Havnebanen i Roskilde (Generelt)
Hej Alle. Jeg er vant til at tage det for givet at der ikke er nogen havnebane i Roskilde. Men har der nogensinde være planer om en havnebane, for mig bekendt har der aldrig været nogen,, Eller?
Hej Alle. Jeg er vant til at tage det for givet at der ikke er nogen havnebane i Roskilde. Men har der nogensinde være planer om en havnebane, for mig bekendt har der aldrig været nogen,, Eller?
Bor selv i Roskilde, og har aldrig nogen sinde hørt om nogle planer om en havnebane, men der er jo også en for høj højde forskel fra stationen og til havnen.
Det kan du selvfølgelig have ret i. Der findes dog råd for dette. Tænk på havnebanen i lemvig og Karlskrona!
Men det kunne da være interessant om der havde været nogle (gamle) planer for en sådan bane.
Nu kender jeg så ikke roskilde havn, så jeg ved heller ikke om behovet har været der..
Der har aldrig været behov på den måde, da roskilde havn faktisk kun er lystbåd havn.
nu hvor du nævner Lemvig´s havnebane så kan den model heller ikke lade sig gøre i roskilde, da hele området fra stationen og ned til havnen er enten park eller bebygget område.
Roskilde Havn er først i nyere tid blevet lystbådshavn. Tidligere var der et gasværk som givetvis har fået sine kul af søvejen, ligesom tømmerhandlere, købmandsgårde har fået forsyninger af søvejen.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Roskilde Havn er først i nyere tid blevet lystbådshavn. Tidligere var der et gasværk som givetvis har fået sine kul af søvejen, ligesom tømmerhandlere, købmandsgårde har fået forsyninger af søvejen.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Is fra fjorden har vel også forsynet stationens ishus før i tiden......
Lidt liv har der været på havnen. Se billeder her:
http://www.roskildepostkort.dk/flensborg/rosk49/index.htm
http://www.roskildepostkort.dk/flensborg/postkort/Flensborg%20Postkort0043.html
http://www.roskildepostkort.dk/flensborg/postkort/Flensborg%20Postkort0044.html
http://www.roskildepostkort.dk/flensborg/postkort/Flensborg%20Postkort0045.html
http://www.roskildepostkort.dk/flensborg/postkort/Flensborg%20Postkort0046.html
http://www.roskildepostkort.dk/flensborg/postkort/Flensborg%20Postkort0047.html
--
Svend
DEN DANSKE HAVNELODS, 1903. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Roskilde Havn er først i nyere tid blevet lystbådshavn. Tidligere var der et gasværk som givetvis har fået sine kul af søvejen, ligesom tømmerhandlere, købmandsgårde har fået forsyninger af søvejen.
Som Holger skriver, så tror jeg aldrig at det rigtig har været på tale at anlægge en havnebane i Roskilde. Niveauforskellen mellem havn og stationen er en ting, men Roskilde Fjord syd for Frederikssund er ikke særlig dyb, og som det fremgår af Thomas´ indlæg så har havnen heller ikke haft kapaciteten eller dybden, så det har sat sin helt naturlige begrænsning for hvad der har kunne komme helt til Roskilde af skibe. Havnen har sandsynligvis udspillet sin transportmæssige rolle længe inden at coasteræraen begyndte
Det har forholdsvis været pramme samt skibe der ikke har stukket særligt dybt, der har stået for leverancerne til ovennævnte.
Desuden har der, så vidt jeg ved aldrig ligget de store transportkrævende industrier i den ende af byen. Da industrialiseringen for alvor tog fat var jenrbanen jo allerede kommet til byen, så det var jo helt naturligt at lægge sin industri i dennes nærvær.
Kom der større skibsladninger, som skulle til Roskilde, er de typisk blevet losset i Frederikssund/Frederiksværk/Køge/Holbæk for derfra at blive bragt videre pr. bane eller landevej.
Som et sidespring kan det nævnes at bladet Søfart, har et fast afsnit der hedder Lampemanden. Her fortæller folk om deres liv på de syv have og/eller andre steder i branchen osv.
For et lille års tid siden var der en længere fæljeton hvor en gammel skibsmægler og vejemester fra Holbæk Havn fortalte om sit liv, her var der næsten et helt afsnit om det daglige samarbejde, eller mangel på samme, med banerne. Ganske underholdende læsning, da ham og den lokale rangerleder åbenbart ikke altid lige var på talefod
--
Havnen ser nu meget mere anderledes ud, 0g der er også en udvidelse på vej til havnen:)
Meget sjov historie (lidt off topic) men jeg har en nøgle til domkirken, da min morfar var med til at genopbygge den efter branden i 66´(tror det var 66)
Hej gruppe
Det undre mig egentlig, at ingen nævner at besejlingen af Roskilde var utrolig vanskelig
på grund af at der lå "noget" bla. sten og blokerede indsejlingen.
Det havde man hvidst i lang tid, og det viste sig så at var udtjente vikingeskibe,
der med vilje var sænket som blokskibe i den naturlige indsejling.
Man kunne have fjernet det før, men så have den hviden om skibene gået tabt.
Jeg er ikke så stedkendt, men har dog været på besøg både i den imponerende domkirke,
men også det fantastiske vikingeskibsmuseeum, der idag er i Roskilde.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Tak for de gode oplysninger. Jeg udleder dem sådan, at havnen i ro simpelthen har været for lille / ubetydelig til at det kunne svare sig at anlægge en havnebane. Er sikker på der ville have været en hvis behovet havde været der, højdeforskel / bebyggelse eller ej .
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt