Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

2 spørgsmål Sydhavnen og Køge Bugtbanen (Generelt)

af gamle ole, 7/7 2011, 22:28 (4891 dage siden)

Vi er lidt i tvivl om hvor langt det sydligste rangerspor der krydsede borgmester Christiansensgade egentlig gik ud. kom det i nærheden af KS lossepladsspor ved Pumpehusvej?
Det fremgår ikke helt tydeligt i Byens Baner.
Det andet spørgsmål går på om der ikke engang var planer om en godsterminal omkring Ishøj i forbindelse med Adveøre holme, eller der hvor der er en stor afstand mellem de to spor, i forbindelse med anlægget af "Orientekspressen" alias Køge Bugtbanen?
Måske var det terminalen ved Høje Tåstrup der blev alternativet?

hilsen Ole

1 spørgsmål til Køge Bugtbanen

af Tramways.dk, 8/7 2011, 00:00 (4891 dage siden) @ gamle ole

Det var engang planen at der skulle være godsspor Avedøre Holme, og skulle nogen vide mere om det er jeg meget interesseret! -Jeg ved nemlig intet andet, end at det fremgår som "planlagt" i et Kraks København og omegn...

af jesper @, 8/7 2011, 01:09 (4891 dage siden) @ Tramways.dk

Det er såmænd også interessant nok . Du kan vel ikke lægge et scan op af kortet eller sende mig det?

Det var som sagt meningen at der skulle være spor til avedøre holme. Stedet var tænkt som en ny superhavn, men noget tyder på den blev overhalet af udviklingen så det oprindelige projekt aldrig blev til noget.

af Tramways.dk, 8/7 2011, 09:44 (4891 dage siden) @ jesper

Jeg har desværre ikke kortet selv. Men det er fra 60'erne, vistnok 64 eller 65. Det kort jeg har set befinder sig bizart nok heeelt ovre i Det Mørke Jylland... :-(

af Gert, Aalborg, 8/7 2011, 09:49 (4891 dage siden) @ Tramways.dk

Sjov måde indbyggerne i kronkolonien omtaler hovedlandet på - de skal være glade for at få lov til at bruge vores flag...............:-D

Gert

af Gert, Aalborg, 8/7 2011, 11:40 (4891 dage siden) @ Svend

Der er intet galt i at nævne stationsbyen Mørke på Djursland - men det var ikke det du skrev - du skrev "det mørke Jylland". Det er en betegnelse ofte anvendt af mennesker fra kronkolonien om hovedlandet. Og så kmener man, at Århus, Sønderborg og Aalborg ligger sådan lige ved siden af hinanden.

Folkene fra hovedlandet mener tilsvarende, at så snart man er kommet i land på Kronkolonien, så er det København.

NÅ, men jeg kommer selv fra Køge og har boet i Nordjylland de sidste 45 år..........

alt i alt er det de små godmodige drillerier, der skal til for at sætte lidt kulør og menneskelighed på en faglighed.

Gert

af Tramways.dk, 8/7 2011, 13:36 (4890 dage siden) @ Gert

Tag det ikke så tungt! Det er jo bare drillerier! ;-) For at udpensle min manglende mulighed for at finde kortet frem, - trodsalt smutter man ikke bare lige mellem landsdelene- ville jeg bare drille lidt, og beskrive rejsen som lang, uhyggelig og farefuld!

Den med kronkolonien er vist heller ikke helt stueren - Det er endda netop her på djævleøen at "styret" holder til... Selvom det nuværende styres vælgere godtnok omvendt kommer fra det allermørkeste, af det mørke Jylland :-P (Ja, der kom jeg vist over i det direkte provokerende!) ;-)

Nå, men for at komme "tilbage på sporet", har jeg skrevet til Forstadsmuseet, der mener at have en sagkyndig på området, og endda noget kortmateriale - Men; vedkommende er på ferie...

af gamle ole, 8/7 2011, 15:26 (4890 dage siden) @ Gert

Ok ja. den kender vi også her på Falster hvor jeg bor. Set fra Kbh. har jeg oplevet mange pudsige variationer. Falster er en by på Lolland, Man sover godt på Sydsjælland(!), Møn ligger på Falster etc.
Jo man hygger sig, he he:-)

Hilsen Ole

af gamle ole, 8/7 2011, 15:20 (4890 dage siden) @ Tramways.dk

Ja jeg mener også at kunne huske entet Krak eller Politikens kort som eneste kilde.

Hilsen Ole

2 spørgsmål Sydhavnen og Køge Bugtbanen

af Svend, 8/7 2011, 12:27 (4890 dage siden) @ gamle ole

Det andet spørgsmål går på om der ikke engang var planer om en godsterminal omkring Ishøj i forbindelse med Adveøre holme, eller der hvor der er en stor afstand mellem de to spor, i forbindelse med anlægget af "Orientekspressen" alias Køge Bugtbanen?

Har du prøvet http://www.google.dk/search?hl=da&q=godsspor+aved%C3%B8re+holme&meta=

--
Svend

af Tramways.dk, 8/7 2011, 13:48 (4890 dage siden) @ Svend

God idé! evp.dk gav god forklaring, og Hvidovre Kommunes lokalplan 406 havde endda lidt kortmateriale.

-Ifølge lokalplanen, skulle banen åbenbart have siddet fast på Køge Bugt igen, øst for Brøndby Strand station. På Kraks kortet, er jeg ganske sikker på, at der kun er påtegnet bane østfra, som slutter i den vestlige ende af Avedøre Holme...

af gamle ole, 8/7 2011, 18:54 (4890 dage siden) @ gamle ole

Gode svar, men er der nogen der har info på det andet spørgsmål? Hvor tæt kom omtalte spor på KS sporet?

Ole

af Aleman, 8/7 2011, 22:03 (4890 dage siden) @ gamle ole

Hvis du har Politikens Kort over København og Omegn fra 1966 lige for hånden (...), vil du kunne se, at det spor, der lå i Sporgade og krydsede Borgm. Christiansens Gade, førte forbi Nordisk Diesel og et lille stykke ind i havekolonien Mozarts Haveby, hvor der var rebroussement. Fra dette punkt og hen til Pumpehusvej var der cirka 400 meter, så førerne fra de to banesystemer (DSB og KS) har måttet nøjes med at vinke til hinanden...
Da jeg ikke er helt på det rene med ophavsretten til kort og andre illustrationer, vil jeg undlade at scanne Politikens kort, som ellers er en lækkerbidsken med en mangfoldighed af trafikale informationer.

Venlig hilsen,

Aleman

af gamle ole, 8/7 2011, 22:13 (4890 dage siden) @ Aleman

tak for svar. har også gemt en stak gamle kort, men efter adskillige flytninger er de nok ude af syne i diverse flyttekasser, men du har ret, de var gode kilder.
men ok, afstanden mellem de to spor var altså temmelig stor.

Ole

af gamle ole, 13/7 2011, 18:31 (4885 dage siden) @ gamle ole

og nu vi har fat "i de sydlige bjergegne": hvordan var det egentlig Nokke-sporene på islans Brygge endte?
Mener det var gadesporene der nåede længst sydpå i forhold til kajsporene, eller hvad?

hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak