Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sjov fætter (Generelt)

af ljbanen, 27/6 2011, 20:12 (4897 dage siden)

Ved nogen af jer hvad dette er for en sjov fætter der holder ved baneafdelingen i Maribo?

[image]

Sjov fætter

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 27/6 2011, 20:24 (4897 dage siden) @ ljbanen

Et umiddelbart gæt kan være "undervognen" til de store kuludleveringsvogne. Det kunne de håndtag, der sidder på niveau med hjulene, nemlig tyde på. Disse kunne man gribe i for at få kuludleveringsvognen placeret mere lige over tenderens kulkasse. Det, der siger en lille smule imod er, at det er egerhjul. Kan de bære en vognladning kul? De vogne, jeg så som knægt, ved kulgården i Næstved, havde så vidt jeg husker pladehjul.

Sjov fætter

af ljbanen, 27/6 2011, 20:30 (4897 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Det kan godt være det er sådan en, Niels.

Sjov fætter

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 27/6 2011, 20:46 (4897 dage siden) @ ljbanen

Ved nærmere eftertanke tror jeg alligevel ikke på min egen påstand! Kullene har jo lidt svært ved at komme ud i bunden af vognen med aksler og de tværs- og langsstivere køretøjet er forsynet med.

Sjov fætter

af Peter Roland Hansen, 27/6 2011, 20:58 (4897 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Det er en trolje der har været brugt af baneafdelingen til transport af materialer og sporværktøj. Der har været lad på. Bemærk at hjulene er isoleret af hensyn til overkørsler så de ikke bliver tændt inden passage

Sjov fætter

af Egon Schmidt, 27/6 2011, 21:34 (4897 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det kunne være en de have brugt til kedel til nr 19

Sjov fætter

af KimC, 28/6 2011, 07:01 (4897 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Det, der siger en lille smule imod er, at det er egerhjul. Kan de bære en vognladning kul? De vogne, jeg så som knægt, ved kulgården i Næstved, havde så vidt jeg husker pladehjul.

Ja, netop. Som "løse" hjul uden gennemgående aksel.

I Lunderskov har/har de haft, en lignende indretning med trælad. Den var yderst anvenelig til sporarbejder, og andre små transportopgaver. Dog mener jeg ikke at den havde isolerede hjul.
Og med de fire håndtag kan man løfte den væk fra sporet hvis det bliver nødvendigt.

Sjov fætter

af ljbanen, 28/6 2011, 07:32 (4897 dage siden) @ KimC

Det lyder spændende.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak