Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et besøg hos Bryrup-Vrads (VBV), 12/7.11, div. fotos (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 12/7 2011, 20:54 (4885 dage siden)

Det er sommer og dermed højsæson hos veteranbanerne og foreningerne. Og så var det oplagt at bruge ferietiden til at besøge nok en bane, denne gang Bryrup-Vrads. Og håber meget på at der bliver tid til at besøge en-to veteranbaner mere, nu vi er i gang :-)

De ca. 5 km bane mellem Bryrup og Vrads var indtil 1968 en del af Horsens-Bryrup-Silkeborg (HBS), af mange også kaldet for Danmarks smukkeste jernbane. I tiden op til nedlæggelsen snakkede driftige folk i Bryrup og omegn om at køre veterantog på en del af strækningen. Efter forskellige forhandlinger lykkedes det at få bevaret de 5 km af HBS mellem Bryrup og Vrads. Oprindeligt var stationen i Bryrup også med i planerne, men det blev ændret, så stationen fik sin nuværende placering.

Disse driftige lokale mennesker kan vi i dag takke for, at der blev sikret nok en veteranbane for eftertiden.

[image]
Stationen i Vrads der ligger meget idyllisk. Der er en fin restaurant i bygningen, der kan anbefales at prøve.

[image]
Den nyanlagte drejeskive i Vrads. Der mangler lidt endnu og så vil F 658, VBV´s aktive damplokomotiv, kunne blive vendt.

[image]
På et nyt sidespor der gik bagom stationsbyningen i Vrads, stod disse vogne, nemlig; HBS C 223 + HBS E 233 + HBS C 224.

[image]
Og så kom dagens tog fra Bryrup. Det bestod af HV M 10 + HBS C 227 + TFJ M 2, et fint lille tog. Da Trianglerne i sin tid blev leverede, gjorde de for alvor kål på den dyre damptogskørsel hos mange privatbaner og små sidebaner.

[image]
Bryrup-Vrads er i dag den veteranjernbane i DK, der har flest passagerer.

[image]
Så er det ved at være afgang til Bryrup. Førerummet i TFJ M 2. Det tegner godt for veteranbaneområdet også i fremtiden :-)

[image]
Banen går igennem et rigtig flot område med skov, hede og søer. Billedet giver det ikke fuld retfærdighed, det skal opleves :-)

[image]
Skaaningbro Trinbræt.

[image]
Den store tre-sporede vognhal i Bryrup. Flere og flere veteranbaner har fået vognhaller i de senere år. Helt nødvendigt, da der ikke er noget materiel der har godt af at stå udenfor hele året. Senest har Vestsjællands Veterantog i Høng fået bygget en vognhal, ligesom der er bygget en ekstra en i Maribo hos Museumsbanen. Og SFvJ har for ikke så lang tid siden, fået en stor hal i Pejrup.

[image]
Værkstedet mm. i Bryrup.

[image]
Lige ankommet til Bryrup. Et kort ophold og der køres nok en tur til Vrads.

[image]
Og så er toget ved at være i Vrads igen.

En rigtig fin tur i det lidt skiftende sommervejr, men der kom ingen regn.

Mvh
Claus

--
[image]

Et besøg hos Bryrup-Vrads (VBV), 12/7.11, div. fotos

af KimC, 12/7 2011, 21:37 (4885 dage siden) @ Claus E. Hansen

Tak for billederne.
Har de en drejeskive i Bryryp? Ellers er der jo ikke så meget at bruge skiven i Vrads til.
Det er mange år siden at jeg har besøgt VBV, det var dengang det hele endnu stod udenfor - og HV2 var under damp. Men turen kan jeg sagtens huske som ualmindelig flot.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 12/7 2011, 21:42 (4885 dage siden) @ KimC

Nej der er ikke nogen drejeskive i Bryrup, den i Vrads er VBV´s første. Den skulle komme fra et sted i Nordvestsjælland, har jeg hørt fra et af de aktive medlemmer jeg kender lidt(sikkert nogen herinde der ved det).

Mvh
Claus

--
[image]

af Egon Schmidt, 12/7 2011, 22:11 (4885 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det med at bevare baner det er ikke det naturstyrelsen gå indfor for tiden de tænker kun på natur stier og de kommuner de for med tænker ikke på turister der kommer til byen man kan bare ta Aabenraa kommune med Aabenraa banen det er i må ikke ta mig på ordret men den samme fine natur som i byrup.
Egon

af Egon Schmidt, 12/7 2011, 22:39 (4885 dage siden) @ Egon Schmidt

Det vil godt give dig ret i men vi er fatisk en del aktive nu kan du bare i dag 29 udlejninger på skinnecykel sådan har det kørt siden påske og på hverdage.
Jeg vil skyde på nå at nå vi lukke så skal vi nå har haft omkring 2000 fil 4000
Egon

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 12/7 2011, 22:53 (4885 dage siden) @ Egon Schmidt

Nu kan jeg godt se hvor du vil hen (slettede mit oprindelige indlæg igen) :-) Og jeg synes bestemt det er relevant, det du nævner med skinnecykling.

Mvh
Claus

--
[image]

Et besøg hos Bryrup-Vrads (VBV), 12/7.11, flere fotos

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 12/7 2011, 23:18 (4885 dage siden) @ Claus E. Hansen

Bringer lige nogen flere fotos. Der stod jo diverse godsvogne i Vrads, som en del af miljøet. Er ikke klar over den hvide vogns baggrund. Toget var godt fyldt med passagerer. Togpersonalet havde meget travlt.

Mvh
Claus

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 12/7 2011, 23:49 (4885 dage siden) @ Claus E. Hansen

Er ikke klar over den hvide vogns baggrund.

[image]

Den hvide vogn er DSB IGK 20262, der stod i Hvalsø indtil 2008.

--
[image]

af Hans., 13/7 2011, 12:16 (4884 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er utroligt, men skønt at alle disse vogne kan stå i fred uden vinduerne bliver smadret og vognkasserne graffittihærget. Men det skyldes måske at banen ikke ligger inde midt i en større by...

af Per Hauberg, 14/7 2011, 15:23 (4883 dage siden) @ Hans.

Helt fredeligt er der åbenbart ikke - selv i Bryrup. De har da engang fået en skinnebus skamferet så voldsomt af "slemme drenge", at den måtte opgives, og endte som reservedelslager.:-(

af Update, 21/7 2012, 08:58 (4510 dage siden) @ Per Hauberg

Helt fredeligt er der åbenbart ikke - selv i Bryrup. De har da engang fået en skinnebus skamferet så voldsomt af "slemme drenge", at den måtte opgives, og endte som reservedelslager.

Sm 211 blev smadret i Vrads :-(

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak