Hvem har glemt en bro? (Billedegætterier)
Her er en glemt jernbanebro et sted i Danmark - hvor?
--
Her er en glemt jernbanebro et sted i Danmark - hvor?
--
et sted på TKVJ måske ?
Mikkel
Tja, vestjylland er der vel ikke meget tvivl om, så TKVJ er et godt bud.
Jeg har i mine unge dage fisket meget i Omme Å, og det kunne meget vel ligne en bro,som jeg dengang brugte til at krydse åen, når vestenvinden drillede fluefiskeriet og det var nemmere at fiske fra den anden side - men det er rigtig mange år siden, så hukommelsen kan jo spille mig et puds
Vh.
Niels
Broen over Grindsted/Varde Å mellem Ansager og Mølby på ex. VGJ.
Mvh. Poul.
Jeg er enig med Poul - ml. Ansager og Mølby på VaGJ/VGJ.
Med venlig hilsen
O. L. Nielsen
TKVJ var et godt bud og tæt på. Det er ganske rigtigt VaGJ broen mellem Ansager og Mølby. Lokaliteten hedder Mølby Bro, det nærliggende trinbræt hed Mølby Kro og den nærliggende by Skovlund med stationen Mølby. Forvirret? Læs mere på www.evp.dk.
--
I har fuldstændig ret - det må være denne bro:
Venlig hilsen
Niels
Her er endnu en glemt bro et sted i Danmark, hvor?
--
Det er broen i Sønder Felding fra Troldhedebanen.
V/H, Steffen Vester.
V/H, Steffen Vester.
Enig med Steffen. Vi må være her.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Det er helt rigtigt - og jeg er glad for, at der gik over en time, før den blev gættet. Man kan gå over broen og der er (delvis) en sti på begge sider af den. Under den flyder Skjern Å i rivende fart.
Vi fortsætter med tre broer i rap - og når stedet er gættet, vil jeg gerne vide, hvad broerne bliver/blev brugt til.
--
KLK-land, dvs vi leder efter bogstavkombinationer TKVJ og KEJ, sidstnævnte er jo også en dejlig og god reapekteret fotograf, med blik for de rigtige motiver inden det var for sent....... ...men det er jo noget helt andet!
Vi er i udkanten af Kolding, i Bramdrupdam. I tunnelen kørte Troldhedebanen, oven over kørte Egtvedbanen. Så er der en fodgængerbro bygget af Troldhedebanen. Og til sidste en vej bro over Troldhedebanens tidligere trace, nu cykelsti/natursti.
Nu må vi se hvor skrappe i er
Foto: Peter M. Thomsen
Vi er i udkanten af Kolding, i Bramdrupdam. I tunnelen kørte Troldhedebanen, oven over kørte Egtvedbanen. Så er der en fodgængerbro bygget af Troldhedebanen. Og til sidste en vej bro over Troldhedebanens tidligere trace, nu cykelsti/natursti.
Bingo! Da TKVJ skulle bygges, lå KEJ i vejen og den store dæmning øst for Bramdrupdam måtte gennemskæres.
--
Nu må vi se hvor skrappe i er
Foto: Peter M. Thomsen
Ved Nybro.
--
Som Tommy er inde på, tror jeg også, at det er jernbanebroen over Nakskov Indrefjord i centrum af Nakskov.
Den blev brugt til at føre en roebanelinje ind til sukkerfabrikken fra Sydvestlolland. Jeg ved dog ikke, om det er den samme bro som i roebane-tiden. Det er i dag en gangbro.
I forbindelse med etableringen af Nakskov-Rødby Jernbane var der planer om at føre banen ind til Nakskov ad denne bro. Man var dog bekymret over at få den store jernbanetrafik i midtbyen (både smal- og normalsporede) og valgte en anden løsning for NRJ over Indrefjorden. Man anlagde en lavbro over fjorden, der iøvrigt voldte store problemer og forsinkede den officielle åbning, men det er en helt anden historie.
Jo det er den gamle roebane bro, der stadig eksisterer, den blev renoveret for en del år siden
Her er hvor roebanen grenede fra havnebanen i Winchellsgade, det er desværre ikke længere muligt at se skinnesømhullerne fra den tredje skinne
Peter