Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gæt en station - en radarstation (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/7 2011, 14:23 (4895 dage siden)

God sommermiddag Forum

Jeg er på ferie. Her har aldrig været jernbane. Men for at være sikker, slog jeg lige op i Guldvangs "bibel". Og det viser sig faktisk, at i området har været lidt jernbane, men ikke noget der har med nedenstående to billeder at gøre. Man må nok snarere tale om lidt "havnebanekørsel" med et produkt, som naturligt hører hjemme i et stykke natur, som var endepunkt for banen.

Om bygningen på billederne: Den har aldrig haft noget med jernbane at gøre. Og den har nok heller ikke haft noget med radarstationen i baggrunden at gøre. Men på en eller anden måde minder den lidt om stationsbygningerne på strækningen Bøstrup-Resenbro. Måske skyldes de de valmede gavle og måske skyldes det en nogenlunde samtidig opførelse?

Vi er ikke i Jylland. Vi er ikke på Sjælland eller på Fyn. Og vi er for den sags skyld heller ikke på Falster, Lolland eller Langeland.

Jeg er ikke i nærheden af Forum før end tidligst lørdag 9. juli. Så indtil da er det ene gæt lige så godt som det andet. Og hvis man hedder Ove, må man ikke gætte med.

Billederne har af nød måttet en tur gennem Tommys vridemaskine.

Med venlig sommerferiehilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]

6. juli 2011. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Gæt en station - en radarstation

af Gert, Aalborg, 6/7 2011, 14:59 (4895 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Nu kender jeg lidt til radarstationer, så jeg er ret overbevist om, at billederne er fra Anholt. En herlig ø jeg har holdt sommerferie på flere gange om end det nu er mange år siden.
Der har vist været noget tipvognsbane i forbindelse med havnebyggeriet synes jeg at erindre noget om.
Tyskerne havde også en mindre radarstation der under krigen (Freya radar).

Gert

af Niels, Aarhus, 6/7 2011, 16:31 (4895 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Her! - og det er ganske rigtigt på Læsø;-)

Venlig hilsen

Niels

af Gert, Aalborg, 6/7 2011, 16:34 (4895 dage siden) @ Niels

Nej - det er ikke ganske rigtigt på Læsø - og det skrev han heller ikke!

Det er på Anholt - og billedet passer.

Gert

af Niels, Aarhus, 6/7 2011, 16:37 (4895 dage siden) @ Gert

Ak ja, hvor dum kan man egentlig være, når man nu har fundet stedet via Google ved at søge på "Radarvej Anholt" - jeg må vist trænge til ferie:-D

Tak for korrektionen.

Vh.

Niels

Gæt en station - en radarstation - løsningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/7 2011, 15:22 (4891 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I har ganske ret - billederne er fra Anholt og vi er her.

Og som nævnt, har hverken bygning eller (radar)tårn noget som helst med jernbane at gøre.

Anholts "jernbaner" er nævnt i Guldvangs "bibel" side 13 og side 38-39. Da man 1899-1902 skulle bygge Anholts nuværende havn, anlagde man en smalsporet jernbane for tilkørsel af materialer - dels sten m.v. fra den gamle landingsplads ved Pakhusbugten på øens sydøstlige side dels sand fra Ørkenen, der som Nordeuropas eneste ørken dækker det meste af Anholt. Ørkenen blev fredet i 1939 og det ville i dag være utænkeligt at anlægge jernbanespor her.

Under mit ophold på Anholt boede jeg på Anholt Kro og jeg stjal mig til at affotografere nedenstående forstørrede postkort, der hang i en fin guldramme i krostuen. Postkortet viser Anholt havn under anlæg og er et par år ældre end det postkort, som er vist i Guldvangs bog på side 13.

Det fremgår i øvrigt af Guldvangs bog side 39, at den "stationsbygning", som jeg fotograferede på Anholt og som ikke er en stationsbygning, er en "havnebetjentbolig" og måske netop derfor har den fælles arkitektoniske træk med f.eks. stationsbygningerne på strækningen Bøstrup-Resenbro, hvis stationsbygninger er opført ca. 6 år senere.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Anholt havn under anlæg 1899-1902. Postkort. Bemærk tilkørsel af tipvogne midt i billedet til højre. Affotograferet fra forstørret postkort. Arkiv: Anholt Kro/Thomas Boberg Nielsen.

Gæt en station - en radarstation - løsningen

af Gert, Aalborg, 10/7 2011, 15:42 (4891 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Fint billede!

På Anholt kro oplevede jeg en sjov lille historie, der minder lidt om indlæg i denne tråd.

En sejlerfamiler (gule gummistøvler røber!) var samlet omkring et bord i haven og spiste.
Faderen pralede af sin flotte navigation lige præcis ind i havnehullet.

Så siger den en af døtrene: jamen far, vi skulle da til Læsø...............

Gert

Gæt en station - en radarstation - Anholt

af Niels Munch, 18/5 2016, 13:24 (3117 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]Havnemester og betjentbolig ved Anholt Havn. Postkort fra L. Grentzmann. Udgiver: L. Grentzmann, Anholt. Eneret. Dateringsnote: Postkortet er brugt 1912. Arkiv: Grenaa Egnsarkiv - billede nummer C1571. Klik på billedet for større gengivelse.

PS: Mere om Anholt og øens jernbane *her*.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak