Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

gammel teknologi, telefonmaster og stangtræk (Generelt)

af gamle ole, 19/6 2011, 18:11 (4908 dage siden)

Så er der dukket et af de skæve emner op igen:
1 Hvor var de /tlf.pæle (langs banen)
2 Hvor var det sidste mekaniske stangtræk til signaler og sporskifter mm
Det er vist lige guf for EVP (nips)

ad 1 jeg mener det kan være mellem Århus og Ålborg, før det husker jeg dem fra Lille Syd mellem Næstved og Køge.
På GDS var de der også længe i beskeden udgave, små pæle og vist nok kun 2 tråde?

ad 2 Det sidste sted jeg husker at have set dem var Birkerød St;-)

Hilsen Ole

gammel teknologi, telefonmaster og stangtræk

af gamle ole, 19/6 2011, 18:13 (4908 dage siden) @ gamle ole

ups. Der mangler ordet sidste i sp.1!

af Gert, Aalborg, 19/6 2011, 18:38 (4908 dage siden) @ gamle ole

Da jeg var med til at installere stræningsradio omkring 1980 fra Randers til Frederikshavn, da blev radiosystemet styret via ledninger på stangrækker - og det var mig bekendt det eneste sted i landet at det skete. Højst usædvanligt kombination til fjernstyring af radioudstyr.

Gert

af jaer, 19/6 2011, 20:38 (4908 dage siden) @ Gert

Da jeg var med til at installere stræningsradio omkring 1980 fra Randers til Frederikshavn, da blev radiosystemet styret via ledninger på stangrækker - og det var mig bekendt det eneste sted i landet at det skete. Højst usædvanligt kombination til fjernstyring af radioudstyr.

Gert

Det lyder utroligt, at man har benyttet dette sytem til strækningsradioen, men helt forkert er det jo nok ikke. Tegningen for strækningskablet (55/56) der somme tider også benyttes til strækningsradioen, er konstrueret juli 1980, og så går der jo lidt tid med at få kablerne lagt.

I øvrigt er det ikke bare sådan at nedlægge stangrækker, næ, der er skam udarbejdet instrukser for dette:
[image]
[image]

(Beklager kvaliteten, men de måtte konverteres fra TIF, der ikke kan oploades)

/Jan

af Gert, Aalborg, 19/6 2011, 21:11 (4908 dage siden) @ jaer

Ja det er fantastisk med sådan en instruks.
Jeg mener også kun, at det var en del afstrækningen der var med stangrækker - tror atdet var Hobro - Aalborg stræningen der ikke var helt kabellagt.
Det virkede iøvrigt udmærket - især i tørvejr. Dæmpningen var variabel i regnvejr.

Jeg var ansat ved STORNO's Aalborg afdeling den gang, og det var STORNO der leverede strækningsradioen. Vi skulle så stå for en del af installationsarbejdet fra Randers til Frederikshavn - 13 sites ialt. Vi havde dog ikke noget med idriftsætninmgen at gøre.
En spændende opgave var det.

Ja det var dengang. Nu skal der nyt til.

Gert

af Gert, Aalborg, 19/6 2011, 21:21 (4908 dage siden) @ Gert

Det var iøvrigt også i de år, at vi installerede en fremskudt sender/modtager til Aalborgs ragerradio på Limfjordsbroen (vejbroen) for at de kunne få ordentlig radiodækning i hele havneområdet. Antennen i masten på stationen var ikke tilstrækkelig velplaceret til dette formål.
Det var noget af et arbejde at få det installeret, idet der ikke er megen plads at gøre godt med i brotårnet på broen. Selve radiodelen blev anbragt ned i bropillen ved broens maskineri - som iøvrigt var noget meget flot gammel el-mekanik.

Jeg mener bestemt, at antennerne sidder på taget af brotårnet endnu, men formålet er helt forsvundet nu - der er slet ikke forbindelse til havnen længere - jo - stadigvæk til Grønlandshavnen.

Gert

af Morten Larsen, Nørresundby, 20/6 2011, 08:53 (4908 dage siden) @ Gert

Det var iøvrigt også i de år, at vi installerede en fremskudt sender/modtager til Aalborgs ragerradio på Limfjordsbroen (vejbroen) for at de kunne få ordentlig radiodækning i hele havneområdet. Antennen i masten på stationen var ikke tilstrækkelig velplaceret til dette formål.
Det var noget af et arbejde at få det installeret, idet der ikke er megen plads at gøre godt med i brotårnet på broen. Selve radiodelen blev anbragt ned i bropillen ved broens maskineri - som iøvrigt var noget meget flot gammel el-mekanik.

Jeg mener bestemt, at antennerne sidder på taget af brotårnet endnu, men formålet er helt forsvundet nu - der er slet ikke forbindelse til havnen længere - jo - stadigvæk til Grønlandshavnen.

Gert

Ovennævnte antenne sidder stadig på brotårnet.
Den meldte iøvrigt fejl til det nuværende radiosystem (den er tilsyneladende stadig koblet på) på én af mine nattevagter i FC Ab for ca fjorten dage siden, men fejlretteren måtte give op i nattens mulm og mørke, idet han ikke kunne komme til den på den tid af dagen (natten), og måtte køre retur til Kolding (!).

--
Mvh Morten L.

Stangrække Hobro-Aalborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/6 2011, 09:20 (4908 dage siden) @ Gert

Jeg mener også kun, at det var en del afstrækningen der var med stangrækker - tror atdet var Hobro - Aalborg stræningen der ikke var helt kabellagt.

Er der nogen, der kan fortælle/dokumentere, hvornår stangrækken Hobro-Aalborg mistede sin funktion og hvornår den efterfølgende blev fjernet. Jeg er specifikt interesseret i delstrækningen Skørping-Støvring-Ellidshøj.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg

af gamle ole, 20/6 2011, 10:14 (4908 dage siden) @ Gert

Ja nu skrev jeg jo Århus-Ålborg, men det er jo nok Syd for Ålborg og til Randers eller Hobro, jeg husker det.
Kom til at tænke på at melde-klokkesystemet på stationer og manuelt betjente overskæringer mm måske også var koblet på systemet, og endnu tidligere selvfølgelig telegrafen?

Hilsen Ole

af Henrik Hansen, Vejen, 19/6 2011, 18:44 (4908 dage siden) @ gamle ole

2 Hvor var det sidste mekaniske stangtræk til signaler og sporskifter mm

Hvis der med spørgsmålet menes det sidste mekaniske sikringsanlæg, så blev det taget ud af brug d. 24/11-2002. Anlægget, der var af svensk frabrikat, var med trådtræk til signaler og sporskifter og var placeret i Borris i Vestjylland.

/Henrik

af gamle ole, 20/6 2011, 10:17 (4908 dage siden) @ Henrik Hansen

Ja det var det jeg mente, bare lidt bøvlet formuleret:-)

Hilsen Ole

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/6 2011, 19:24 (4908 dage siden) @ gamle ole

Den sidste telegrafmast står i Vemb. Det kan da være der stadig står andre hist her.

Her et billede af den fra 18. juli 2008. Den stod der endnu i Aug 2010.
[image]

--
[image]

af Gert, Aalborg, 19/6 2011, 19:52 (4908 dage siden) @ Henrik Thomsen

Er den mast også stadig i brug til at bæretelefontråde?

Gert

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/6 2011, 21:18 (4908 dage siden) @ Gert

Jeg ved faktisk ikke hvorfor den står der endnu. Den er dog næppe i brug. Der sidder måske en samlekasse på, så det derfor er lidt upraktisk at fjerne masten. Det ses jo også ved vejbelysningsmaster der får lov at blive stående et stykke tid efter at de øvrige er fjernet.

--
[image]

af gamle ole, 20/6 2011, 10:19 (4908 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja minsanten!:-P

Hilsen Ole

af Henrik Tolderlund, 20/6 2011, 16:30 (4907 dage siden) @ Henrik Thomsen

Den sidste telegrafmast står i Vemb. Det kan da være der stadig står andre hist her.

Ja, ved Rejsby trinbræt står der også en mast, som man iøvrigt har monteret overvågningskamaraer på!

Jeg mener iøvrigt, at stangrækken mellem Randers og Hobro forsvandt i slutningen af 1995 eller begyndelsen af 1996.
På vestkysten Es-Ho blev ledningerne fjernet omkring 1994, mens masterne fik lov til at stå indtil cirka 2002. Selvfølgelig kan der være en tidsmæssig forskel på, hvor på strækningen, der er tale om. Der er nok nogen, der ved det mere præcist.

Venlig hilsen
Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak