Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ukendt MY i Ejby 19. oktober 1978 (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/6 2011, 17:35 (4905 dage siden)

Er der nogen, der har mod på at indkredse hvilken MY, der er tale om her? Den kører tog ic 139 Nyborg Færge-Aarhus 19. oktober 1978 og passerer her Ejby.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Ejby, ukendt MY i ic 139, 19. oktober 1978. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

[image]

Forstørrelse.

Ukendt MY i Ejby 19. oktober 1978

af Georg Schmidt, 26/6 2011, 19:38 (4905 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den er svær, der er flere modstridende ting i det billede. Umiddelbart på afstand ligner det en øst-MY (blank over gitteret), men på det forstørrede billede ligner den mistænkeligt en gammel jyde-MY (mangler jernlisten hen langs tagkanten). Jeg mener vi kan imdsnævre det til en af de MY der blev af afgivet fra vest til øst i 1973-74 der har været "hjemme" af en eller anden grund. Vest MY'erne der kom til øst blev ret hurtigt "renvasket" hen over gitteret derovre. Vi er så nede på 1111, 1112, 1113, 1116, 1118 og 1124. Mit bud er 1112 eller 1116, men så er der det med den manglende visker på venstre vindue som vist blev genmonteret, da de kom til øst. Visker på vensre fontvindue har vi aldrig gået så meget op i her i vest, er De forvirret:-D :-D.
Mvh
Georg

Ukendt MY i Ejby 19. oktober 1978

af Hansi, 26/6 2011, 19:48 (4905 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis vi er nede på 1112 eller 1116 så burde rilleudstødningen jo kunne afsløre My 1116?

Ukendt MY i Ejby 19. oktober 1978

af Peter H, Nærum, 26/6 2011, 20:40 (4905 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas:-)

Jeg tror sandsynligvis godt at du kan regne med at det er Mv 1109!

For det første har maskinen rilleudstødning og er samtidig klart og tydelig fra serien 1105-1124, da dørhåndtaget på næsedøren sidder lidt højere oppe på denne serie, end på 1125-1159!

En anden meget vigtig detalje er, maskinen på dit billed har en lille plade eller lignede siddende på fløjten over den ene førerrumsrude. Det var meget få My (og Mv)der havde denne plade, som jeg ikke kender årsagen til.

Hilsen
Peter

Ukendt MY i Ejby 19. oktober 1978

af Peter H, Nærum, 26/6 2011, 21:08 (4905 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej igen Thomas

Det ses også at maskinen ikke har et ekstra sæt trykluftslanger på skørtet til dørlukning, som de sjællandske My fik fra omkring 1973 af. Og den har heller ikke ITC... Det der forvirrer er, at den er rentvasket lige over gitteret i siden - og rene der, det var de jyske My sjældent.

(Tænker fortsat....)

Hilsen
Peter:-)

Ukendt MY i Ejby 19. oktober 1978

af Georg Schmidt, 26/6 2011, 21:23 (4905 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ændrer mit bud til 1102, den blev nemlig blank over gitteret i forbindelse med maling i begyndelsen af 70'erne. Fløjten passer også med "pladen" som Peter siger, og kan man ikke lige se fabrikspladen på den "særlige" plads bag døren i den fjerne ende.
[image]
[image]
MV 1102 i Langå i 76 og på Århus H i 73.
Mvh
Georg

Ukendt MY i Ejby 19. oktober 1978

af Peter H, Nærum, 26/6 2011, 21:32 (4905 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Jo du har muligvis ret... mht mit gæt på 1109 med rilleudstødningen, var det måske en bygning eller andet der rager en anelse op over maskinen bagved, som får det til at ligne en maskine med rilleudstødning.

Dit bud passer da også godt med placering af vinghjulet og kronen i forhold til hinanden på 1102.

Hilsen
Peter

Avatar

Ukendt MY i Ejby 19. oktober 1978

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 27/6 2011, 08:13 (4904 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er tilsyneladende en af de første 4 My, da det ser ud til at fabrikspladen sidder hvor den hører til på 1101 til 1104. Den ligner faktisk også 1102, så det er nok det bedste bud. Den lille plade er til at forbedre lyden af fløjten. Ved stærk fartvind var der ikke særlig meget lyd på den.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Ukendt MY i Ejby 19. oktober 1978

af Georg Schmidt, 27/6 2011, 12:10 (4904 dage siden) @ Georg Schmidt

Tror på 1102 ved Ejby, vedlagt et billede fra i nærheden af Hasselager fra 1974 af 1102, bemærk her også meget blank over gitteret.
[image]
Mvh
Georg

Ukendt MY i Ejby 19. oktober 1978

af Jens Møller, København S, 28/6 2011, 01:10 (4904 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er egentlig fantastisk, så meget forskel der var på materiellet fra hhv. 1. og 2. distrikt, eller øst og vest om man vil. Hver landsdel eller distrikt havde mere eller mindre hver deres måde at passe og vedligeholde materiellet på.

Alle disse mange små detaljeforskelle, gør det muligt for især de virkelige "nørder" at kunne identificere tilsyneladende ens lokomotiver og motorvogne.

Ofte er det det tilfældigheder, der har været udslagsgivende. En dygtig håndværker eller ingeniør fik en god ide med een eller anden teknisk detalje. Efter rådslagning enedes man om at indføre ændringen på det under distriktet hørende materiel, men meddeler ikke maskinafd. i Kbh. eller Århus om dette, for de ville nok ikke acceptere dette eller hint og så er det bedre at gå stille med dørene!

Der har i mange mange år være større eller mindre forskel på materiel fra hhv. Jylland og Sjælland og det gælder både trækkraft og vognmateriel.

Nu har min interesse lige fra barnsben altid været MO-vogne. Navnlig efter de store ombygninger og moderniseringer i tredserne, var der mange detaljeforskelle på disse motorvogne fra hhv. 1. og 2. distrikt. Mange detaljer i både førerrum, passagerafdeling og selv udvendigt kunne afsløre, om det var en "jyde" eller en "sjællænder".

Det samme fænomen har sikkert også gjort sig gældende for damplokomotivernes vedkommende.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Ukendt MY i Ejby 19. oktober 1978

af re20000, 28/6 2011, 10:20 (4903 dage siden) @ Jens Møller


Der har i mange mange år være større eller mindre forskel på materiel fra hhv. Jylland og Sjælland og det gælder både trækkraft og vognmateriel.

Nu har min interesse lige fra barnsben altid været MO-vogne. Navnlig efter de store ombygninger og moderniseringer i tredserne, var der mange detaljeforskelle på disse motorvogne fra hhv. 1. og 2. distrikt. Mange detaljer i både førerrum, passagerafdeling og selv udvendigt kunne afsløre, om det var en "jyde" eller en "sjællænder".

Hej Jens
Ja nu har vi i et par tråde fået en masse tips om forskellene på GMerne. Kunne man lokke dig til at fortælle lidt om Øst- vest- forskelllene på Mo-vogne i en tråd?
Det kunne også være spændende.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak