Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rejsekort tur-retur (Trafikpolitik)

af Per Salling @, 20/6 2011, 12:33 (4915 dage siden)

Politikens kronik i dag giver et meget godt billede af, hvor langt Rejsekortet er fra at virke - vel at mærke de steder, hvor det iflg. DSB og trafikpolitikerne virker.

Gud nåde og trøste den kollektive trafik, hvis det skidt skulle gå hen og blive landsdækkende!

http://politiken.dk/debat/kroniker/article1312256.ece

Vh, Per

Avatar

Rejsekort tur-retur

af Per Hauberg, 20/6 2011, 12:39 (4915 dage siden) @ Per Salling

Skrap læsning, tanker jeg.
Godt, man ikke har brug for sådan noget til hverdag.

Tak for linket.

Rejsekort tur-retur

af KimC, 20/6 2011, 13:34 (4915 dage siden) @ Per Salling

Synes at man kan læse lidt mellem linjerne at teknikken sådan set fungerer, men det er personerne bag den offentlige trafik der ikke fungerer. Og det er der jo ikke noget nyt i.

Rejsekort tur-retur

af Peter Christensen @, 20/6 2011, 20:12 (4915 dage siden) @ KimC

Tja, kunne vi vente andet end nok en skandale?
"Nogen" glemte at gøre op med de bagvedliggende amtslige zonekort.
Derfor vil priserne blive temmeligt underlige.
For dem af os som med mellemrum ser Ingeniøren i fysisk form, så var der fornylig en meget aktuel tekst på Bagsiden om billetpriser.
En pensionist-tur Roskilde-Haslev blev af rejsekortet beregnet til 31,50 kr.
En 65-billet til samme tur kan fysisk købes til 14 kr.
Underligt nok var rejsekortet ikke meget for at den historie kom frem - hvilket vel blot skærpede lysten til at gå i pressen.
Bedst af alt, rejsekortet anbefalede at købe billet hos DSB (altså netop IKKE at bruge rejsekortet - det er da tiltro til eget system!)

Rejsekort tur-retur

af KimC, 20/6 2011, 20:29 (4915 dage siden) @ Peter Christensen

Tja, kunne vi vente andet end nok en skandale?
"Nogen" glemte at gøre op med de bagvedliggende amtslige zonekort.
Derfor vil priserne blive temmeligt underlige.

Spørgsmålet må vel være om der i det hele taget kan laves noget software der kan beregne en rejses pris korrekt, med alle de forskellige og mærkværdige takstordninger der er i hvert enkelt trafikselskab.
Hvis det er sådan det forholder sig er det jo ikke rejsekortet den er gal med, men de takstsystemer der allerede findes, og som dybest set består af lappeløsning på lappeløsning.

Rejsekort tur-retur

af steenth, 20/6 2011, 22:33 (4915 dage siden) @ KimC

Spørgsmålet må vel være om der i det hele taget kan laves noget software der kan beregne en rejses pris korrekt, med alle de forskellige og mærkværdige takstordninger der er i hvert enkelt trafikselskab.

Det er ikke takstberegning som er problemet. Specifikationerne til det har været meget gode, så det er har virket fra starten af. Det er det centrale kunde- og økonomisystem som giver problemerne, hvor specifikationerne ikke har været gode nok. Og at leverandøren ikke i starten fik lavet det rigtig... Og at Rejsekort A/S organisation var for lille og svag til at kunne håndtere det.

Rejsekort tur-retur

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 21/6 2011, 09:21 (4914 dage siden) @ Per Salling

- Ideen med rejsekortet er god nok, men der hvor det kommer til "kort" det er når der skal være forskellige priser om det er DSB eller trafikselskaberne man rejser med.

Så den eneste mulige løsning jeg ser er at der bliver lavet et fælles takst-system for hele den her ø - altså - det kan ikke være så svært! - så vil det være meget enklere at lave nogle 65-kort, pendlerkort og almindelige kontantkort som koster 3 forskellige satser alt efter hvor langt du rejser, det må da være logik for burhøns.

lige er ? i den retning, er det så meget dyrere at køre tog end bus i offentlig sammenhæng?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

Rejsekort tur-retur

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/6 2011, 16:16 (4911 dage siden) @ mhv_vsvt

DR1´s magasin Penge har netop haft Rejsekortet under behandling.
Se gyseren <her>

--
[image]

Rejsekort tur-retur

af Georg Schmidt, 24/6 2011, 17:55 (4911 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvorfor er det blevet så besværligt med disse billetter og kort. Dengang vi havde tarif nr 1 til statsbanen og tarif nr 11 til privatbanen samt en billet til bybanen var det hele meget mere PRAKTISK, overskueligt og fornuftigt indrettet.
Da der så kom alle mulige operatører, konkurrence, zoner, valgfrihed og hvad ved jeg, blev det hele aldeles uoverskueligt, besværligt og frem for alt upraktisk.
Helt ærligt, hvor lang tid tager det egentlig at stemple et klippekort eller køb af samme eller månedskort. Det er vel de færreste der rejser landet igennem hver dag, og hvis de gør det, er der allerede i dag muligheder for at sidde hjemme og lave billetten i fred og ro. Altså hvad er problemet, det må da være de mennesker der har fået ideen og igangsat og betalt for projektet der skal interviewes i fjernsynet, minister og politikere ligner jo altid forfulgte uskyldigheder.Jeg har sommetider det indtryk, at blot det ligener elektronik eller computer så gør det ikke noget at det er meget mere besværligt end det var før, jfr indslaget fra London.
Mvh
Georg

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
ContecRailDSB MY1117

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak