tilbuddet om at spare 10% ved forudbestilling/betaling på nettet af forplejningen, og kom glade om bord med vores kupon til "Den Stoore Morgenbuffet", for så at få at vide af tjeneren, at "den var udgået - konceptet var lavet om!" Han kunne tilbyde os en tapas-tallerken i stedet. -Det har sgutte meget med morgenbuffet at gøre :-(

På hjemturen - deja-vu: "Den Stoore Frokostbuffet" var faldet for konceptændringen - men vi kunne få en dejlig tapastallerken i stedet :-( :-(
Hvad bli'r det næste? Måske: Forudbetalt billet til bil og passagerer: Desværre - vi har lavet konceptet om. Parker her og benyt Bus 888 istedet....??? Man er ikke ganske tryg.

-Jeg må tilstå, -alt andet lige: Jeg tager altså bilen fremover - og slap-af-turen over Kattegat; men forudbetalt fouragering bli'r det ikke til mere. Den "trillevognsbuffet", der bydes på i toget, kan Mols-Linien trods alt til enhver tid stikke - konceptbarbering eller ej !;-)
Og på dage, hvor jeg har god tid, varierer jeg endnu en tand - og kører videre fra Odden til Rørvig, og tager den ultimative afslapningstur via Hundested til staden.
Så er jeg sikret den langsomste rejse Ar-Kh, men jeg kommer ihvertfald udhvilet frem ! -Nåja, forresten: man sparer også point op hos Mols-Linien, så der om føje tid vil være både en gratis sejltur og et måltid mad undervejs.

Litra CAR tilbage i landsdelstrafikken - så vil vi overveje påny ! ;-)

vh

Per

P.s.: Slow-boat forindelsen Ar-Kb nedlægges medio september, hvis nogen skal nå at fotografere. -Og der kommer ny sejlplan om ganske kort tid for restperioden, der i dén grad lugter af, at man har haft held til at sælge een af de store færger. Der sejles ihvertfald kun med een færge de sidste måneder op til nedlæggelsen.

Bilen kontra toget...

af AndreasM, 16/7 2011, 15:51 (4879 dage siden) @ Per Hauberg

P.s.: Slow-boat forindelsen Ar-Kb nedlægges medio september, hvis nogen skal nå at fotografere. -Og der kommer ny sejlplan om ganske kort tid for restperioden, der i dén grad lugter af, at man har haft held til at sælge een af de store færger. Der sejles ihvertfald kun med een færge de sidste måneder op til nedlæggelsen.

De er begge solgt, ifølge Mols-Liniens pressemeddelelse her tidligere på måneden: http://www.mols-linien.dk/multimedia/Pressemeddelelse_05.07.11.pdf

Bilen kontra toget...

af andersj, Aalborg, 16/7 2011, 16:11 (4879 dage siden) @ Per Hauberg

Men toget vinder da stadig - sålænge det ikke lige er "en italiener".

Pudsigt, at det netop skal være FDM, der erkender noget sådant.

vh

Per

Det billigste det kunne have været var 464,- på DSB 1' (335,- for standard billet + 30,- for pladsbillet + 99,- for DSB 1' Fri tillæg)

Bilen kontra toget...

af steen møller jensen, 17/7 2011, 00:20 (4878 dage siden) @ andersj

tjaa på trods af at jeg er glad togtosse så er mine oplevelser med dsb og priser ikke de bedste.
jeg bor lidt nord for hobro og tager jævnligt til vestsjælland da jeg har min familie der.
og vi har flere gange regnet på det . når vi er to i bilen er det både billigere og laaaangt hurtigere at hoppe ud i indkørslen og starte de 4 gummihjul op , sætte brobizzen i forruden og blæse afsted.
eks skal jeg med "kun" tog til kalundborg så skal jeg helt til roskilde for at kunne finde et tog mod kalundborg , jeg kan også vælge at hoppe på en bus i slagelse og bruge en time plus det løse og plus vente tid på at komme de 39 km der er fra slagelse til kalundborg. dernæst skal jeg bruge tid og penge igen på en by bus . når jeg så regner prisen ud på det hele til sammen(retur også) så havner vi på et beløb for en person der ligger i samme prisleje som jeg kan komme frem og tilbage igen med bilen også på en weekend billet over broen . som min brobizz selv finder ud af og selv regner rabbaten ud på . og til det kommer så at med bilen bruger jeg kun 3 timer fra min indkørsel til jeg holder ved mine forældre i kalundborg (og det er med de gældende hastigheder)
jeg kunne jo også vælge at tage fut fut til århus og så hoppe ombord på fjols linens færge der meeeen det bliver det ikke billigere af og uanset så har jeg med bus tog færge osv den dobbelte rejse tid en med bilen
et andet eksempel var for 2 år siden skulle mig og fruen på en tur med oslo båden fra kbh .
vi havde tænkt os at tage toget fra arden til østerbro og så gå det sidste stykke . , indtil vi fik regnet på prisen ,
og her kommer det groteske .. vi endte med at tage bilen til kalundborg . stille den ved min søster . tage regional toget til østerport . og da vi skulle hjem igen kom min svoger ivores bil og hentede os i kbh og vi kørte til klb og dernæst hjem til det mørke jylland igen
det var tro det eller ej billigere end at tage toget direkte heroppe fra med de daværende billet priser og ikke mindst daværende brændstof priser.. og nu er det ikke fordi jeg har en eller anden super økonmisk bil men derimod en 12 år gammel mercedes diesel hakker der render i snit 16 km på literen .
den billigeste måde at komme fra ravnkilde storby og til kalundborg har jeg så endelig fundet frem til er at gå og dernæst svømme over kattegat. :-D . men når min kondi nu ikke rækker til dette så må jeg nøjes med at starte min gamle MZ op (vel og mærke den to hjulede af slagsen der køre på benzin og totakts olie og siger ring ding ding :-D ) og drøne til århus på den , tage fjols linien til kalundborg . og modsat når jeg så skal hjem igen . dette kan gøres tur-retur for under 600 kr . det kan vist ikke matches ret meget bedre når man nu skal have en eller anden form for motordrevet transport middel :-D :-D

nå bare lige lidt at tænke over her på de sene timer og om mine oplevelser med bil kontra tog .. der er jeg så til hver en tid ikke i tvivl om hvad jeg vælger med de destinationer jeg skal til når jeg krydser lands delene.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak