Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Midtbanen anno 2011 (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 28/6 2011, 12:18 (4897 dage siden)

I går benyttede jeg det gode vejr til en tur med Midtbanen.

[image]

Kirke Saaby station var indtil for ca. 5 år siden nærpolitistation. Træmmerne for vinduet i kachotten ses stadig helt til venstre på bygningen.

[image]

Kirke Hyllinge station er blevet til klubhus for en idrætsforening med en stor terrasse på perronen.

[image]

Krogstrup station er - så vidt jeg kunne se - blevet til dagplejecentral, der var i alt fald livlig trafik af biler.

[image]

Femhøj station ligger i udkanten af Gerlev men kunne ikke få dette navn pga. navnesammenfald med Gørlev. Bygningen er temmelig moderniseret og forsynet med kælder som jeg ikke tror, den har haft oprindeligt.

[image]

Her landede broen fra Hornsherred til Frederikssund indtil den blev bortført af nogle Aalborgensere og opsat over Limfjorden (hvor den stadig står).

Læs mere om Midtbanen:
www.midtbanen.dk
Kurt Kristensens folder om Midtbanen

--
[image]

Avatar

Midtbanen anno 2011 - Femhøj station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/6 2011, 12:36 (4897 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Femhøj station ligger i udkanten af Gerlev men kunne ikke få dette navn pga. navnesammenfald med Gørlev. Bygningen er temmelig moderniseret og forsynet med kælder som jeg ikke tror, den har haft oprindeligt.

Kære Tommy

Flotte billeder i det gode vejr.

Jeg er enig med dig i, at Femhøj station næppe er født med kælder - jf. billedet i Buch & Gomard. Men hvordan pokker har de fået bygget kælderen? Det er faktisk både ret svært og ret dyrt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Midtbanen anno 2011 - Femhøj station

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 28/6 2011, 22:26 (4896 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er enig med dig i, at Femhøj station næppe er født med kælder - jf. billedet i Buch & Gomard. Men hvordan pokker har de fået bygget kælderen? Det er faktisk både ret svært og ret dyrt.

Billedet fra Buch & Gomard viser perronsiden. Kunne man forestille sig, at bygningen har "halv" kælder dvs. kun kældervinduer ud mod gaden? Jeg var ikke omme på perronsiden, da det var i ejerens have, men der er en del højdeforskel på for- og bagside. Jeg kan dog ikke mindes, at have set (originale) stationsbygninger i denne udførelse før.

--
[image]

Avatar

Midtbanen anno 2011 - Femhøj station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/6 2011, 23:23 (4896 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 29/6 2011, 00:00

Billedet fra Buch & Gomard viser perronsiden. Kunne man forestille sig, at bygningen har "halv" kælder dvs. kun kældervinduer ud mod gaden? Jeg var ikke omme på perronsiden, da det var i ejerens have, men der er en del højdeforskel på for- og bagside. Jeg kan dog ikke mindes, at have set (originale) stationsbygninger i denne udførelse før.

Enig, Buch & Gomard billedet kan sagtens "skjule" en halv kælder.

Men som du er inde på: Det er ikke "normalt", at "landstationer" har kælder - hverken hel eller halv. På den anden side: Vi taler om nogle af de sidst byggede landstationer på statsbanenettet, bortset fra enkeltstående tilfælde som Skalborg, Kølvrå, Onsild, Marrebæk m. fl. Så måske har de afveget fra forgængerne.

Jeg prøver lige at overveje samt tjekke min liste over stationstegninger i Rigsarkivet plus et par andre idéer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Midtbanen anno 2011 - Femhøj station

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/11 2013, 02:23 (4028 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg er enig med dig i, at Femhøj station næppe er født med kælder - jf. billedet i Buch & Gomard. Men hvordan pokker har de fået bygget kælderen? Det er faktisk både ret svært og ret dyrt.


Billedet fra Buch & Gomard viser perronsiden. Kunne man forestille sig, at bygningen har "halv" kælder dvs. kun kældervinduer ud mod gaden? Jeg var ikke omme på perronsiden, da det var i ejerens have, men der er en del højdeforskel på for- og bagside. Jeg kan dog ikke mindes, at have set (originale) stationsbygninger i denne udførelse før.

-----------

Se evt. foto på min hj.side om banen:

[image]
Femhøj station

Bemærk, at man mindst to steder (lige under vinduerne ovenfor) kan se ca. 5-6 cm af tilsyneladende opragende beton. Fliser eller kanter omkring et par lyskasser ??? (Mine egne lyskasser her på bopælen ville se nøjagtigt lige sådan ud på et foto taget i den vinkel).

Hvis man ser efter på Krogstrup-billedet, er der så ikke også noget der antyder en lyskasse under det andet vindue til højre for indgangspartiet ???

" Læs mere om Midtbanen:
www.midtbanen.dk " ---> Som jeg ser det, virker dette link ikke, men forhåbentlig virker nedenstående:

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=midtsjallandsbanen


[image]

.

Midtbanen anno 2010

af Anders Nordebring, 28/6 2011, 18:28 (4896 dage siden) @ Tommy Nilsson

Midtbanens aldrig spårlagda bank in mot Brødeskov en oktoberdag ifjol. (HFHJ till vänster.)

[image]

Avatar

Midtbanen anno 2011

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 28/6 2011, 20:00 (4896 dage siden) @ Tommy Nilsson

Fine billeder, Tommy


[image]

Her landede broen fra Hornsherred til Frederikssund indtil den blev bortført af nogle Aalborgensere og opsat over Limfjorden (hvor den stadig står).

Jep. Og bare rolig, vi passer godt på den.
Den har for nyligt lige fået endnu et lag maling, så den står fin og flot.
Hvor mange lag (eller rettere tons) maling, den efterhånden er forsynet med, er ikke godt at vide... :-)

Midtbanen anno 2011

af Poul Petersen, 10/4 2012, 08:57 (4610 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Passer godt på den..??
Mon ikke den trænger til et lag maling mere efter den omgang...

[image]

Avatar

Midtbanen anno 2011

af Ove Nygaard, 10/4 2012, 17:06 (4610 dage siden) @ Poul Petersen

Passer godt på den..??
Mon ikke den trænger til et lag maling mere efter den omgang...

[image]

Håber også, at der passes godt på den dygtige "brovagt", sektorchefen i Banedanmark, som her er afbilledet under en af sine mange kontakter med et af medierne, hvor hun klarer de vanskelige - og af og til lidt "dumme" - spørgsmål aldeles fremragende. :-)
Her er der ingen maling, der sidder forkert.:-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø, "gammel samarbejdspartner"

Avatar

Midtbanen anno 2011

af T. Rithmester ⌂, Struer, 10/4 2012, 18:10 (4609 dage siden) @ Poul Petersen

[image]

Mon ikke det lige bør nævnes at billedet er "napset" fra BT ;)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Midtbanen anno 2011

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/4 2012, 19:46 (4609 dage siden) @ Poul Petersen

Passer godt på den..??
Mon ikke den trænger til et lag maling mere efter den omgang...

Som nævnt her så passes og plejes vores smukke bro skam på forbilledlig vis - det er bare ikke alle, der passer ligeså godt på den!
"Sjovt" nok kom vi til at tale om "hændelsen" ude på universitetet forleden - og blev enige om, at det muligvis ikke ville være gået så galt, hvis ikke kaptajnen havde været ædru! :-D

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Midtbanen anno 2011

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/4 2012, 20:04 (4609 dage siden) @ Poul Petersen

Passer godt på den..??
Mon ikke den trænger til et lag maling mere efter den omgang...

Mon ikke der bliver lavet en helt ny svejst broklap? Hvor finder man lige nogen idag der ved hvordan man nitter - altså der kan gøre det?
Det er vel bl.a. derfor det kan tage op til et halvt år med en ny. Design, bergning, projektering, opbygning og montering.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Midtbanen anno 2011

af Rune Sandbjerg Larsen, Krogstrup station, 13/11 2013, 01:29 (4028 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Krogstrup station er - så vidt jeg kunne se - blevet til dagplejecentral, der var i alt fald livlig trafik af biler.


Hej Tommy:-)

Super lækker tur du tog;-)

Jeg bliver lige nød til at rette dig. Krogstrup station har siden 1985 og er stadigvæk, været ejet af mine forældre(privat ejet, ikke dagplejecentral):-)
Jeg bor i den ene ende af huset og dem i den anden.

M.v.h Rune:-)

Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak