Og nu til noget helt andet..... (Billedegætterier)
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
(billede som undlades "citeret") >
Med venlig hilsenThomas Boberg Nielsen
Jo, bestemt "noget helt andet", men øh ....?????
Mvh
LH
Kan det være at hun står og kikker på et højdemærke?
--
Med venlig hilsen Ralph Hørberg
Kan det være at hun står og kikker på et højdemærke?
Det rumler jo nok i undergrunden fra en MY eller tilsvarende. Kan man nu se den?
Enten har hun tabt en mønt ned mellem de stygge brosten
Eller også har det noget at gøre med nedgangen til Nørreport Station lige på den anden side af gaden
--
Thomas er det din datter eller kone der søger en sidste mønt til Stog
Bygningen er garderkasernen. Det beskuede objekt ligner én af kanonkuglerne fra englændernes bombardement i begyndelsen af 1800-tallet.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Jaeh muligeheden for at Thomas har været Jens i Den Livlige Kongegarde er der jo også, og den unge frøken står måske så og venter på sin forlovede
--
Det ser ud som hun kigger på et hul i væggen på Gothersgade
Hej Thomas
Den unge dame står og kigger på et indmuret højdemærke. De findes overalt i landet på bygninger, således at landmålere og lignende kan bruge dem i forbindelse med nivellering. Måske har dette højdemærke været brugt i forbindelse med anlæggelsen af jernbanetunellen under Voldgaderne?
Det ser i øvrigt ud til at billedet er af lidt ældre dato. Hvis man kigger på Google Streetview, så vil man se, at husnumrene under gadenavneskiltene er væk og at der nu står et skilt, der hvor den unge dame står.
Vi venter spændt på forklaringen på, hvorfor netop dette billede er interessant i et jernbaneforum - der sikkert en eller anden helt uventet og drilagtig forklaring
Venlig hilsen
Niels
Kan det være at hun står og kikker på et højdemærke?
Bygningen er garderkasernen.
Den unge dame står og kigger på et indmuret højdemærke. De findes overalt i landet på bygninger, således at landmålere og lignende kan bruge dem i forbindelse med nivellering.
Det ser i øvrigt ud til at billedet er af lidt ældre dato.
Vi venter spændt på forklaringen på, hvorfor netop dette billede er interessant i et jernbaneforum - der sikkert en eller anden helt uventet og drilagtig forklaring
Kære Ralph, Holger og Niels, m.fl.
Pigen står ganske rigtigt og kigger på et højdemærke på Garderkasernen i Gothersgade i København. Billedet, der er taget af en ukendt fotograf, er fra 1975 eller tidligere - jf. nedenfor. Buksemoden afslører, at vi sandsynligvis er i 1973-1975.
Det er ikke et hvilket som helst højdemærke, pigen kigger på. Der er faktisk tale om højdemærket. Nogle vil endda være tilbøjelige til at svinge sig op til at sige "Alle højdemærkers moder" - i hvert fald når vi snakker Sjælland.
Det viste højdemærke - eller "fikspunkt" - blev indmuret i 1845 og alle andre højdemærker på Sjælland er udmålt (nivelleret) efter dette mærke. På en måde kan man sige, at jernbanestrækningen København-Roskilde "starter" her og dermed også alle andre jernbanestrækninger på Sjælland.
Landskabets bakker og dale og de deraf afledte koter, højdekurver og nivellementer er af helt afgørende betydning for den jernbane, vi kender også i dag med dens "faldtal" og "stigningsbogstaver". For slet ikke at tale om den linieføring, som vi "lider" under den dag i dag; tænk blot på strækninger som f.eks. ved Vejle Fjord, Grejsdalen, Horsens-Skanderborg-Aarhus-Randers og mange flere.
Disciplinen nivellering er et - synes jeg - interessant emne. Og uden nivellement - ingen jernbane. Der er skrevet mange (lære)bøger om emnet og der er også mange interessante artikler på nettet. Selv købte jeg for nogle år siden bogen "Nivellement Opmåling Miring", Teknologisk Instituts Forlag, 1965, (man er vel nørd) og fandt med interesse ud af, at i Jylland er "Dansk Normal Nul" angivet ved overkanten af en i 1891 i Aarhus Domkirke i kote 5,615 meter indmuret sølvtommestok, der står på højkant inde bag denne plade. Såvel i København som i Aarhus har man ved fastlæggelsen af udgangspunkterne taget udgangspunkt i en lang række målinger af "daglig vande".
Der har i årenes løb eksisteret flere forskellige "systemer", uafhængige af hinanden - jf. nedenfor, lige som det var almindeligt, at de større øer havde deres eget kotesystem. Da Danmark "vipper" omkring en linie Hirtshals-Hjørring-Hals-Kattegat og nord om Hornbæk, og hvor den ene del hæver sig og den anden del sænker sig, har det også været nødvendigt at foretage visse korrektioner med års mellemrum.
En af de ting, der altid har undret mig, er: Hvordan målte de på tværs af Storebælt? I slutningen af 1800-tallet havde man godt nok foretaget en "sigtemåling" via Sprogø, men den var udsat for videnskabelig kritik. De kunne jo ikke bare lægge en meget lang slange på tværs af bæltet og ved hjælp af loven om forbundne kar måle sig frem til resultatet, vel? Men jo, det gjorde de s*u: I 1938 lagde de en slange af bly på tværs af Storebælt. Slangen var af bly, for at vandtrykket i Storebælt ikke skulle få indflydelse. De fyldte slangen med vand og kom frem til det resultat, at der var en afvigelse på kun 22 mm (=2,2 cm!) mellem målingerne af daglig vande i henholdsvis Halsskov/Korsør og Knudshoved/Slipshavn. Eller med andre ord: En forskel på kun 22 mm mellem det sjællandske kotesystem og det jysk/fynske.
I "Jernbaneliv VI, En baneingeniørs erindringer 1859-1889", bane bøger, 2004, er der side 17-21 to interessante fortællinger, hvor baneingeniør S. B. V. Dyhr først afslører en omgang ren og skær humbug, hvor et ingeniørfirma groft lyver om (ikke foretagne) nivellementer mellem Aarhus og Horsens samt en redegørelse for, hvorledes Dyhr ved hjælp af nivellement fik ændret den påtænkte linieføring Aarhus-Brabrand-Horsens(!) til Aarhus-Viby-Hasselager-Horsens. Havde det ikke været for Dyhr, havde vi i dag kørt København-Horsens-Brabrand-Randers-Frederikshavn og Aarhus havde ligget for enden af en stikbane Brabrand-Aarhus i lighed med f.eks. Rødekro-Aabenraa.
Tilbage til pigen på billedet:
DSBs Baneafdeling udgav fra september 1974 til marts 1976 et "blad" benævnt "B-avisen". Bladet kunne sammenlignes med DSBbladet, størrelse og layout mindede om hinanden, målgruppen var medarbejdere i DSBs Baneafdeling. Bladet blev trykt i 5.000 eksemplarer (DSBbladet 24.500 eksemplarer) og udkom ca. hver 3. måned. Man kunne ikke, som man kunne med DSBbladet, tegne et eksternt abonnement og bladet ses derfor sjældent til salg antikvarisk. Bladet nåede kun at udkomme seks gange. Rigsrevisionen henstillede til DSB at lukke bladet og lade artiklerne trykke i DSBbladet. DSB valgte at følge henstillingen.
Det specielle ved "B-avisen" er, at man i kolofonen har skrevet: "Eftertryk tilladt ved angivelse af kilde". Det være hermed gjort.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
B-avisen, DSB, september 1975/3, side 10-11. De to sider kan ses i højere opløsning her og her. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.
Læs eventuelt mere her.
Ja, tænk hvis der havde fandtes flere mennesker af Dyhrs støbning. Jeg kan ikke finde på et andet udtryk end dette gammeldags-højtidelige. Men så havde meget set anderledes ud i vort samfund. Bogen om og af ham, Jernbaneliv VI er både tankevækkende og meget spændende. Burde være pligtlæsning for personer med ansvar for vort samfund og dets forvaltning.
Nold
Det var en flot forklaring; kommer i øvrigt forbi i eftermiddag, så skal jeg da lige "nyde" den.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Det var en flot forklaring; kommer i øvrigt forbi i eftermiddag, så skal jeg da lige "nyde" den.
Måske kunne du ligefrem komme til at tage et billede "tæt på"? Måske står der et eller andet interessant på lige præcis det højdemærke.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
..... og inden for hegnet, i østfacaden på kasernebygningen, tæt på Gothersgade, er indmuret en kanonkugle fra 1807, se nederst i dette link: http://www.indenforvoldene.dk/indmurede%20kanonkugler.html .
Livgardens Historiske Samling er i øvrigt et besøg værd.
M.v.h.
Niels
Hej!
Under arbejdet med ar scanne gamle negativer,
(red hvad der reddes kan!) er jeg stødt på følgende
billede!
Der står kun" Hedehusene 1962"
Hvad er det og hvad blev den brugt til????
¨jeg vil lige tilføje at negativet er kørt igennem
fjern ridser, men det har ikke hjulpet!
mvh
Thyge
Hej
Det er den vogn som stod ved Kaffesurogatfabrikken Danmark.