Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bøger om RØHJ og SVJ (Generelt)

af Bjarne., 29/6 2011, 15:17 (4896 dage siden)

Hej.

Jeg har ledt foreskellige steder, uden større held. Måske nogen her inde kan hjælpe. Jeg efterlyser bøger om RØHJ (Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro-jernbanen) og SVJ (Skive-Vestsalling-jernbanen) hvis der er skrevet nogle bøger om disse baner. På forhånd tak.

Jeg har lidt fra gamle jernbaneblade/tidsskrifter m.m. Men tænkte bare på om der er skrevet nogle bøger om netop disse to baner...

Bøger om RØHJ og SVJ

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/6 2011, 18:27 (4896 dage siden) @ Bjarne.

Jeg har lidt fra gamle jernbaneblade/tidsskrifter m.m. Men tænkte bare på om der er skrevet nogle bøger om netop disse to baner...

Hej Bjarne

Mig bekendt er der ikke skrevet bøger om de nævnte baner.

I denne bog, som kan lånes på biblioteket, er der er oversigt over tidsskriftartikler om de nævnte baner. Måske findes der artikler, som du ikke har/kender til.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Bøger om RØHJ og SVJ

af Niels Munch, 29/6 2011, 19:10 (4896 dage siden) @ Bjarne.

Jernbanehistorisk Selskab udgav et særhefte:

"Skive-Vestsalling Jernbane 1924-1964" af A. Gregersen, og heftet er vel nærmest en særudgave af "Signalposten", der dengang var JS/DMJKs medlemsblad.

En del af billederne i heftet kan ses på EVPs hjemmeside:

http://evp.dk/index.php?page=skive---vestsalling-jernbane---svj .

M.v.h.
Niels

Bøger om RØHJ og SVJ

af O. L. Nielsen, 29/6 2011, 22:27 (4895 dage siden) @ Bjarne.

Med hensyn til litteratur om SVJ, så henvises til www.evp.dk, som under artiklen om SVJ bringer en kildeliste.

Med hensyn til RØHJ, så kan jeg henvise til Jon Høgh: "Ringkøbing - Nr. Omme Jernbane", Bollerup Boghandel, 2000 ISBN: 87-89155-46-7. Jeg kan endvidere henvise til kildeliste om nævtne bane på www.klk.dk - se under "Togfløjten". I seneste nummer af Togfløjten var der en længere artikel om RØHJ.

Jeg er bekendt med, at en af tidens aktive jernbaneskribenter arbejder på en bog om RØHJ. Jon Høgh's bog må siges ikke at være en typisk jernbanebog og den har det særlige karakteristika, at der kun er tegninger i den - ingen billeder.

Med venlig hilsen
O. L. Nielsen

Bøger om RØHJ og SVJ

af Svend, 29/6 2011, 22:53 (4895 dage siden) @ O. L. Nielsen

Jeg er bekendt med, at en af tidens aktive jernbaneskribenter arbejder på en bog om RØHJ.

Man må igen håbe på, at vedkommende også har overblik over, hvilke fotografer der har besøgt banen - og gennemfotograferet den - mens den var i drift. Enkelte billeder har vi tidligere set her på Jernbanen.dk.

--
Svend

Bøger om RØHJ og SVJ

af Bjarne., 29/6 2011, 23:07 (4895 dage siden) @ O. L. Nielsen

Tak for svarene, hjælpen.

Jeg har godt nok den omtalte bog stående, med tegninger fra RØHJ.

Har også læst artiklen i KLKs medlemsblad togfløjten, der er mange gode billeder, det er næsten en halv bog der er skrevet.

Bøger om RØHJ og SVJ

af Holger Sørensen, Hedehusene, 30/6 2011, 08:46 (4895 dage siden) @ Svend

Jeg har masser af billeder med i KLK's seneste tidsskrift.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Bøger om RØHJ og SVJ

af O. L. Nielsen, 2/7 2011, 09:22 (4893 dage siden) @ Svend

Det der med at have et overblik over hvem, der har besøgt en nedlagt privatbane og har fotograferet den kan godt være en meget vanskelig ting.

Hvis man arbejder med at skrive artikler og bøger om jernbaner, så møder man generelt en meget stor velvilje fra fotograferne, hvis man finder dem. Nogle har været "aktive" i diverse bøger og på fora, som www.jernbanen.dk, så de er nemme at finde. Men der er andre, som har billederne liggende i skuffen, og som derfor ikke er (så) kendte, og de kan være svære at finde. Herefter må man finde ud af, om de har besøgt den givne bane...

Typisk dækker disse billeder over perioden fra slutningen af 50'erne frem til nedlæggelsen af privatbanerne i 60'erne med en stor overvægt i den sidste driftsmåned. Har man fat i 2-3 af disse, så er det sjældent, at der kommer nye interessante billeder frem, hvis man får fat i flere. Det er i øvrigt den nemmeste del af billedopgaven.

Den sværeste er at skaffe billeder fra åbningen frem til ovennævnte periode. Et åbningstog er som regel meget let at finde, men herud over kniber det. Disse billeder kan være alle mulige steder - postkort, som kan være gode billedkilder fra den tidlige periode, kan også findes hos frimærkeinteresseresrede og samlere af postkort med andre - f.eks. lokalhistoriske - interesser. Desuden kan man finde en del billeder og postkort i lokalhistoriske arkiver, men det kræver som oftes at man tager på besøg på disse arkiver - man kan ikke ordne det fra computeren en sen nattetime. Dels er der sjældent oversigter over billederne og dels er disse lokalhistoriske arkiver vanskelige at kommunikere med pr. e-mail (man får meget sjældent et svar overhovedet)

Jeg skal derfor opfordre alle, som ligger inde med billeder, billetter og andet materiale om at råbe op, når de hører om bog- og artikelprojekter. På den måde kan skribenterne og "billedejerne" lettere mødes og vi får endnu bedre artikler og bøger ud af det - til alles glæde.

Med venlig hilsen
O. L. Nielsen

P.S. personligt arbejder jeg på et artikelprojekt om Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbanen :-)

Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/8 2011, 22:26 (4851 dage siden) @ O. L. Nielsen

Jeg skal derfor opfordre alle, som ligger inde med billeder, billetter og andet materiale om at råbe op, når de hører om bog- og artikelprojekter. På den måde kan skribenterne og "billedejerne" lettere mødes og vi får endnu bedre artikler og bøger ud af det - til alles glæde.

Med venlig hilsen
O. L. Nielsen

P.S. personligt arbejder jeg på et artikelprojekt om Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbanen :-)

Kære O. L. Nielsen

I MODELBANE Nyt november-december 1959, nr. 6, er der et billede af betjeningspulten for sikringsanlægget på Rødkærsbro station.

Hvis du kontakter mig pr. mail (kuverten ovenfor) er jeg nok også leveringsdygtig i lidt DSB-sagsakter om Rødkærsbro station. Til gengæld har jeg ikke noget om SKRJ som sådan.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Bøger om RØHJ og SVJ

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/8 2011, 02:03 (4851 dage siden) @ Bjarne.

Lidt trist: Man har brugt en lille måned på at lave en hj.side / "Fællesside" om SVJ, og så har "Bjarne" tilsyneladende ikke opdaget det.

Det må Google da ellers kunne klare ??? ! ! !

At det gamle "Jubel-skrift" ikke er bekendt, forstår jeg så ganske udmærket. Her skal man måske nok være "rimelig gammel", for at have set det, og så må det indrømmes: En bog kan man næppe kalde det. -- Husk dog: Tiderne var anderledes dengang. Det var 110% ulønnet fritidsarbejde, ofte i sene nattetimer (næsten ligesom i dag :-) )

Alt i alt: Endnu et godt eksempel på, at ting går i "Glemmebogen", hvis de ikke "holdes i kog".

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=skive---vestsalling-jernbane---svj

Bøger om RØHJ og SVJ

af Svend, 13/8 2011, 02:17 (4851 dage siden) @ Holger Sørensen

Jeg har masser af billeder med i KLK's seneste tidsskrift.

... og får formentlig også nogle af dine billeder med i den kommende bog om RØHJ. Forfatteren har dem i hvert fald ......:-)

--
Svend

Bøger om RØHJ og SVJ

af UTJ, 13/8 2011, 08:34 (4851 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Lidt trist: Man har brugt en lille måned på at lave en hj.side / "Fællesside" om SVJ, og så har "Bjarne" tilsyneladende ikke opdaget det.

Til gengæld er vi nogle som har gennempløjet din SVJ-side rigtig mange gange fordi den er så god. Den er helt på højde med fordums fotohæfter og viser jo normaltilstanden uden mennesker i et fjernt landbrugstærræn.

Dine sider tjener både til almindelig adspredelse, inspitation til den virtuelle modelbane, samt reference når et eller andet inferiørt jernbanehistorisk problem opstår inde i hovedet. Så jo, egentlig er det jo bare værst for dem som ikke kender og bruger din side. Vi andre har det fint med at have den for os selv, men mange medlæsere gør absolut ikke noget :-D

Bøger om RØHJ og SVJ

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/8 2011, 10:29 (4851 dage siden) @ UTJ

Tak til UTJ for de pæne ord om siderne, --jeg har da heller ikke noget at klage over, når man ser på besøgstallene.

Nå, --statistik og statistik. En klog mand sku´ engang have sagt, at: Statistik er som en gadelygte. Den oplyser kun et begrænset område, men den er rar at have at støtte sig til. Således også her.

Når man ser besøgstallene, der pt. ligger på ca. 300 +/- dagligt, ser det jo umiddelbart meget fint ud (OK, - 3000 havde været meget bedre, men træerne vokser ikke ind i himmelen :-) ). Ser man til gengæld på andre måder at opgøre nøjagtigt de samme tal på, får man et noget andet billede ud af det.

Utrolig mange besøg er på under fem sekunder, og er formentlig folk, der har søgt på noget, hvor de havde ventet at finde noget ganske andet. Eksempelvis fik jeg engang en mail fra en dame, der skulle bruge en tog-afgangstid fra en større privatbanestation til en anden større privatbanestation i den anden ende af landet. Hun havde skrevet banens navn -formentlig i Google, der henviser langt den største del af de besøgende-, for at komme ind på banens hj.side og finde afgangstiden dér. Hun fik så min side i stedet, og der var ikke megen hjælp at hente i hendes situation :-( . Så besøgende som hende, falder sikkert hurtigt fra igen *).

Til gengæld kan jeg også ofte bemærke, at der efter et pænt langt tidsrum kan ses det samme antal øjeblikkeligt besøgende uden at antallet af daglige besøgende har ændret sig, og det må vel vise besøgende, som har fundet sig godt til rette. Herligt :-)

*) Når damen ovenfor ligefrem skrev til mig om det, var det fordi der nede i hendes kælder lå en ældre samling hæfter om danske jernbaner, som hendes nu afdøde mand havde købt for mange, mange år siden. Hendes søn havde sagt, at dem kunne hun bare smide væk, men hun følte sig overbevist om, at der nok skulle være en eller anden, der ville blive glad for at få dem.

Nu kom hun så ind på min side, og sendte den omtalte mail. Det var lige noget jeg kunne bruge. Jeg kendte dem, men havde dem ikke selv. Det har jeg nu, og de har været flittigt brugt, --også til emner her på min "side".

Nå, --det var et "sidespor", der forhåbentlig kan få lov at passere, selvom det ikke er velset, at man siger "Tak" via Forum (det er ikke webmaster, jeg hentyder til).

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=langelandsbanen (der godt kunne have lidt med historien at gøre :-) )

DSB MO1953 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak