Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??) (Generelt)

af Niels Munch, 15/7 2011, 16:50 (4886 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 15/7 2011, 17:20

Kære alle,

Rigtig flink til at fotografere godsvogne har jeg aldrig været. Da jeg som knægt startede ud med 8 billeder pr. rullefilm og få lommepenge, blev der prioriteret hårdt, og det hængte åbenbart ved, da jeg gik over til bedre kameraer med 36 billeder pr. film.

Men undertiden kom der alligevel en ”eksotisk” godsvogn i kassen, som f.eks. denne:

[image]
HFHJ P 226 i Frederiksværk, 24.03.1973 (nm).

Af Tommy's database fremgår, at der er tale om ex DSB PD 27403, én ud af i alt 3 PD-vogne ved DSB.

De blev bygget af Scandia under krigen (til Deutsche Reichsbahn) og er i 1951/52 kommet tilbage til Danmark, formentlig som krigsskadeerstatning.

PD 27403 kom videre til HFHJ i 1961 som rangérskadeerstatning.

Vognen er solidt bygget, har længdedragerne liggende i flugt med vognkassen og derunder et sprængværk (undervognsarmering), hvis stræbere mødes under midten af vognen. Og så kan vognsider og -gavle i øvrigt tages af.

Jeg googlede så løs på PD-vognene og fandt, at Lilliput har en model af DSB PD 27402, se:

http://trains-r-us.dk/images/thumbnails/615x360/FFFFFF/images/265-67-68-69.jpg

Herefter var det en smal sag at finde ud af, at vogntypen hos DRG havde betegnelsen Omm 32 ”Linz”.

Den blev udviklet i 1937 til transport af især (militære) landevejskøretøjer (forstærket vognbund) og havde en lastegrænse på 20 t, senere forhøjet til 24,5 t, da hjulophæng m.v. var konstrueret til en aksellast på 20 t.

Et typeblad af vognen (med som uden skruebremse) kan ses her:

http://www.modellbahnfrokler.de/archiv/100/04-o/html/100-079-omm32-aussen.html

En oversigt over disse Reichsbahn-godsvogne kan ses her:

http://wikipedia.msn.de/wiki/G%C3%BCterwagen_der_Deutschen_Reichsbahn#Offene_G.C3.BCter...

DR lod fra 1941 den aktuelle udgave af Omm 32 ”Linz” bygge i over 18.000 eksemplarer og hos et større udvalg af fabrikker i Tyskland, Østrig, Polen, Tjekkoslovakiet - og altså også Danmark.

Og nu til mine spørgsmål (jeg har kørt Google tom for svar) til godsvognskenderne:

- Hvor mange vogne af denne type byggede Scandia til DR?

- Byggede Scandia dem som underleverandør til én af de tyske fabrikker?


P.S. Det var, hvad en ”eksotisk” godsvogn fra HFHJ kunne føre til. Og nu, hvor jeg har digitalkamera, fotograferer jeg egentlig heller ingen godsvogne. Det er nok fordi, der ikke er flere tilbage ved privatbanerne ... ;-) .


Bedste hilsener
Niels

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af re20000, 15/7 2011, 17:39 (4886 dage siden) @ Niels Munch

Det fremgår ikke umiddelbart af databasen, men man må vel gå ud fra at den er smeltet om for længe siden?

Nold

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af UTJ, 15/7 2011, 18:16 (4886 dage siden) @ Niels Munch

- Hvor mange vogne af denne type byggede Scandia til DR?

- Byggede Scandia dem som underleverandør til én af de tyske fabrikker?

Formentlig 600 stk. Som til danske vogne kom hjulsæt og styreventiler til bremsen fra udlandet (Tyskland i dette tilfælde). Første 300 bestilt i 1940 og de sidste i 1942. Leveret 42-44. Så, jo. Fabeiksfærtige og der findes vist et fotografi af én af vognene ved leverancen. Der blev også bygget nogle tankvogne - jernbanemuseet har en af dem i samlingen, men det må tankvognsnørderne tage sig af ;-)

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af UTJ, 15/7 2011, 18:21 (4886 dage siden) @ re20000

Det fremgår ikke umiddelbart af databasen, men man må vel gå ud fra at den er smeltet om for længe siden?

Den er ophugget - tror at det er sket i perioden 1973-1977

Avatar

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 15/7 2011, 19:59 (4886 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Fint billede! Eksotiske enere (her må det vel nærmere være trillinger) er jo et spændende emne.
Det vil "tankvogns-nørderne" sikkert være enige i - her er enere mere reglen end undtagelsen :-)

(@Tommy: Der ser ud til at være en fejl i PD-oversigten, idet linket til HFHJ P 226 linker til HFHJ K 305).

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af UTJ, 15/7 2011, 20:10 (4886 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Niels

Fint billede! Eksotiske enere (her må det vel nærmere være trillinger) er jo et spændende emne.
Det vil "tankvogns-nørderne" sikkert være enige i - her er enere mere reglen end undtagelsen :-)

(@Tommy: Der ser ud til at være en fejl i PD-oversigten, idet linket til HFHJ P 226 linker til HFHJ K 305).

Det hører i øvrigt med til historien at HFHJ fik vognen (P 226) som erstatning for P 223, som blev smadret i 1961. Det er ikek rigtigt hvad Tommy skriver at P 223 kom til NSJV, for det var P 220. 221 og 225 - den sidste stod i Hundested. På et tidspunkt (1980'erne-1990'erne) var en tidligere PB-vogn vist nummereret P 224 for at gøre forvirringen total. P 225 var vist den sidste nybyggede godsvogn til privatbanerne. P 220-225 blev formentlig leveret til HFHJ så banen havde noget at køre Stålværkets produkter væk i.

En "eksotisk" godsvogn (+ 2 fotos)

af Søndenfjords, 15/7 2011, 20:44 (4886 dage siden) @ UTJ

I juni 2005 fotograferede jeg denne vogn i Gilleleje:
[image]
[image]
Nummeret kunne tyde på et slægtskab.
På Jernbanen.dk står der følgende om vognen:
"P 220 Scandia 1944 Trykluftbremse. Anvendt 2007 ved Metrobyggeriet på Amager. Solgt 200x til NSJV."

En "eksotisk" godsvogn (+ 2 fotos)

af UTJ, 15/7 2011, 21:04 (4886 dage siden) @ Søndenfjords

På Jernbanen.dk står der følgende om vognen:
"P 220 Scandia 1944 Trykluftbremse. Anvendt 2007 ved Metrobyggeriet på Amager. Solgt 200x til NSJV."

Det er HFHJ P 220 - vognen kom til NSJV før metroen og det er sikkert NSJV som lånte/udlejede vognene. 220 var den eneste at de oprindeligt seks vogne med trykluftbremse.

En "eksotisk" godsvogn (+ 2 fotos)

af Peter Roland Hansen, 15/7 2011, 22:05 (4886 dage siden) @ UTJ

NSJK har 3 af de åbne lavsidet vogne fra HFHJ. De er alle bygget under krigen af Scandia.

De har været udlånt til Metrobyggeriet i den tid NSJK har ejet dem

En "eksotisk" godsvogn (+ 1 foto)

af Niels Munch, 15/7 2011, 23:01 (4886 dage siden) @ UTJ
redigeret af Niels Munch, 15/7 2011, 23:38

HFHJ P 220 kom med ballastgrus til ombygningen af Buddinge Station:

[image]
HFHJ P 220 på Buddinge Station, oktober 1958 (nm).

Billedet tidligere vist under mit Buddinge-indlæg.

M.v.h.
Niels

Avatar

En "eksotisk" godsvogn (+ 2 fotos)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 15/7 2011, 23:44 (4886 dage siden) @ Niels Munch

HFHJ P 220's slægtskab med DSB's PB/Elo-vogne hvad angår undervogn er tydelig på Niels' billede.
Dette må vel også gælde for de øvrige P 221 - P 225 (incl. den oprindelige P 224) ?.
Hvad blev undervognene fra P 222 og P 225 brugt til i Hundested ?.

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 16/7 2011, 08:54 (4886 dage siden) @ Niels Munch

Var det ikke sådan at ved krigsafslutningen henstod stadig nogen hos Scandia pga manglende hjulsæt m.m. De kom vel aldrig til Tyskland?

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af UTJ, 16/7 2011, 09:31 (4886 dage siden) @ Holger Sørensen

Var det ikke sådan at ved krigsafslutningen henstod stadig nogen hos Scandia pga manglende hjulsæt m.m. De kom vel aldrig til Tyskland?

Nej. De få vogne DSB fik tilbage var vogne som identificeredes som danskbyggede. Man kan forestille sig at tilbagelevering af vogne ikke var højtprioriteret og det hele endte jo også med at vogne og lokomotiver i sidste ende blev i de lande hvor de var strandet. DK var flinkeskolen (sikkert også med meget god grund), men fx Norge konfiskerede alle tyske vogne og kunne på den måde sådan set også have konfiskeret nogle danskbyggede. De 3 PD-vogne vendte først tilbage til DSB flere år efter krigen.

Avatar

En "eksotisk" godsvogn (+ 2 fotos)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/7 2011, 11:35 (4885 dage siden) @ Peter Roland Hansen

NSJK har 3 af de åbne lavsidet vogne fra HFHJ. De er alle bygget under krigen af Scandia.

De har været udlånt til Metrobyggeriet i den tid NSJK har ejet dem

Er det følgende vogne:
HFHJ P 220
HFHJ P 221
HFHJ P 223

Hvilket år blev de købt af NSJK? Hvor befinder de sig i dag?

--
[image]

En "eksotisk" godsvogn (+ 2 fotos)

af UTJ, 16/7 2011, 11:43 (4885 dage siden) @ Tommy Nilsson

NSJK har 3 af de åbne lavsidet vogne fra HFHJ. De er alle bygget under krigen af Scandia.

De har været udlånt til Metrobyggeriet i den tid NSJK har ejet dem


Er det følgende vogne:
HFHJ P 220
HFHJ P 221
HFHJ P 223

Hvilket år blev de købt af NSJK? Hvor befinder de sig i dag?

Nej, der er som jeg skriver
P 220
P 221
P 225

P 223 blev udrangeret i 1961

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af h087 ⌂, køge, 17/7 2011, 21:07 (4884 dage siden) @ UTJ

DSB PD vogne

hej -
ang PD

data historie er således -
eget arkiv + oplysninger
fra DANSK JERNBANEARKIV v/Per Topp Nielsen

bygget Scandia 1942
300 stk Ommr / Linz : 13156-13455
bygget Scandia 1943/44
300 stk Ommr / Linz : 24956-25255

det lille r i litra betyder at vognen kan omstilles til rusisk bredspor
påfaldende hvor mange tyske vogne der dengang og senere indeholdt det lille r

disse skulle ifølge fredssaftaler tilbage til DSB
der kom kun 3 ( tre )
fra Frankrig kom i 1950
13283 og 25184
fra Czekoslovakiet kom i 1951
13228

de var i dårlig stand :
to af den havde kun undervogn
og den tredie manglede endegavl
de blev dog istandsat af DSB
og sat i drift som PD 27 401 - 403
de fik også monteret håndbremse

PD 24 401 ex SNCF Linz32 25184 ex DR 25184 = 1966 .Elo 512 7 401
PD 24 402 ex SNCF Linz32 13283 ex DR 13283 = 1966 .Elo 512 7 400
PD 24 404 ex CSD Ommr 32 13228 ex DR 13228 = 1961 HFHJ P 226
som erstatning ( UTJ ) for HFHJ P 223

PD 27 401 var i perioden 1956 - 1959 udlejet
til Scandinavian Bulk Liquid Transport
afmonteret side og endefjelde
fladvogn med beslag til 5 ( fem ) pa beholdere til gummilatex
litra ZS 508 101P

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af Niels Munch, 17/7 2011, 21:41 (4884 dage siden) @ h087

Hej Henning,

Mange tak for de komplementerende oplysninger !!

Bedste hilsener
Niels

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af Steff, 17/7 2011, 22:01 (4884 dage siden) @ UTJ

.....og billedet er her.
[image]

--
Steffen Dresler

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af Niels Munch, 17/7 2011, 22:09 (4884 dage siden) @ Steff

Herligt Steff, tak for billedet!

Bedste hilsener
Niels

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af UTJ, 17/7 2011, 23:13 (4884 dage siden) @ Niels Munch

Det hører vel med til historien at undervognen fra en af de to 27401 (eller 402) en overgang var i brug på Belvedere eller Enghave Depot - og senere blev brugt af DJK. Det blev dog til skrot inden nogen interesserede sig for krigsvognene.

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af h087 ⌂, køge, 17/7 2011, 23:57 (4884 dage siden) @ UTJ
redigeret af h087, 18/7 2011, 00:32

hej UTJ

kunne det tænkes at det var til bogie eller hjultransport at den
blev brugt? - mener at jeg har læst eller set noget om det engang
og det hører da helt klart med til historien - har noteret det på mine papir
- prøver at finde ud af hvad den blev brug til
- har Jbm ikke en af dem?
med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af h087 ⌂, køge, 18/7 2011, 00:29 (4884 dage siden) @ h087

Hej
så er der lige lidt foto
der er et par ukendte iblandt - hvis nogen ved hvis det er
giv venligst besked - så det kan kreditteres på foto

med venlig hilsen og tak
henning h087[image][image][image][image][image][image]

det øverste er et Arne Kirkeby / OMJK - eller HGC
1964 Odense - mener at det er taget i Haderslev
læg også mærke til den specielle container - det ligner en engelsk -
ved nogen noget om denne slags
læg også lige mærke til den vogn til højre - det er en af SNCF K 19 eller 29 vogne
i modelbaneverden er den udkommet fra LSmodels
de tre næste PD foto er der desvære intet skrevet ved - men kan være AK, HGC eller måske Jens Bruun-Pedersen eller en helt fjerde
ZS foto er PEC / DMJK og er taget i Odense 1957
mener også at jeg har et som HFHJ P 226 - prøver at finde det

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af h087 ⌂, køge, 18/7 2011, 03:54 (4884 dage siden) @ h087

hej igen

og her så HFHJ P 226

fotograferet af Arne Kirkeby/OMJK
odense 1965
så den kom da lidt omkring
[image]
med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af Niels Munch, 18/7 2011, 08:55 (4884 dage siden) @ h087

Hej Henning,

Tak for flere fotos. Et par af de viste billeder findes i øvrigt også i Jernbanen's database (med angivelse af fotograf):

http://www.jernbanen.dk/dsb_gvognfotos.php?Aar=1941&litra=PD&typenr=

http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=2432

Ifølge skæbnelisten *her* blev de to vogne, der sluttede som litra Elo, angiveligt anvendt til transport af pantografer ved Enghave, hvorefter én endte sine dage på Cvk.

Den standardiserede britiske container, der ses på ét af billederne, sås hyppigt i Danmark i halvtredserne og tresserne. Den har sin oprindelse allerede i tyverne, og jeg fandt lige en artikel i "The New Zealand Railways Magazine" Volume 4, Issue 12 (April 1, 1930), hvor fænomenet beskrives (scroll 1/3 ned på siden).

Skitser af typiske britiske containere kan ses *her* (Kilde: http://myweb.tiscali.co.uk/gansg/5-unit/unitload1.htm - hvor udviklingen af denne transportform beskrives).

M.v.h.
Niels

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af UTJ, 18/7 2011, 09:02 (4884 dage siden) @ Niels Munch

Ifølge skæbnelisten *her* blev de to vogne, der sluttede som litra Elo, angiveligt anvendt til transport af pantografer ved Enghave, hvorefter én endte sine dage på Cvk.

Og hvis ikke jeg husker meget forkert så afløste de undervognene fra ZL 505001 og ZL 505002. Tanken fra den ene gasvogn eksisterer i øvrigt stadig, idet den er blevet en del af kulkran og tankningsanlægget ved Jernbanemuseet i Odense. Tanken blev i øvrigt "genopdaget" under en KLK-rundvisning på CvK hvor tæringerne fra jernbåndene som har fastgjort tankene til undervognen pludseligt trådte tydeligt frem i den spæde vintersol.

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af h087 ⌂, køge, 18/7 2011, 17:43 (4883 dage siden) @ h087

hej

foto nr 2 af PD 27 402
foto : Svend Jørgensen / HgJK
Aarhus ca 1964

og til Niels Munch
tak for svar og tak for oplysninger
og rigtigt - at det var til pantograftransport

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af UTJ, 18/7 2011, 17:52 (4883 dage siden) @ h087

og til Niels Munch
tak for svar og tak for oplysninger
og rigtigt - at det var til pantograftransport

Så mangler vi blot en der kan diske op med et billede af den ene i DJK's varetægt - mener at den var med i nogle tog en overgang (til hvad mon?)

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af Ole M. Nielsen ⌂, 18/7 2011, 23:48 (4883 dage siden) @ UTJ

Jeg kan også bidrage med et par billeder.

Allerførst Elo 512 7 400-2 (ex PD 27402) i Enghave ca. 1966.
Ombygget til transport af pantografer ved S-tog depot Enghave.
[image]


Transportvogn nr. 1 Cvk Kh (ex Elo 512 7 401 ex PD 27401).
Billedet er taget i Århus 6/9-1987 og vognen er på vej til ophug (vistnok i Bjerringbro hvis jeg husker rigtig).
[image]

Og så en lille rettelse ; den sidste serie på 300 vogne som Scandia byggede havde "kun" litra Omm (24956-25255).

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af h087 ⌂, køge, 19/7 2011, 03:14 (4883 dage siden) @ Ole M. Nielsen

hej UTJ og Ole

tak for oplysninger
får det rettet i notaterne
de er over 20 år gamle - dem jeg har
men så kom vi da så at sige hele vejen rundt
- mangler så kun byggenumrene -
mener at der er blevet lavet et hæfte om det?
altså et hæfte om Scandia byggenumre
eller det i bogen om Scandia det står
- må så hellere få købt den snarest -

med venlig hilsen
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af Ole M. Nielsen ⌂, 19/7 2011, 08:40 (4883 dage siden) @ h087

hej UTJ og Ole

tak for oplysninger
får det rettet i notaterne
de er over 20 år gamle - dem jeg har
men så kom vi da så at sige hele vejen rundt
- mangler så kun byggenumrene -
mener at der er blevet lavet et hæfte om det?
altså et hæfte om Scandia byggenumre
eller det i bogen om Scandia det står
- må så hellere få købt den snarest -

med venlig hilsen
henning h087

Hej Henning.

Byggenumre ved Scandia er først indført 10/3-1944. Startende ved nr. 18058 (CL 1529).

Per Topp har i sin tid lavet et hæfte med Scandia-fabriksnr.
Han har også lavet et hæfte med liste over fabrikkens produktion i årene 1861-1929.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 19/7 2011, 08:50 (4883 dage siden) @ h087

Byggenr. fremgår ikke i Topp Nielsens "Scandia Produktionsliste", kun vognnr. er anført. Byggenr. var heller ikke på fabrikspladerne.
Jeg skal senere scanne én fra "Linz"-vognene.
Scandia begyndte først med byggenr. på fabrikspladerne 10.03.1944 med de sidste i en levering på 100 Hd.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??)

af h087 ⌂, køge, 19/7 2011, 09:07 (4883 dage siden) @ Holger Sørensen

hej

jeg takker de herrer for hjælpen
mvh
henning

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

En "eksotisk" godsvogn (fabriksplade-aftryk)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 20/7 2011, 17:21 (4881 dage siden) @ Holger Sørensen

Her et aftryk af den type fabriksplader der blev anvendt på vogne til Tyskland i anderledes "design" end normalt.
Det er en aftegning, men jeg har pladen nede i "frugtkælderen".

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

[image]

HBDS

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak