Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Epokerne mødes - MO/IC (Generelt)

af Per Hauberg, 4/7 2011, 23:22 (4890 dage siden)

[image]
;-)

Epokerne mødes - MO/IC

af Jens Møller, København S, 4/7 2011, 23:32 (4890 dage siden) @ Per Hauberg

Hvad mener du egentlig; dine ord er mørk tale for ihvertfald mig!

--
Jens MO-Møller
[image]

Epokerne mødes - MO/IC

af Per Hauberg, 4/7 2011, 23:39 (4890 dage siden) @ Jens Møller

Tjah - skal en morsomhed forklares, er den ikke morsom nok, plejer jeg at sige.
Tekst på perronkant "IC-dør" - og en MO-dør lige ovenfor, men nej - humor er en variabel størrelse... Selvom den forstås i Jylland, er det ikke sikkert, den slipper igennem andre steder.

Op med humøret, Jens !

vh

Per

Epokerne mødes - MO/IC

af Jens Møller, København S, 4/7 2011, 23:54 (4890 dage siden) @ Per Hauberg

Min humor eller humør fejler normalt intet, men jeg havde helt og aldeles overset skriften på perronkanten, så jo, epokerne mødes og min tiøre faldt langt om længe!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Epokerne mødes - MO/IC -nu med 2 ekstra fotos

af Per Hauberg, 5/7 2011, 00:11 (4890 dage siden) @ Jens Møller
redigeret af Per Hauberg, 5/7 2011, 00:29

Og sådan gik det til, at landsdelene atterengang endes. -Herligt, Jens ! vh P.

Jeg kaster lige et ekstra billede ind fra en meget vellykket udflugt.
Min gamle kollega fra den pureste ungdom på Århus H, Lone Nielsen, som siden kom til at passe banegård i Hadsten (gad vide, om hun stadig er der...?), havde rund og fødselsdag, og fejrede den med et væld af gæster med et særtog til Mariager. -Lige dele familie og jernbanekolleger, tror jeg.
MO og CR er tydelige, men der var tre to-akslede vogne bagpå, som jeg ikke husker.
Fed måde at holde selskab på !

[image]

[image]

af Claus Frost, 5/7 2011, 08:51 (4890 dage siden) @ Per Hauberg

Fine billeder Per - men hvor ser den dog forkert ud med 3 frontprojektører, gitre for vinduerne der er af splintfrit glas med runde hjørner og så de overdimensionerede stafferinger..... og nummer 554 - med det udseende skulle den hedde 1954 og være aldeles uden gitre og stafferinger. Bare min mening :-)

af UTJ, 5/7 2011, 09:05 (4890 dage siden) @ Claus Frost

Fine billeder Per - men hvor ser den dog forkert ud med 3 frontprojektører, gitre for vinduerne der er af splintfrit glas med runde hjørner og så de overdimensionerede stafferinger..... og nummer 554 - med det udseende skulle den hedde 1954 og være aldeles uden gitre og stafferinger. Bare min mening :-)

Stafferinger og fupgitre var vel et nødvendigt ritual som argument for at bevare vognen. De er jo senere flået af og det kunne den tredje lygte også, hvis nogle forbarmede sig. MO'ere var jo ikke det som flest interesserede sig for i den kørende del af branchen for gammelt tog i begyndelsen af 1980'erne. Veterantog skal halst tilbagedatered ca. 40 år for at tilfredsstille folkene bag, for ellers er det jo ikke rigtig veteran.

af Jens Møller, København S, 6/7 2011, 01:32 (4889 dage siden) @ Claus Frost

Rolig nu! For efterhånden mange år siden blev vognen opmalet påny uden stafferinger og gitre ved frontruderne, og det pyntede gevaldigt på vognen! I dag er den ved at få indbygget ATC-anlæg og er formentlig klar til til kamp igen engang til næste år. Nu er der så "kun" to iøjnefaldende fejl ved denne motorvogn, og det er den tredie lanterne samt kurvepufferne; sidstnævnte blev ved moderniseringen og ombygningen i 1964 ombyttet med moderne cylinderpuffere, som er identiske med puffere på danskbyggede E-maskine tendere. Kun få af de jyske nittede MO-vogne fik dog monteret de moderne puffere ved ombygningen i 1964. De to sjællandske MO 1951 og 1952 fik også de moderne puffere monteret i 1964 ved ombygningen i 1964 i København.

--
Jens MO-Møller
[image]

af Claus Frost, 6/7 2011, 08:04 (4889 dage siden) @ Jens Møller

Ja, det ved jeg - kommenterede også kun på udseeendet på billedet :-)

Epokerne mødes - MO/IC

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 5/7 2011, 00:35 (4890 dage siden) @ Per Hauberg

[image]
;-)

Kunne ikke drømme om at nævne IC/4 i denne forbindelse (så det lader jeg være med) - MEN om ikke andet, så kan den gode gamle Frichs'er i det mindste køre... :-D

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak