MY veterantog den 3 juli 2011 (Generelt)
Så gik start skudet til MY veterantogs kørsel i nordsjælland, her i Melby.
En lidt forblæst video kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=qnpud93HvHw
Så gik start skudet til MY veterantogs kørsel i nordsjælland, her i Melby.
En lidt forblæst video kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=qnpud93HvHw
Hej Johnni
Dejlig video!
Gad egentlig godt vide om/hvornår 1126 bliver malet om?
Man må sige at det er mange år siden den fik det lyseblå/sølv 'elektronik' udsmykning - helt præcist i efteråret 88'. Det er så et stykke over 20år siden - faktisk er et den mundering den har haft i længst tid...
Hilsen
Peter
Man kan da kan håbe og bede til, der må blive midler til en omlakering.
Det er et usædvanigt stygt syn - ikke mindst i tider, hvor man skal gøre det begribeligt for vidtløftige, unge mennesker, at de ikke må lave grafitti på jernbanetog.
vh
Per
Hej Per
Ja, for selvom 1126 har dette ret utraditionelle men også imponerende udseende,kunne det jo godt tænkes, at det inspirerer svage sjæle med hang til hærværk med spraydåser..
Hilsen
Peter
Hej Per
Ja, for selvom 1126 har dette ret utraditionelle men også imponerende udseende,kunne det jo godt tænkes, at det inspirerer svage sjæle med hang til hærværk med spraydåser..
Strent taget tror jeg ikke at en grafittimaler vil have let ved at forelske sig i MY1126. "Baggrunden" er for urolig til at en grafitti overhovedet vækker opsigt. Det grafittimalerne ser ud til at tænde på er større ensfarvede flader.
Jeg vil vove den påstand at hvis f.eks. hele S-togs flåden blev malet i det design, ville der komme mindre grafitti.
I jernbanekredse kom det der ATC design til at hedde grafitti, men det tror jeg ikke man skal generalisere til at andre opfatter det som sådan.
Hej
Jeg kan godt forstå hvad du mener, men jeg mente nu ikke at 1126's udseende vil inspirerer grafittist'erne til at male på 1126, men på jernbanemateriel generalt. Maskinens udsmykning er jo kunst der forestiller et print med elektronik- komponenter. At den bliver kaldt grafitti- My'en er helt ved siden af i min verden.
Hilsen
Peter
Gad egentlig godt vide om/hvornår 1126 bliver malet om?
Man må sige at det er mange år siden den fik det lyseblå/sølv 'elektronik' udsmykning - helt præcist i efteråret 88'. Det er så et stykke over 20år siden - faktisk er et den mundering den har haft i længst tid...
Jeg ville mene at MY 1126 i sin nuværende bemaling, sådan set reprænsentere et (om end lille) kapitel i jernbanehistorien.
Og da vi allerede har MY i de andre bemalinger der findes, så synes jeg ikke der er grund til at ændre ved dette. Jeg kan faktisk godt lide dets udseende. Både nu som dengang giver den et frisk pust i trafikbilledet, hvor den kommer frem
--
Gad egentlig godt vide om/hvornår 1126 bliver malet om?
Hvis/når MY 1126 engang skal have et nyt lag "fernis", må vi da så sandelig håbe på, at den beholder sit "grafitti"-design - ligesom TMX 1016, da den blev renoveret for et par år siden hos de svenske ejere, som åbenbart godt kan se markedsføringsværdien af det festlige design.
I sin nuværende mundering er MY 1126 da mere interessant og fortæller lidt mere historie end "endnu en vinrød" eller "endnu en rød/sort" MY, som allerede kan ses til almindelig beskuelse og beundring ved diverse arrangementer.
Markedsføringsværdien overfor børnefamilier og alle andre potentielle veterantogsgæster (og for mange af os jernbaneinteresserede) af MY 1126's design må IMHO være højere end "blot" en klon af DSBM's MY'ere.
At alle bevarede MY'ere blev "standardiserede" og malet enten vinrøde eller rød/sorte ville da være for kedeligt...
Nu er det altså TMX 1021 der har den spraglede bemaling og ikke TMX 1016, men personligt vil jeg også håbe at MY 1126 bevarer det design den har nu.
Nu er det altså TMX 1021 der har den spraglede bemaling og ikke TMX 1016, men personligt vil jeg også håbe at MY 1126 bevarer det design den har nu.
Ups - slåfejl. Det er naturligvis TMX 1021, det drejer sig om. Sorry.
Enig, MY 1126 i det nuværende design er altid et hit ved diverse arrangementer, og den gør sig bemærket på en rigtig god måde, side om side med GM'ere i mere "ordinære" bemalinger.
Selvom 1988 nok tilhører den "nyere" jernbanehistorie, så fortæller bemalingen i MY 1126's tilfælde jo mere historie end en vinrød bemaling - nemlig historien om indførelsen af ATC i nutidens materiel - og spiller derved en større rolle i formidlingen af jernbanehistorien end den ville i sin oprindelige bemaling.
Lidt Off-Topic, ganske vist, men da jeg besøgte CvA i Sonnesgade i (vistnok) efteråret 1993, var MY 1126's hjælpedynamo så vidt jeg husker netop brændt af, og den rare værkmester sagde, at de muligvis ville udrangere den.
Dér var jeg klar til at blive lokomotiv-ejer på stedet, såfremt jeg kunne få den til samme pris som svenskerne, der lige havde købt en håndfuld MY'ere af DSB til en rigtig god pris.
Ikke noget at sige til, at det store smil var fremme hos svenskerne dengang - de gjorde nemlig en rigtig god handel...
Heldigvis blev MY 1126 repareret og har nu fundet sig et kærligt hjem
Jeg kunne evt. prøve at grave de billeder frem, som jeg tog af MY 1126 på CvA i Sonnesgade dengang, såfremt det skulle have interesse.
Selvom 1988 nok tilhører den "nyere" jernbanehistorie, så fortæller bemalingen i MY 1126's tilfælde jo mere historie end en vinrød bemaling - nemlig historien om indførelsen af ATC i nutidens materiel - og spiller derved en større rolle i formidlingen af jernbanehistorien end den ville i sin oprindelige bemaling.
Nu har 1126 ikke mere med vores dages ATC at gøre, end alle andre ATC maskiner. Den (og 1021) blev efter amerikansk idé og forbillede brugt til testkørsler af radiooverført signal/sikringsanlæg og førerløs kørsel, og den idé droppede man igen. Det er så også en ret spændende historie, men den har ikke det store med dagens jernbane at gøre.
Nu har 1126 ikke mere med vores dages ATC at gøre, end alle andre ATC maskiner. Den (og 1021) blev efter amerikansk idé og forbillede brugt til testkørsler af radiooverført signal/sikringsanlæg og førerløs kørsel, og den idé droppede man igen.
Og dette system blev forkortet ATCS, der er meget mere og andet end ATC.
Sjovt nok, så kan mange jernbaneentusiaster skelne maskiner må lang afstand på deres lyd eller antal nitter, men at kende forskel på ATC og ATCS forkortelserne, det kniber det med.
/Jan
Gad egentlig godt vide om/hvornår 1126 bliver malet om?
Hvis/når MY 1126 engang skal have et nyt lag "fernis", må vi da så sandelig håbe på, at den beholder sit "grafitti"-design
snip...
At alle bevarede MY'ere blev "standardiserede" og malet enten vinrøde eller rød/sorte ville da være for kedeligt...
Det er jeg helt enig i. Problemet er bare at 1126 på et tidspunkt trænger til en gang karosseriarbejde og rustudbedring. Og det er altså ikke hvermands sag at rekonstruere den lakering. Og sikkert hamrende dyrt.
Der er de rød/sorte eller vinrøde lakeringer nemmere og billigere.
Blev de ikke solgt til hvad der svarer til 13 ører kiloet ?
Det er jeg helt enig i. Problemet er bare at 1126 på et tidspunkt trænger til en gang karosseriarbejde og rustudbedring. Og det er altså ikke hvermands sag at rekonstruere den lakering. Og sikkert hamrende dyrt.
Der er de rød/sorte eller vinrøde lakeringer nemmere og billigere.
Samt at MY veterantog jo gerne vil markedsføre sig med "en togtur som i 70'erne", og så længe det er 1126 man kører rundt med, så hjælper det jo ikke meget på oplevelsen at vi har 1135 og 1159 holdende hos museumstog i rød/sort.
mvh, Allan
Hvis vinrød så kunne man jo "genmontere" det sjove vingehjul
Mvh
Georg
Nu tvivler jeg meget stærkt på, at MY Veterantog ligefrem bliver anklaget af de rejsende for misledende markedsføring.
Alle de gange jeg har været ude og køre med dem, har folk kun talt positivt om designet, og især børnene ELSKER den bemaling.
Man skal altså huske at tænke på, at der er en hel del mindre hardcore-entusiaster, som er ligeglade med om det er den ene eller anden farve der benyttes. Bare det er en sjov og hyggelig tur.
DSBM er da heller ikke altid 100% epoke-trofaste når de laver deres orprangeringer, hvor man før har kunne se en blanding af CL, CC og B vogne efter en S-maskine.
Det betyder da ikke noget. Det er bare om at nyde, at det gamle materiel kommer ud og køre, og så må man gemme de "korrekte" oprangeringer til modelbanen
Ja, en MY tager sig nu engang bedst ud i vinrød med vingehjul, også selv om det er spejlvendt. Hvis en stor del af turisterne er ligeglade med designet, kan man jo lige så godt glæde den del der ikke er. Jeg har aldrig ment at det "kunstværk" pyntede på 1126.
--
Nu har oplevelsen med at køre i et "70´er Intercity tog" nok ikke så meget med MY 1126´s udseende at gøre, medmindre man kun ønsker at opleve toget udefra. Tager man derimod ophold i en af "de røde vogne", kan oplevelsen af igen at sidde i de bløde sofaer og lade sig befordre i en en rigtig kupévogn der "flyder ud af sporene" uden ryk fra en 12 trins ZF-gearkasse og larm fra den underliggende motor, sagten nydes i fulde drag når der rigtig bliver lukket op får alle GM-hestekræfterne.
Med alle de gode indlæg i tråden omkring forslag til MY 1126´s nuværende og fremtidige design, vil jeg foreslå, at man dels tilbyder MY veterantog sin hjælp med de forestående rustarbejde i vognkassen og evt. på deres konto til bevarelse af MY 1126 indsætter et beløb til dækning af maling, eller deltager i de arrangementer som MY veterantog afholder i løbet af året.
Det er absolut ikke en billig fornøjelse at holde MY 1126 i køreklar stand. ATC-anlægget kræver en årlig test med deraf følgende evt. reparationer og om få år står en boggierevision for døren.
Om MY 1126 fortsat skal bære sit kunstværk, være vinrød eller rød/sort, er ikke så væsentlig set i forhold til ovennævnte vedligeholdelsesudgifter.
www.myveterantog.dk
Mvh. Poul
ex. formand i Jysk Veterantog nuværende MY veterantog
Sjovt nok, så kan mange jernbaneentusiaster skelne maskiner må lang afstand på deres lyd eller antal nitter, men at kende forskel på ATC og ATCS forkortelserne, det kniber det med.
Vi prøvede ellers at kaste lys over det *her*.
M.v.h.
Niels
Ja, en MY tager sig nu engang bedst ud i vinrød med vingehjul, også selv om det er spejlvendt.
Det er da altid noget at det ikke står på hovedet ;)
Med alle de gode indlæg i tråden omkring forslag til MY 1126´s nuværende og fremtidige design, vil jeg foreslå, at man dels tilbyder MY veterantog sin hjælp med de forestående rustarbejde i vognkassen og evt. på deres konto til bevarelse af MY 1126 indsætter et beløb til dækning af maling, eller deltager i de arrangementer som MY veterantog afholder i løbet af året.
Det er absolut ikke en billig fornøjelse at holde MY 1126 i køreklar stand. ATC-anlægget kræver en årlig test med deraf følgende evt. reparationer og om få år står en boggierevision for døren.
Om MY 1126 fortsat skal bære sit kunstværk, være vinrød eller rød/sort, er ikke så væsentlig set i forhold til ovennævnte vedligeholdelsesudgifter.
Lokomotivet kan altså godt forblive i sit kunstværkudseende. Det er (kun) et spørgsmål om penge?
Hvad koster det da at afruste og male kalorius?
og hvad er kontonummeret?
--
mvh
Lars
Esbjerg
Med alle de gode indlæg i tråden omkring forslag til MY 1126´s nuværende og fremtidige design, vil jeg foreslå, at man dels tilbyder MY veterantog sin hjælp med de forestående rustarbejde i vognkassen og evt. på deres konto til bevarelse af MY 1126 indsætter et beløb til dækning af maling, eller deltager i de arrangementer som MY veterantog afholder i løbet af året.
Det er absolut ikke en billig fornøjelse at holde MY 1126 i køreklar stand. ATC-anlægget kræver en årlig test med deraf følgende evt. reparationer og om få år står en boggierevision for døren.
Om MY 1126 fortsat skal bære sit kunstværk, være vinrød eller rød/sort, er ikke så væsentlig set i forhold til ovennævnte vedligeholdelsesudgifter.
Lokomotivet kan altså godt forblive i sit kunstværkudseende. Det er (kun) et spørgsmål om penge?Hvad koster det da at afruste og male kalorius?
og hvad er kontonummeret?
Se på:
www.myveterantog.dk
klik på: bliv medlem
klik på: sponsor - Her ser du information omkring støtte til MY 1126, bl.a. reglerne om fradragsret.
Mvh. Poul.
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H