Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvem har glemt en bro? (Billedegætterier)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 30/6 2011, 22:22 (4895 dage siden)

Her er en glemt jernbanebro et sted i Danmark - hvor?

[image]

--
[image]

Hvem har glemt en bro?

af Triangel, 30/6 2011, 23:28 (4895 dage siden) @ Tommy Nilsson

et sted på TKVJ måske ?

Mikkel

Hvem har glemt en bro?

af Niels, Aarhus, 1/7 2011, 00:25 (4895 dage siden) @ Triangel

Tja, vestjylland er der vel ikke meget tvivl om, så TKVJ er et godt bud.
Jeg har i mine unge dage fisket meget i Omme Å, og det kunne meget vel ligne en bro,som jeg dengang brugte til at krydse åen, når vestenvinden drillede fluefiskeriet og det var nemmere at fiske fra den anden side - men det er rigtig mange år siden, så hukommelsen kan jo spille mig et puds:-)

Vh.

Niels

Hvem har glemt en bro?

af Poul Andersen @, 1/7 2011, 07:41 (4894 dage siden) @ Niels

Broen over Grindsted/Varde Å mellem Ansager og Mølby på ex. VGJ.

Mvh. Poul.

Hvem har glemt en bro?

af O. L. Nielsen, 1/7 2011, 12:33 (4894 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg er enig med Poul - ml. Ansager og Mølby på VaGJ/VGJ.

Med venlig hilsen
O. L. Nielsen

Hvem har glemt en bro? Løsningen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/7 2011, 14:35 (4894 dage siden) @ O. L. Nielsen

TKVJ var et godt bud og tæt på. Det er ganske rigtigt VaGJ broen mellem Ansager og Mølby. Lokaliteten hedder Mølby Bro, det nærliggende trinbræt hed Mølby Kro og den nærliggende by Skovlund med stationen Mølby. Forvirret? Læs mere på www.evp.dk.

--
[image]

Hvem har glemt en bro?

af Niels, Aarhus, 1/7 2011, 14:36 (4894 dage siden) @ O. L. Nielsen

I har fuldstændig ret - det må være denne bro:

[image]

Venlig hilsen

Niels

Hvem har glemt en bro?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/8 2011, 09:48 (4844 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er endnu en glemt bro et sted i Danmark, hvor?

[image]

--
[image]

Hvem har glemt en bro?

af Steffen Vester, 20/8 2011, 11:25 (4844 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er broen i Sønder Felding fra Troldhedebanen. ;-)
V/H, Steffen Vester. :-)

Hvem har glemt en bro?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/8 2011, 13:10 (4844 dage siden) @ Steffen Vester

V/H, Steffen Vester. :-)

Enig med Steffen. Vi må være her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvem har glemt en bro?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/8 2011, 15:50 (4844 dage siden) @ Steffen Vester

Det er helt rigtigt - og jeg er glad for, at der gik over en time, før den blev gættet. Man kan gå over broen og der er (delvis) en sti på begge sider af den. Under den flyder Skjern Å i rivende fart.

Vi fortsætter med tre broer i rap - og når stedet er gættet, vil jeg gerne vide, hvad broerne bliver/blev brugt til.

[image]

--
[image]

Hvem har glemt en bro?

af UTJ, 20/8 2011, 15:54 (4844 dage siden) @ Tommy Nilsson

KLK-land, dvs vi leder efter bogstavkombinationer TKVJ og KEJ, sidstnævnte er jo også en dejlig og god reapekteret fotograf, med blik for de rigtige motiver inden det var for sent.......;-) ...men det er jo noget helt andet!

Hvem har glemt en bro?

af jiko, 20/8 2011, 19:44 (4844 dage siden) @ UTJ

Vi er i udkanten af Kolding, i Bramdrupdam. I tunnelen kørte Troldhedebanen, oven over kørte Egtvedbanen. Så er der en fodgængerbro bygget af Troldhedebanen. Og til sidste en vej bro over Troldhedebanens tidligere trace, nu cykelsti/natursti.

Hvem har glemt en bro?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/8 2011, 09:59 (4843 dage siden) @ jiko

Vi er i udkanten af Kolding, i Bramdrupdam. I tunnelen kørte Troldhedebanen, oven over kørte Egtvedbanen. Så er der en fodgængerbro bygget af Troldhedebanen. Og til sidste en vej bro over Troldhedebanens tidligere trace, nu cykelsti/natursti.

Bingo! Da TKVJ skulle bygges, lå KEJ i vejen og den store dæmning øst for Bramdrupdam måtte gennemskæres.

[image]

--
[image]

Hvem har glemt en bro?

af Eksillollikken, 20/8 2011, 22:42 (4844 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nu må vi se hvor skrappe i er :-P
[image]
Foto: Peter M. Thomsen

Hvem har glemt en bro?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 21/8 2011, 10:06 (4843 dage siden) @ Eksillollikken

Nu må vi se hvor skrappe i er :-P
[image]
Foto: Peter M. Thomsen

Ved Nybro.

--
[image]

Hvem har glemt en bro?

af Anders Madsen, 22/8 2011, 11:56 (4842 dage siden) @ Tommy Nilsson

Som Tommy er inde på, tror jeg også, at det er jernbanebroen over Nakskov Indrefjord i centrum af Nakskov.

Den blev brugt til at føre en roebanelinje ind til sukkerfabrikken fra Sydvestlolland. Jeg ved dog ikke, om det er den samme bro som i roebane-tiden. Det er i dag en gangbro.

I forbindelse med etableringen af Nakskov-Rødby Jernbane var der planer om at føre banen ind til Nakskov ad denne bro. Man var dog bekymret over at få den store jernbanetrafik i midtbyen (både smal- og normalsporede) og valgte en anden løsning for NRJ over Indrefjorden. Man anlagde en lavbro over fjorden, der iøvrigt voldte store problemer og forsinkede den officielle åbning, men det er en helt anden historie.

Hvem har glemt en bro?

af Eksillollikken, 29/8 2011, 19:16 (4835 dage siden) @ Anders Madsen

Jo det er den gamle roebane bro, der stadig eksisterer, den blev renoveret for en del år siden

[image]

Her er hvor roebanen grenede fra havnebanen i Winchellsgade, det er desværre ikke længere muligt at se skinnesømhullerne fra den tredje skinne

Peter

DSB MO1870

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak