ØSJS M1 "DAVID" (Generelt)
Har hørt rygter om at den skal bygges tilbage som SKRJ M4 med trævognkasse, har dette noget på sig ?
Rygter er der mange af.
At ombygge M1 til en almindelig triangelvogn ville være tåbeligt. Fordi man ikke har noget at bruge én triangelvogn til medmindre man har to drejseskiver eller en rundbane. Eller en triangel mere.
Dengang jeg var i KLK havde vi HVJ M5 som vel egentlig ikke fejlede noget videre, men som aldrig blev gjort køreklar alene af den grund at man nok kunne komme "ud" med den, men ikke "hjem" igen.
Triangelvogne er der heldigvis bevaret en del af, og en genopbygning som sådan vil aldrig bleve mere end en rekonstruktion. Så kan man ligeså godt genopbygge en ny triangel helt fra bunden.
M1 "David" er unik, idet den har en historie om hvorfor den blev til det den er. Den viser en privatbanes opfindsomhed, få noget ud af noget der ikke er noget mere (den brændte triangelvogn) med små midler. Fidusen ved M1 er at den kan køre både hen og hjem, men dog ikke trække mere end en triangel.
Man har forsøgt at øge trækkraften på den bl.a. ved at støbe beton ind i bunden af den "næse" der er over drivakslen. På billeder af M1 vil man således kunne se at den ligger betydeligt dybere i fjedrene på den ene aksel end på end den anden. Desværre har denne indstøbning af beton medført tæringsskader, og man burde starte med en betonhammer for at få det ud.
Jeg mener at det vil være helligbrøde at ombygge M1 til noget andet end det den er. Man kan måske diskutere om den skal restaureres til ØSJS eller SKRJ(David) udgaven, men ingen af delene vil ødelægge den.
Det jeg frygter er at nogen personer nu er fuld af ildhu "fordi vi har erhvervet os et køretøj" og går i gang med noget uoverlagt som de ikke kan gennemføre, og går i stå når de har splittet M1 totalt ad. Så har vi hverken M1 eller nogen rekonstruktion af noget andet længere. Lidt ala historien om MH374 der gentager sig måske, for der lader til at være stor lukkethed omkring M1 og hvem der har overtaget den og hvad de vil med den.