Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbeltspor Vamdrup-Vojens (Generelt)

af Fysikeren, 30/6 2011, 00:14 (4895 dage siden)

Hej

Så har Banedanmark lavet høringsmateriale omkring dobbeltsporet Vamdrup-Vojens.

Umiddelbart fornuftigt, men en ting undrer jeg mig over: Fra april 2013 til december 2014 vil man spærre banen af passagertog!!! Hver dag skal der være sporspærring i 12 timer i dagtimerne, og om natten skal godstogene lukkes igennem.

Hvorfor er det nødvendigt at spæære banen i så lang tid for passagertog? Tidligere har man da kunnet klare sig med mindre.

Se mere her: http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=10712

Lars

Dobbeltspor Vamdrup-Vojens

af Leon., 30/6 2011, 01:24 (4895 dage siden) @ Fysikeren

Fordi Banedanmark ikke arbejder særlig hurtigt.

Se bare på alle de LA- hastighedsnedsættelser der over hele landet.

Her i området er bl.a en på Thybanen på 20 km/t. fordi Arriva tabte en gearkasse og ødelagde en overkørsel m.m., den er endnu ikke lavet altså overkørslen.

Der er dårlige skinner mellem Hjerm og Holstebro, det har været galt længe, hvorfor f..... er det ikke lavet endnu.

Hastigheds nedsættelse på 40 km/t. ved indkørsel til Århus fra Skanderborg, på grund af brobyggeri, helt ærligt hvor lang tid skal det tage at banke sådan en bro op over skinnerne. Man kører tit som død og helvede fra Fredericia til Århus, fordi man er bagefter, har man vundet lidt tid. Så er det tabt igen når man når til Århus.

Undrede mig også over at da tyskerne lagde nye skinner mellem Holstebro og Herning, da de var færdige var der fra dag et af 120 km/t. Var det Banedanmark der havde udskiftet skinnerne, var hastigheden garanteret ikke meget mere end 80 km/t. i lang tid bagefter fordi man lige skulle efterjustere sporet m.m.

Det er også tydeligt at mærke, hvor tyskerne og hvor danskerne har lagt skinner mellem Fredericia og Århus. Tit må man sætte hastigheden ned fordi, togpersonalet ikke kan gå rundt i toget med salgsvognen.

Dobbeltspor Vamdrup-Vojens

af Peter Christensen @, 30/6 2011, 06:07 (4895 dage siden) @ Leon.

Fordi Banedanmark ikke arbejder særlig hurtigt.
Hvilken del af BDK hentyder du til?

Se bare på alle de LA- hastighedsnedsættelser der over hele landet.
Her i området er bl.a en på Thybanen på 20 km/t. fordi Arriva tabte en gearkasse og ødelagde en overkørsel m.m., den er endnu ikke lavet altså overkørslen.
Der er dårlige skinner mellem Hjerm og Holstebro, det har været galt længe, hvorfor f..... er det ikke lavet endnu.

BDK prioritere alle arbejder ret hårdt pga. en meget stram økonomi. Det ændre sig næppe de næste mange år, men mindre finansministeren åbner for posen.

Hastigheds nedsættelse på 40 km/t. ved indkørsel til Århus fra Skanderborg, på grund af brobyggeri, helt ærligt hvor lang tid skal det tage at banke sådan en bro op over skinnerne. Man kører tit som død og helvede fra Fredericia til Århus, fordi man er bagefter, har man vundet lidt tid. Så er det tabt igen når man når til Århus.Tja, det er vel vejdirektoratet, som bygger bro. Det kan BDK ikke gøre så meget ved. VD er jo også under pres for at få pengene til at slå til, så jo hurtigere byggetid, jo dyrer bro.

Undrede mig også over at da tyskerne lagde nye skinner mellem Holstebro og Herning, da de var færdige var der fra dag et af 120 km/t. Var det Banedanmark der havde udskiftet skinnerne, var hastigheden garanteret ikke meget mere end 80 km/t. i lang tid bagefter fordi man lige skulle efterjustere sporet m.m.
Det er også tydeligt at mærke, hvor tyskerne og hvor danskerne har lagt skinner mellem Fredericia og Århus. Tit må man sætte hastigheden ned fordi, togpersonalet ikke kan gå rundt i toget med salgsvognen.

Tja, der er vel en grund til at BDKentreprise ikke er vellidt internt i BDK. Entreprise er kendt for meget dyrt og dårligt arbejde. Det er så samme grund til at entreprise kun modvilligt sendes ud for at ordne overkørsler mm. Men etellerandet sted hænger BDK jo stadig på en lønudgift til de folk, så lidt skal de jo have at rive i (trods det at en skrap regnedreng nok kunne bevise at efterrusteringer mm. var så bekosteligt at det var bedre at betale entreprise for at lave...intet. Skræmmende græsk perspektiv).

Dobbeltspor Vamdrup-Vojens

af Henrik Hansen, vejen, 30/6 2011, 08:10 (4895 dage siden) @ Fysikeren

Så har Banedanmark lavet høringsmateriale omkring dobbeltsporet Vamdrup-Vojens.

Umiddelbart fornuftigt, men en ting undrer jeg mig over: Fra april 2013 til december 2014 vil man spærre banen af passagertog!!! Hver dag skal der være sporspærring i 12 timer i dagtimerne, og om natten skal godstogene lukkes igennem.

Man kan undres over hvordan det lykkedes for DSB's Banetjeneste at udbygge strækningen Brørup-Bramming fra enkelt- til dobbeltspor uden at spærre for trafikken i bygge perioden.

At spærre en strækning for passagertrafik i næsten 2 år er uhyrligt, og vil må ingen måde virke fremmede brugen af jernbanen som transportmiddel.

/Henrik

Dobbeltspor Vamdrup-Vojens

af KimC, 30/6 2011, 13:32 (4895 dage siden) @ Henrik Hansen


Man kan undres over hvordan det lykkedes for DSB's Banetjeneste at udbygge strækningen Brørup-Bramming fra enkelt- til dobbeltspor uden at spærre for trafikken i bygge perioden.

Der er ingen forlængerledninger på Brørup - Bramming, det er en stor forskel. Og så har trafiktætheden alt andet lige nok været noget mindre.
Der er ikke ret meget af den trafik der finder sted på den strækning der kan overtages af dieseltrækkraft i byggetiden, alene af den grund at man ikke har tilstrækkelig dieseltrækkraft til rådighed. Og lave jordarbejde mm. med strøm på ledningerne i nabosporet kan jeg godt forstå at man er betænkelig ved.

På strækningen mellem Tinglev og Padborg har man af lutter visdom placeret masterne til køreledningerne på vestsiden af sporet fra Tinglev og halvvejs til Bajstrup, derefter står de i den modsatte side, og der er ikke givet plads til et ekstra spor. Skulle man udbygge den strækning skal fundamenterne til nogen af køreledningsmasterne hives op først.
Gad vide om man har været ligeså "forudseende" mellem Vamdrup og Vojens?

I forvejen har jernbaneuvæsenet lært mig at holde af X-busser, så for min skyld kan de spærre den strækning alt det de vil.

Avatar

Dobbeltspor Vamdrup-Vojens

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/6 2011, 13:43 (4895 dage siden) @ KimC

Og lave jordarbejde mm. med strøm på ledningerne i nabosporet kan jeg godt forstå at man er betænkelig ved.

Detaljer om de trafikale gener kan læses her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Dobbeltspor Vamdrup-Vojens

af Peter Christensen @, 30/6 2011, 18:54 (4894 dage siden) @ KimC

Så vidt jeg er orienteret, så var de første planer TOTAL lukning af trafikken i sønderjylland mens byggeriet stod på. Det fik nogle lidt mere operationelt orienterede typer i BaneDanmark ændret til det nuværende - ikke supergode - kompromi.
Ovenstående er værd at have i tankerne.
Men kors for et hyl, der ville lyde fra udlandet når al transitgods Sverige-Tyskland ikke kan komme gennem Danmark på jernbane.
Kombineret med den nuværende grænsebomsdebat kunne danskerne nemt blive beskyldt for ret mange ting - desværre med rette.

Dobbeltspor Vamdrup-Vojens

af Bjarne Nielsen, 30/6 2011, 21:21 (4894 dage siden) @ Peter Christensen

er det så ikke her et sted at mangler nogle jernbanefærger ala Asa-Thor?

Dobbeltspor Vamdrup-Vojens

af KimC, 30/6 2011, 21:49 (4894 dage siden) @ Bjarne Nielsen

er det så ikke her et sted at mangler nogle jernbanefærger ala Asa-Thor?

Hvis Danmark bliver for besværligt at komme igennem vil nogen sikkert søge andre veje. Det bliver slemt for finansieringen af vores prestigebroer.

Strengt taget kunne man få en gammel supertanker billigt og ombygge den til jernbanefærge. Den kan nemt sluge et par godstog og derved forbinde Sverige og Tyskland på banegodsområdet.

Dobbeltspor Vamdrup-Vojens

af Bjarne Nielsen, 30/6 2011, 22:40 (4894 dage siden) @ KimC

ja for hvad er der af alternativer der er vel ingen af færgerne mellem Sverige og Tyskland der er rene fragt-jernbane færge ligesom Asa-Thor var det ,og de er jo helt på den så hvis der sker et terrorist angreb mod den vestlige del af Storebæltsbroen

Dobbeltspor Vamdrup-Vojens

af Per Sørensen @, Helsingør, 8/7 2011, 22:52 (4886 dage siden) @ KimC

Jamen Sverige er da allerede forbundet med jernbanefærge til både Tyskland og Polen.
Venligst
Ped


Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak