Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet (Generelt)
Kære alle!
Danmarks Jernbanemuseum søger hjælp i form af billeder eller tegninger til sovevognprojektet.
Som det sikkert er læserne af dette forum bekendt, har Danmarks Jernbanemuseum (DJM) i Odense, købt en sovevogn type Y nr. 3929, der tidligere tilhørte det daværende ”Compagnie Internationale des Wagon Lits et des Grande Express Europeens (CIWL).
Vognen blev bygget i nummerserien nr. 3903 – 3932 hos Nivelles i 1949. Næsten hele seriens vogne har kørt i Danmark fra 1949 og frem, enten som tildelt den danske division af CIWL eller som reservevogne.
Trods vognens relativt gode ydre stand, var det dog allerede besluttet, at vognen skulle fuldstændigt gennemgås, for bl.a. at kunne konstatere, dels vognens ”indre tilstand” samt omfanget af asbest isolering. Dette betød, at beklædningspladerne på den ene side under vindueslisten og på den anden siden over vindueslisten er blevet fjernet for at kunne asbestrenovere (fjerne og erstatte). Dette har selvfølgelig også afsløret andre mindre tilfredsstillende ting, der nu kan enten repareres eller erstattes.
I forbindelse med dette arbejde måtte vognværkstedet konstatere, at DSB ikke havde nogle deciderede hovedtegninger – vognen var jo i sin tid privatejet og ”P” mærket – men udelukkende de af DSB for driften nødvendige af CIWL tilsendte 1: 50 skitser a.h.t. bremser, koblinger og el-installationer. Altså mangler man detaljetegninger. Alle tegninger kan man i princippet komme for uden og de er derfor ikke absolut nødvendige for at kunne gennemføre projektet.
Men når nu ”låget er af” ønsker DJM at tilbageføre vognen til som den så ud, da den kom til Danmark i 1949/50. Det vil bl.a. sige, at man ønsker at genetablere de skiltekasser – hvis muligt – der sad på dørpanelerne ved indgangsdørene, ved hver af de fire døre. Disse lyskasser havde enten en glasplade eller en udskåret tynd metalplade dækket indvendigt med glas og med CIWL monogram ”WL”. Lyskassens funktion var, at sovevognskonduktøren kunne tænde skiltet, og derved advisere rejsende, der gik på perronen, at der var ledige pladser at købe. Lyskasserne blev på et senere tidspunkt fjernet, da der ikke mere var brug for denne form for avertissement.
Det DJM søger er enten detaljetegninger eller billeder af disse ”lyskasser”, således at disse kasser kan eftergøres. Og hvad er nærmere, end at spørge dette forums læsere. Selvfølgelig prøves også ”museumskanaler”, men indledningsvis altså her på forum og den tilsvarende tyske side.
Altså, kan læserne hjælpe, vil museet og os andre når projektet er færdigt, være taknemmelige for hjælp, enten i form af hovedtegninger eller tydelige billeder.
Tegninger eller billeder kan selvfølgelig vises her på forum til glæde for læserne og kan så samtidig med eller senere tilsendes DJM i højopløsning eller hard-copy. Det er noget vi kan aftale her på siden.
Nedenfor et par billeder, der forhåbentlig skal vise hvad jeg mener samt en tegning, godt nok ikke den omtalte series vogne, men en tidligere og næsten magen til.
Tegning af type Y sovevogn, her 1939 serien bygget hos Nivelles.
Den omtalte skiltekasse ses i rammen over passageren.
Skiltekassen på en Y vogn ved siden af konduktøren. Foto: CIWL, arkiv Banebøger
Med venlig hilsen og indledningsvis tak for hjælp
Steff
--
Steffen Dresler