En "eksotisk" godsvogn (foto + links + ??) (Generelt)
Kære alle,
Rigtig flink til at fotografere godsvogne har jeg aldrig været. Da jeg som knægt startede ud med 8 billeder pr. rullefilm og få lommepenge, blev der prioriteret hårdt, og det hængte åbenbart ved, da jeg gik over til bedre kameraer med 36 billeder pr. film.
Men undertiden kom der alligevel en ”eksotisk” godsvogn i kassen, som f.eks. denne:
HFHJ P 226 i Frederiksværk, 24.03.1973 (nm).
Af Tommy's database fremgår, at der er tale om ex DSB PD 27403, én ud af i alt 3 PD-vogne ved DSB.
De blev bygget af Scandia under krigen (til Deutsche Reichsbahn) og er i 1951/52 kommet tilbage til Danmark, formentlig som krigsskadeerstatning.
PD 27403 kom videre til HFHJ i 1961 som rangérskadeerstatning.
Vognen er solidt bygget, har længdedragerne liggende i flugt med vognkassen og derunder et sprængværk (undervognsarmering), hvis stræbere mødes under midten af vognen. Og så kan vognsider og -gavle i øvrigt tages af.
Jeg googlede så løs på PD-vognene og fandt, at Lilliput har en model af DSB PD 27402, se:
http://trains-r-us.dk/images/thumbnails/615x360/FFFFFF/images/265-67-68-69.jpg
Herefter var det en smal sag at finde ud af, at vogntypen hos DRG havde betegnelsen Omm 32 ”Linz”.
Den blev udviklet i 1937 til transport af især (militære) landevejskøretøjer (forstærket vognbund) og havde en lastegrænse på 20 t, senere forhøjet til 24,5 t, da hjulophæng m.v. var konstrueret til en aksellast på 20 t.
Et typeblad af vognen (med som uden skruebremse) kan ses her:
http://www.modellbahnfrokler.de/archiv/100/04-o/html/100-079-omm32-aussen.html
En oversigt over disse Reichsbahn-godsvogne kan ses her:
http://wikipedia.msn.de/wiki/G%C3%BCterwagen_der_Deutschen_Reichsbahn#Offene_G.C3.BCter...
DR lod fra 1941 den aktuelle udgave af Omm 32 ”Linz” bygge i over 18.000 eksemplarer og hos et større udvalg af fabrikker i Tyskland, Østrig, Polen, Tjekkoslovakiet - og altså også Danmark.
Og nu til mine spørgsmål (jeg har kørt Google tom for svar) til godsvognskenderne:
- Hvor mange vogne af denne type byggede Scandia til DR?
- Byggede Scandia dem som underleverandør til én af de tyske fabrikker?
P.S. Det var, hvad en ”eksotisk” godsvogn fra HFHJ kunne føre til. Og nu, hvor jeg har digitalkamera, fotograferer jeg egentlig heller ingen godsvogne. Det er nok fordi, der ikke er flere tilbage ved privatbanerne ... .
Bedste hilsener
Niels