Vær opmærksom på, at der har været to færger med dette navn.
Den første motorfærge "Dronning Ingrid" blev bygget i 1951 på Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri. Den var en tresporet jernbanefærge af den såkaldt klassiske type med to skorstene langs midteraksen. Største længde var 110,40 meter, og
bredden over fenderlisten var 17,70 meter. Den effektive sporlængde var 256,80
meter.
Færgen blev bygget til Storebæltsoverfarten, hvor den blev benyttet som både jernbane- og bilfærge i årene 1951 – 1983. Allerede i 1953 blev den ombygget, således at den også kunne sejle på Gedser-Grossenbrode overfarten, og her blev den, navnlig i sommerhalvåret, benyttet som afløser- og forstærkningsfærge. Den blev dog også benyttet som afløserfærge på Gedser-Warnemünde overfarten efter 1956, og i visse perioder blev færgen indsat på Fugleflugtslinien.
Færgens navn blev ændret til "Sjælland" d. 6. august 1979, da en ny motorfærge med samme navn blev søsat d. 8. august 1979.
Motorfærgen "Sjælland" befinder sig stadig i England som restaurantfærge og det var den, man ville købe så sendt som i 2009-10 og omdanne den til museumsfærge med læggested i vestre leje i Gedser.