Det styggeste syn, jeg har set (Generelt)
Jeg oploader i dag et par billeder, jeg ikke selv har taget.
Gode brugere her på jernbanen.dk har vist mig uddrag af lovgivningen, og med en alder af 55 år på billederne være udenfor balladezonen. -Skulle nogen have noget at indvende, må de kunne slettes igen.
Den 10.1.1966 kl 15,49 - Odderbanens tog 9 (Sm2 + Sp?) var som hver dag ved denne tid på vej ned ad bakken mellem Tranbjerg og Viby, -det fremskudte overkørselssignal for overkørslen ved Gunnar Clausensvej blinkede, som det skulle, at overkørselen var sikret. -Der manglede bare en føler, der kunne fortælle, at selvom advarselsanlægget virkede, stod der alligevel et tungt læsset lastvognstog på tværs. Der var isslag på vejen, og lastvognens hjul spinnede hjælpeløst rundt.
Det endte sådan her:
Min meget gode ven, Motorfører Emil Petersen, som jeg ofte fik lov at tage på tur med som dreng, kørte tog 9 alle hverdage, og netop denne dag var det hans fødselsdag, og jeg skulle også have været med - men fik en "sveder" for een eller anden uheldighed i skolen, -og nåede det ikke. -Det var stof til eftertanke for en knægt på 13 år.... Jeg stod jo altid hos ham i førerrummet - uha !
Når man ser billederne, er det svært at forstå, at Emil klarede sig med få dage på hospitalet, og et par skrammer i panden. En måneds tid senere var han "på banen" igen, nu altid med hånden på bremsehåndtaget, når han nærmede sig G. Clausensvej.
Jeg stod på perronen i Viby og ventede med Emils fødselsdagsgave, og undrede mig over forsinkelsen, da jeg i baggrunden hørte adskillige ambulancer køre ud ad Skanderborgvej. -Med de værste anelser gik det så på cykel afsted over Ravnsbjerg, hvor dette slemme syn mødte mig.
Jeg spurgte forsigtigt Aarhus Stiftstidendes pressefotograf, om man kunne købe hans billeder, og trak mig tilbage, da jeg hørte, hvad de skulle koste. Han forbarmede sig, og sagde, at hvis jeg kunne nøjes med de brugte (opklæbede og let skamklippede) aftryk, når de havde været brugt til at lave klicheerne til avisen, måtte jeg få dem.
Jeg husker desværre ikke hans navn, -men her er hans indtryk fra ulykken.
Det er næppe nødvendigt at fortælle, at Sm2 aldrig kom ud at køre igen. -Den blev erstattet med MFVJ Sm12, som imidlertid var i så ringe stand, at man senere samme år valgte at supplere med SNNB Sm12, som til gengæld var et kup af et brugtvognkøb.