Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ATC, teknik/interface/godkendelse? (Generelt)

af Rasmus Arndal ⌂ @, Svebølle, 21/6 2011, 19:48 (4991 dage siden)

Tråden om den havarerede mx'er, fik mig til at tænke over hvordan det mobile ATC anlæg virker rent teknisk.

Hvordan "snakker" atc'en på toget med lokomotivet? Jeg går ud fra at når ATC går i indgreb, så bruges samme funktion som når dødemand'en falder, eller nødbremse trækkes?
Altså, bremserne luftes hurtigt ud, og traktion frakobles?

Ilustrationer af interface og installationer er meget velkommen.

Jeg kan ikke rigtigt se hvordan eftermontering af sådanne udstyr kan blive særligt dyrt? Eller er det måske nærmere rent administrativt, når anlæget skal godkendes?

Ydermere, så har jeg hørt noget om at man ønskede ATC installeret i MA 460? Er der nogen der har nogle tanker på hvordan det arbejde rent teknisk kommer til at foregå? Altså, hvordan den vil interface med toget?

Ellers, så drejer det sig vel bare om at der kastes en kasse ind i førerummet, der kan vise atc oplysninger?


Undskyld hvis min spørgen er naiv.

Mvh Rasmus

ATC, teknik/interface/godkendelse?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 21/6 2011, 20:02 (4991 dage siden) @ Rasmus Arndal

Tråden om den havarerede mx'er, fik mig til at tænke over hvordan det mobile ATC anlæg virker rent teknisk.

Hvordan "snakker" atc'en på toget med lokomotivet? Jeg går ud fra at når ATC går i indgreb, så bruges samme funktion som når dødemand'en falder, eller nødbremse trækkes?
Altså, bremserne luftes hurtigt ud, og traktion frakobles?

Uden at vide det store rent fagligt om ATC, så mindes jeg da at have læst, at det også kan overvåge topfarten på strækningen.
Derfor må der jo nødvendigvis også være et interface til kørekontrolleren på et MX, samt selvfølgelig antennerne under lokomotiv og styrevogne.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

ATC, teknik/interface/godkendelse?

af Filip Gram, 21/6 2011, 20:22 (4991 dage siden) @ Rasmus Arndal

Tråden om den havarerede mx'er, fik mig til at tænke over hvordan det mobile ATC anlæg virker rent teknisk.

Hvordan "snakker" atc'en på toget med lokomotivet? Jeg går ud fra at når ATC går i indgreb, så bruges samme funktion som når dødemand'en falder, eller nødbremse trækkes?
Altså, bremserne luftes hurtigt ud, og traktion frakobles?

Ilustrationer af interface og installationer er meget velkommen.

Jeg antager du faktisk søger en grundig teknisk instruktion og ikke pop-versionen. Så er der lidt læsning her:
http://www.nwe.siemens.com/denmark/internet/dk/mobility/signal_sikringsteknik/togkontro...
- Ellers kan søgning på BDK og Siemens Danmarks sider anbefales!

Jeg kan ikke rigtigt se hvordan eftermontering af sådanne udstyr kan blive særligt dyrt? Eller er det måske nærmere rent administrativt, når anlæget skal godkendes?

Komponenterne bliver sjældent foræret og f. eks. kabler skal laves på mål og godkendes. Det hele løber op og selvfølgelig også når det skal godkendes.

Ydermere, så har jeg hørt noget om at man ønskede ATC installeret i MA 460? Er der nogen der har nogle tanker på hvordan det arbejde rent teknisk kommer til at foregå? Altså, hvordan den vil interface med toget?

Det vil jeg håbe! ;-)- Nu er det jo langt fra den første enhed der får ATC monteret i museumstog...
Det fleste trækkraftenheder har en traktionsudkobler, der betyder at et fald i bremseledningstrykket udkobler trækkraften. I så fald behøves der så ikke andre indgreb end et par ventiler til tryksænkning til driftbremsning og til nødbremsning. ATC anlægget har så en række komponenter der skal findes plads til og DET kan være en udfordring!

Ellers, så drejer det sig vel bare om at der kastes en kasse ind i førerummet, der kan vise atc oplysninger?

Tjooo, en kasse eller 2 (eller flere!)

Undskyld hvis min spørgen er naiv.

Det er måden at lære på, så spørg du bare!

ATC, teknik/interface/godkendelse?

af Henrik Hansen, Vejen, 21/6 2011, 20:23 (4991 dage siden) @ Rasmus Arndal

Hvordan "snakker" atc'en på toget med lokomotivet? Jeg går ud fra at når ATC går i indgreb, så bruges samme funktion som når dødemand'en falder, eller nødbremse trækkes?

ATC udstyret står i forbindelse med flere af lokomotivets systemer. Den vigtigste er ATC-nødbremsningen, som principielt udføres som en nødbremsning fra dødemandssystemet. ATC kan også udføre en såkaldt driftsbremsningen, hvor der kun nedbremses til en given hastighed.

Altså, bremserne luftes hurtigt ud, og traktion frakobles?

Ja, ved en nødbremsning. Når bremseledningen udluftes frakobles traktionen automatisk, ATC udkobler dog traktionen så snart nødbremsningen indledes.

ATC-datamaten modtager informationer fra en vejimpulsgiver, der er påmonteret en af trækkraftenhedens aksler. Ved hjælp af vejimpulsgiverens signaler udregnes hastighed og tilbagelagt vejlængde.

Trækkraftenhedens frem/bak håndtag har også forbindelse til ATC-datamaten for at kunne afgøre køreretningen. Det er kun ATC antenne i højre side at køreretningen der af aktiv under kørslen.

Derudover indgår indkodningspanel, førerrumssignal, havarilog i ATC-systemet. Der er endvidere forbindelse til strækningsradioen.

ATC Datamaten består af 2 kanaler med aktiv overvågning af begge kanaler. Processoren på hver kanal er en 80186 processor på 12 Mhz og 256 Kb ram.

Ilustrationer af interface og installationer er meget velkommen.

Du nå nok nøjes med tekst.

/Henrik

ATC, teknik/interface/godkendelse?

af AL, 21/6 2011, 23:43 (4990 dage siden) @ Henrik Hansen

ATC- anlægget har ikke forbindelse til strækningsradioen på Mx 1006 da det er en MSR 1 radio...

ATC, teknik/interface/godkendelse?

af OnAir112 ⌂, 22/6 2011, 09:01 (4990 dage siden) @ AL

Det er ikke rigtigt, der er forbindelse via et stik på TE unit.

ATC, teknik/interface/godkendelse? -Tak

af Rasmus Arndal ⌂ @, Svebølle, 21/6 2011, 21:31 (4991 dage siden) @ Rasmus Arndal

Tusind tak for de gode (og ganske kvikke) svar.

Der er tydeligt vis mere at tænke over end jeg i første omgang havde overvejet.

Mange tak for de grundige forklaringer,

Og tusind tak for linket, det var faktisk lige det jeg søgte, dog uden at vide det.

God aften til forummet.

Mvh Rasmus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak