Epokerne mødes - MO/IC (Generelt)
Hvad mener du egentlig; dine ord er mørk tale for ihvertfald mig!
--
Jens MO-Møller
Tjah - skal en morsomhed forklares, er den ikke morsom nok, plejer jeg at sige.
Tekst på perronkant "IC-dør" - og en MO-dør lige ovenfor, men nej - humor er en variabel størrelse... Selvom den forstås i Jylland, er det ikke sikkert, den slipper igennem andre steder.
Op med humøret, Jens !
vh
Per
Min humor eller humør fejler normalt intet, men jeg havde helt og aldeles overset skriften på perronkanten, så jo, epokerne mødes og min tiøre faldt langt om længe!
Venlig hilsen
Jens Møller
--
Jens MO-Møller
Og sådan gik det til, at landsdelene atterengang endes. -Herligt, Jens ! vh P.
Jeg kaster lige et ekstra billede ind fra en meget vellykket udflugt.
Min gamle kollega fra den pureste ungdom på Århus H, Lone Nielsen, som siden kom til at passe banegård i Hadsten (gad vide, om hun stadig er der...?), havde rund og fødselsdag, og fejrede den med et væld af gæster med et særtog til Mariager. -Lige dele familie og jernbanekolleger, tror jeg.
MO og CR er tydelige, men der var tre to-akslede vogne bagpå, som jeg ikke husker.
Fed måde at holde selskab på !
Kunne ikke drømme om at nævne IC/4 i denne forbindelse (så det lader jeg være med) - MEN om ikke andet, så kan den gode gamle Frichs'er i det mindste køre...
Fine billeder Per - men hvor ser den dog forkert ud med 3 frontprojektører, gitre for vinduerne der er af splintfrit glas med runde hjørner og så de overdimensionerede stafferinger..... og nummer 554 - med det udseende skulle den hedde 1954 og være aldeles uden gitre og stafferinger. Bare min mening
Fine billeder Per - men hvor ser den dog forkert ud med 3 frontprojektører, gitre for vinduerne der er af splintfrit glas med runde hjørner og så de overdimensionerede stafferinger..... og nummer 554 - med det udseende skulle den hedde 1954 og være aldeles uden gitre og stafferinger. Bare min mening
Stafferinger og fupgitre var vel et nødvendigt ritual som argument for at bevare vognen. De er jo senere flået af og det kunne den tredje lygte også, hvis nogle forbarmede sig. MO'ere var jo ikke det som flest interesserede sig for i den kørende del af branchen for gammelt tog i begyndelsen af 1980'erne. Veterantog skal halst tilbagedatered ca. 40 år for at tilfredsstille folkene bag, for ellers er det jo ikke rigtig veteran.
Rolig nu! For efterhånden mange år siden blev vognen opmalet påny uden stafferinger og gitre ved frontruderne, og det pyntede gevaldigt på vognen! I dag er den ved at få indbygget ATC-anlæg og er formentlig klar til til kamp igen engang til næste år. Nu er der så "kun" to iøjnefaldende fejl ved denne motorvogn, og det er den tredie lanterne samt kurvepufferne; sidstnævnte blev ved moderniseringen og ombygningen i 1964 ombyttet med moderne cylinderpuffere, som er identiske med puffere på danskbyggede E-maskine tendere. Kun få af de jyske nittede MO-vogne fik dog monteret de moderne puffere ved ombygningen i 1964. De to sjællandske MO 1951 og 1952 fik også de moderne puffere monteret i 1964 ved ombygningen i 1964 i København.
--
Jens MO-Møller
Ja, det ved jeg - kommenterede også kun på udseeendet på billedet