Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Oprydning: Stempel fra MY 1133 sælges for højeste bud (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/7 2011, 03:53 (4887 dage siden)

Her i min sommerferie skal der ryddes op i gemmerne.
Dette har bragt nedenstående stempel frem for dagens lys, efter at det har tilbragt 14 år i mit kælderværkstedsrum.
Jeg fik det som nævnt her af navnkundige Jørgen Henriksen, da han i 1993 var igang med at skære MY 1133 i mere håndterlige småstykker.
MY 1133 døde så at sige "med støvlerne på", i form af bogierne fra MY 1101.
Nummeret på motoren kender jeg til gengæld ikke - dog kan motortypen med sikkerhed siges at være 567C.
Jeg havde planer om at bruge stemplet enten til en stilig blomsteropsats (enhver jernbaneentusiasts drøm!), som en effektiv dørstopper der står fast selv i stormvejr, eller som en paraplyholder der ikke er sådan at vælte!
Sådanne boligindretningstanker forekommer måske nok i en jernbaneentusiasts hoved, men muligvis nok ikke i en Bo Bedre indretningsarkitekts hoved - tror jeg nok!.
Eller også er der hermed en chance for at blive en "First Mover" for en boligindretningstrend, som måske engang kunne blive mere udbredt, hvem ved!
Disse planer ville naturligvis kræve, at stemplet sandblæses eller afdrejes på drejebænk, så den overfladiske rust fjernes, og derefter forsynes med et lag klarlak, så det kunne se lidt pænere ud end p.t., men så langt er jeg desværre aldrig nået.
Så i stedet for at blive ved med at flytte rundt på denne vægtige sag (ca. 60-70 kg!) hver gang jeg rydder op i mit kælderværkstedsrum, så kunne det jo være, at andre kunne have mere glæde/gavn/fornøjelse af denne sandsynligvis eneste/sidste rest af MY 1133's "hjerte" end jeg har.
Da mange sikkert allerede nu er på sommerferie og/eller har travlt med andre gøremål end at følge med på jernbanen.dk, så er jeg åben for bud henover sommeren, sådan at alle interesserede vil kunne have mulighed for at være med i løjerne.
Efter som nævnt at have stået 14 år i mit kælderværkstedsrum, så haster det ikke mere end det jawer.
Så kom glad og gerne med dit bud i denne tråd.

[image]

[image]

[image]

[image]

På grund af fugt efter vandskade i mit kælderværkstedsrum for tre år siden er stemplet blevet lidt mere rustent end det ellers ville være blevet, men det er stadig kun overfladisk rust, som en sand-/glasblæsning eller afdrejning/slibning ville kunne fjerne.
Som det ses medfølger de fire øverste tætningsringe, låseringen til krydshovedet, samt næstnederste olieskrabering.
Nederste olieskrabering er knækket over i to (og jeg kan desværre ikke finde disse to halvdele - håber at finde dem et-eller-andet sted i mit rod) - og det er muligvis fordi den fik et slag, da stemplet landede i dyngen ved siden af MY 1133, da Jørgen Henriksen skar det fri af plejlstangen.
Som det ses følger øverste del af plejlstangen med, idet stumpen stadig er monteret på krydspinden i krydshovedet.

[image]

[image]

[image]

Lejepanden af bronze, øverst på krydshovedet, er - som det ses - lidt irret, men vil nok kunne pudses pænt op.
Krydspinden er stadig pænt blank, da den stadig er godt fedtet ind i olie, hvilket jeg egentlig burde have gjort ved hele stemplet, selvom det allerede var lidt smårustent, da jeg fik det af Jørgen Henriksen - muligvis på grund af branden i MY 1133 (?), eller fordi det havde stået i "ventepostion" til skrotning i knapt tre års tid.

Anyways, kom glad og gerne med bud.
Denne "auktion" forløber indtil slutningen af august eller deromkring.
Afhenting foretrækkes.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Oprydning: Stempel fra MY 1133 sælges for højeste bud - Carsten B. Thomsen, 8/7 2011, 03:53 [*]
Billige jernbane T-shirts


Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak