Havnebanen i Roskilde (Generelt)
Roskilde Havn er først i nyere tid blevet lystbådshavn. Tidligere var der et gasværk som givetvis har fået sine kul af søvejen, ligesom tømmerhandlere, købmandsgårde har fået forsyninger af søvejen.
Som Holger skriver, så tror jeg aldrig at det rigtig har været på tale at anlægge en havnebane i Roskilde. Niveauforskellen mellem havn og stationen er en ting, men Roskilde Fjord syd for Frederikssund er ikke særlig dyb, og som det fremgår af Thomas´ indlæg så har havnen heller ikke haft kapaciteten eller dybden, så det har sat sin helt naturlige begrænsning for hvad der har kunne komme helt til Roskilde af skibe. Havnen har sandsynligvis udspillet sin transportmæssige rolle længe inden at coasteræraen begyndte
Det har forholdsvis været pramme samt skibe der ikke har stukket særligt dybt, der har stået for leverancerne til ovennævnte.
Desuden har der, så vidt jeg ved aldrig ligget de store transportkrævende industrier i den ende af byen. Da industrialiseringen for alvor tog fat var jenrbanen jo allerede kommet til byen, så det var jo helt naturligt at lægge sin industri i dennes nærvær.
Kom der større skibsladninger, som skulle til Roskilde, er de typisk blevet losset i Frederikssund/Frederiksværk/Køge/Holbæk for derfra at blive bragt videre pr. bane eller landevej.
Som et sidespring kan det nævnes at bladet Søfart, har et fast afsnit der hedder Lampemanden. Her fortæller folk om deres liv på de syv have og/eller andre steder i branchen osv.
For et lille års tid siden var der en længere fæljeton hvor en gammel skibsmægler og vejemester fra Holbæk Havn fortalte om sit liv, her var der næsten et helt afsnit om det daglige samarbejde, eller mangel på samme, med banerne. Ganske underholdende læsning, da ham og den lokale rangerleder åbenbart ikke altid lige var på talefod
--