forbindelse mellem fly og tog (Billedegætterier)
Dette gamle billede viser min lillebror og jeg på svæveflyvepladsen ved Havdrup.
Der er lidt specielt ved dette fly, at det har forbindelse med jernbaner.
Hvad er denne forbindelse?
Gert
Dette gamle billede viser min lillebror og jeg på svæveflyvepladsen ved Havdrup.
Der er lidt specielt ved dette fly, at det har forbindelse med jernbaner.
Hvad er denne forbindelse?
Gert
Jeg skal måske - som en lille hjælp - tilføje, at det er af typen "Specht" og er registreret OY-VEX
Gert
Jah... det var jo forholdsvist let at finde flyet i nyrenoveret stand her: http://www.dask-vgc.dk/DaSKluft.html - men hvad det lige har med jernbane at gøre, er ikke så let at finde ud af - måske handler det noget om et trækspil. Jeg synes at kunne huske noget om, at man på Kirstinesminde Flyveplads i Skejby nord for Århus brugte en gammel MO-motor som trækspil en gang tilbage i 60/70-erne..?
Vh.
Niels
Hej Niels!
ja det er rigtigt at man har brugt MO komponenter til spil - men det har intet med dette fly at gøre - ja jeg tror aldrig at det har "mødt" et spil med MO dele.
Til Info: man brugte banemotorer og vist nok også generator - men ikke dieselmotoren. Det var en mere konventionel og nyere lastbilmotor.
Gert
Det kunne være interessant at se billeder af et sådant arrangement. Det har nok foregået i halvfjerdserne, for i tredserne var der ikke mange brugbare MO-dele til salg, om nogen overhovedet. Men har du flere oplysninger, evt. fabrikationsnumre, må du meget gerne meddele dem her.
Venlig hilsen
Jens Møller
--
Jens MO-Møller
Hej Gert,
Når man Gurgler løs på svævefly af typen "Specht" og registreret med "OY-VEX", får man en række hits, der fortæller om flyets oprindelse og status etc. Samtidig dukker navnet Erik Frikke op, bl.a. som fotograf til præcis et billede som det, du viser.
Så måske finder vi sammenhængen dér; Erik Frikke er kendt for sine flyfotos, og vi kender hans jernbanefotos fra bl.a. Tommy's database?
M.v.h.
Niels
Ja, ikke et helt dårligt bud - men ikke det jeg havde i tankerne.
Det er Erik der sidder i flyets bagsæde - og undertegnede der holder lågen. Vores første svæveflyvetur omkring 1958. Det blev til mange siden - ca 4000 for mit vedkommende.
Billedet er taget af vores far - Bent Frikke.
Gert
Jeg har ikek selv været involveret i disse konstruktioner, men Aarhus svæveflyveklub - og vist også Herning Svæeveflyveklub har bygget spil efter disse principper. Prøv at kontakte dem.
Aarhus projektet fik en krakbk skæbne, idet det brændte kort tid efter at det var taget i brug ved en påsat brand på Kirstineminde flyveplads.
Fidusen ved at bruge disse dele fra MO var, at det var let a styre og ingen besværlige gearinger.
Et startspil til svævefly skal kunne ude min 200 HK i wiren for at accelere et tosædet fly på omkring 600 kg. op til en fart på 100 km/t på omkring 30m i vindstille.
Gert
Det er heller ikke let med det svar. indrømmet.
Flyet er købt som "Rohbau" i Tyskland. Så lavede man det selv færdigt beklædte med lærred og dopede/malede, monterede instrumenter og andre dele) og sparede en del penge på det. Pengene var meget små først i 1950'erne.
Det bemærkelsesværdige - synes jeg - er, at det kom hjem med jernbane. Det er det eneste danske svævefly jeg har kendskab til, der er fragtet til landet på den måde.
Fortoldningen - ja der var ikke lige en passende kategori, men man fandt ud af, at det måtte være et byggesæt til modelfly! - det var der nemlig ingen told på.
Gert
Svæveflyvepiloten hed Laurits Rasmussen, jeg har også haft mange starter i den Sp. Man kom hurtigt ned igen glidetal. Nåede næsten at gå solo i den. 1966.
Når man var i luften ku' man se 2 Jernbaner. Roskilde - Køge. Samt Korsørbanen.
Lillebror-Havdrup
Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.
Læs mereNye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København