Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

At ryge eller ikke at ryge..... (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/6 2011, 17:28 (4903 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 25/6 2011, 18:04

Oprindeligt var det min idé at afbillede nedenstående som en form for eksempel på primært kildemateriale, når vi taler om overgangen fra MS-lyntog til MA-lyntog tilbage i 1963 og frem. MS-lyntogene blevet jo ikke udskiftet med MA-lyntogene "overnight" men løb "parallelt" startende med "Limfjorden" og "Nordjyden".

Det er følgende sætning på side 176, der i denne sammenhæng er interessant:

"- i de nye lyntog "Limfjorden" og "Nordjyden" skelnes på 2. klasse ikke mellem "rygere" og "ikke-rygere", idet storrumsvognenes klimaanlæg skulle overflødiggøre dette"

Den var ikke gået i dag!

Er der nogen, der ved, hvornår man gik over til en "almindelig" opdeling af rygere og ikke-rygere i MA-lyntogene på 2. klasse? Forholdet er ikke omtalt i hverken "Lyntog" fra 1985 eller "Fra Lyntog til InterCity" fra 2010, omend førstnævnte kort nævner "På 1. kl. var der i modsætning til resten af toget foretaget en opdeling i ryger/ikke-ryger".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]

Meddelelser fra Generaldirektoratet, M 129, 20. marts 1963. Billeder i højere opløsning kan ses her (side 175) og her (side 176). Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok
Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak