Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Førerrumsbilled 2.gen S-tog før der blev installeret HKT. (Generelt)

af Bjarne., 24/6 2011, 20:05 (4900 dage siden)

Goddag.

Jeg søger et billed af førebordet/førerrummet i de gamle røde 2. gen S-tog. fra før der blev installeret HKT-anlæg. Efter installering af HKT-anlæg i togene ses et markant hvidt spedometerhus i frontvinduet. Men hvor sad spedometeret før i tiden. Er det rigtig at disse tog i starten ikke havde nogen førestol, men kun en trebenet skammel i stil med dem der fandtes i MH-lokomotiverne.

Førerrumsbilled 2.gen S-tog før der blev installeret HKT.

af Bjarne., 26/6 2011, 13:31 (4899 dage siden) @ Bjarne.

Er der slet ikke nogen der ligger inde med et førerrumsbilled, fra de første år disse S-tog kørte i København.

Det lyder da utroligt hvis det er sandt...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/6 2011, 13:47 (4899 dage siden) @ Bjarne.

Jeg søger et billed af førebordet/førerrummet i de gamle røde 2. gen S-tog. fra før der blev installeret HKT-anlæg. Efter installering af HKT-anlæg i togene ses et markant hvidt spedometerhus i frontvinduet. Men hvor sad spedometeret før i tiden. Er det rigtig at disse tog i starten ikke havde nogen førestol, men kun en trebenet skammel i stil med dem der fandtes i MH-lokomotiverne.

Hej Bjarne

I Vingehjulet 24. årgang, nr. 3, 10. februar 1967, side 33, er der et billede, der besvarer dit spørgsmål om spedometerets placering - det sad på midtersprossen mellem vinduerne. Man kan ikke på billedet se, hvilken stol førerrummet var udstyrret med.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Steff, 26/6 2011, 17:26 (4899 dage siden) @ Bjarne.

Hej Bjarne!

Det er ganske vist IKKE det ønskede billede, men i mangel af bedre er her Frichs eget billede af førerbordet som "Mock-up". Ved ikke om det giver noget svar m.h.t. speedometer, men jeg kan desværre ikke komme det nærmere - det er jo ikke damp;-) .
[image]

--
Steffen Dresler

af Bjarne., 26/6 2011, 20:52 (4898 dage siden) @ Steff

Hej.

Tak for der er kommet frem, det er nu mest for nysgerrighedens skyld, det med spedometeret.

Man kan lige ane stolryggen, og det ligner meget de stole der var i MHerne, mener også jeg har set det på de S-togs modeller der står nede i Odense på Jernbanemuseet.

af re20000, 26/6 2011, 21:44 (4898 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mener det var radioen der sad mellem vinduerne.

Nold

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/6 2011, 21:58 (4898 dage siden) @ re20000

Mener det var radioen der sad mellem vinduerne.

Det fremgår af teksten til billedet i Vingehjulet, at det er "hastighedsmåleren", der sidder på vinduessprossen mellem vinduerne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af re20000, 26/6 2011, 22:20 (4898 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det ligner også en hastighedsmåler...
Lamper og knapper på kassen tyder i mine øjne på at den kunne være forberedt til HKT?
Radioen sad også højere oppe, under skiltekassen. En lysegrå kasse, lidt bredere end hastighedsmåleren på billedet. Med to eller fire thumbwheel-type omskiftere til tognummer (og hvad mere?)Nord-Syd-omskifter; tale-, lyttetaster og hvad mere?

Nold

af Henrik Hansen, Vejen, 1/7 2011, 19:13 (4893 dage siden) @ Bjarne.

Goddag.

Arbejdermuseet i København har hvad du søger :

http://abm.arbejdermuseet.dk/ABAV/main/Hits.php?full=1&tgtId=10006&tgtPos=1&...

/Henrik

af re20000, 2/7 2011, 13:12 (4893 dage siden) @ jaer

Det første billede må være fra en prøvekørsel, se alle de løse ledninger bag føreren og det ekstra ur (hastighedsmåler?) ved midtersprossen. Det ser ud som om det er den samme kasse ved midtersprossen som i mock-up-en i det tidligere viste billede. Men hvor er radioen? (er der overhovedet nogen?)
Jeg kan stedfæste det ene af de fire sidste billeder til Svanemøllen -) Hellerup.(det med MZeren) og et af de andre ser ud til at være ved perron på Hareskovbanen eller Køge bugt (Der ses sorte brædder i et læskur af det dengang nye design). Er billedet med det modkørende s-tog fra Holte -) Birkerød? Jeg synes ikke man kan se datoer for optagelserne nogen steder? Og mysteriet med førerstolen er stadig ikke opklaret.

Nold

af Rasmus, 2/7 2011, 14:56 (4893 dage siden) @ re20000

S-baneradioen kom først i 1972 sammen med Vallensbækbanen, HKT og fjernstyringscentralen for S-tog.
Det er derfor den ikke er der.

Mvh
Rasmus

Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak