Hobro station og havnebane 1950'er og 1960'er (Generelt)
Hej her i forum, er det muligt med billeder og oplevelser omkring Hobro station og havnebane. Har sporplan fra 1954 som jeg har omsat til model på ca. 6,5m.
Hej her i forum, er det muligt med billeder og oplevelser omkring Hobro station og havnebane. Har sporplan fra 1954 som jeg har omsat til model på ca. 6,5m.
Hej her i forum, er det muligt med billeder og oplevelser omkring Hobro station og havnebane. Har sporplan fra 1954 som jeg har omsat til model på ca. 6,5m.
Her er et billede fra Hobro med to af stationens drejeskiver. Det er dog ikke fra 1950´erne men fra omkring 1900.
--
Ja meget har ændret sig frem til 1954 og videre til i dag.
Folket nyder nok ferien langt væk fra PC og "jernbanen.dk" tillykke med det, men håber da at der er nogle der på et tidspunkt kan hjælpe mig.
mvh Ivan
Hej her i forum, er det muligt med billeder og oplevelser omkring Hobro station og havnebane. Har sporplan fra 1954 som jeg har omsat til model på ca. 6,5m.
Hej Ivan
Nedenstående billede fra Hobro havnebane fra 1975 er lagt ind på www.havnebaner.dk.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Set fra Korsgade mod sydvest. Sommeren 1975. Til højre bag kabeltromler og lygtepæl skimtes Vester Fjord. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Hej!
Har lidt fra Hobro Havnebane fra 1962!
Første billeder er Zc vogne der stod ude ved Blåkilde,
jeg har ikke nr. billederne blev taget til Jens B-P da jeg
ikke selv var interesseret i DSB vogne!!! og nr var faktisk
overmalet, vognene var ikke i drift længere!
Længere imod øst stødte jeg på Hobro TEglværk, langt senere
fandt jeg ud af ,at det faktisk hed Vindø Teglværk!
Det er aldrig lykkedes mig at finde ud af hvad den traktor
jeg tog billede af er for en!der var ikke nogen plade på den!
Jeg mener at kunne huske at havnesporet gik næsten helt ud
til værket, men det er jo snart 50 år siden!!!
mvh
Thyge
Hej!
Har lidt fra Hobro Havnebane fra 1962!
Længere imod øst stødte jeg på Hobro TEglværk, langt senere
fandt jeg ud af ,at det faktisk hed Vindø Teglværk!
Det er aldrig lykkedes mig at finde ud af hvad den traktor
jeg tog billede af er for en!der var ikke nogen plade på den!
Jeg mener at kunne huske at havnesporet gik næsten helt ud
til værket, men det er jo snart 50 år siden!!!
Kære Thyge
Tak for billederne.
Jeg har i mange år ledt efter beviset for, at DSBs havnebane på et eller andet tidspunkt har gået helt ud til Vindø Teglværk. Men det er endnu ikke lykkedes for mig.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hej
Jeg var i årene 1957-1962 stationeret i Hobro.
Jeg kan fortælle et par ting derfra.
Kadavervognene blev ikke så meget brugt mere dengang, men jeg har fået fortalt af en af de "gamle", at hver lørdag eftermiddag, kom der en af vognen med læs, og den stod så hele week-enden på stationen. Hvis så vinden bar ned over byen, så var der en fæl stank.
Ambulancedagen, som i mange år blev holdt den 4. september, havde en sjov foreteelse.
Det var sidste tog til Løgstør. Det startede på Havnen ved festpladsen, MO-CQM, og kørte så videre fra Hobro til Løgstør..
Iøvrigt har der været en artikel i DJK's blad Jernbanen om Hobro Havnebane. Jeg kan
ikke huske hvilket nummer det var i.
M v h
Børge
PS I et par år inden MHVJ startede kørte vi tog med damp fra stationen til festpladsen på Ambulancedagen.
Det var bl a VLTJ nr og CR-vognen.
Da det er meningen at jeg skal bygge Hobro med havnebane som den så ud i 1950'erne har jeg købt tegninger. Her fremgår det at der kun er jernbane ud til Blåkilde, altså 1 stykke før Vindø teglværk. Har også været på teglværket for at høre om deres anvendelse af jernbanen. Ud fra denne samtale har man ikke haft spor, ej heller anvendt jernbanen til transport.
Jeg kan ikke se, at smalsporslokomotivet på dit foto er identificeret af andre. Det er et Nagbøl lokomotiv. Hvis jeg havde mine håndbøger kunne jeg muligvis supplere med byggenr. etc., men det må vi vende tilbage til.
MVH
Thomas
I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.
Læs merePrisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt