Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet (Generelt)

af Steff, 19/6 2011, 14:14 (4908 dage siden)
redigeret af Steff, 19/6 2011, 14:43

Kære alle!

Danmarks Jernbanemuseum søger hjælp i form af billeder eller tegninger til sovevognprojektet.

Som det sikkert er læserne af dette forum bekendt, har Danmarks Jernbanemuseum (DJM) i Odense, købt en sovevogn type Y nr. 3929, der tidligere tilhørte det daværende ”Compagnie Internationale des Wagon Lits et des Grande Express Europeens (CIWL).
Vognen blev bygget i nummerserien nr. 3903 – 3932 hos Nivelles i 1949. Næsten hele seriens vogne har kørt i Danmark fra 1949 og frem, enten som tildelt den danske division af CIWL eller som reservevogne.
Trods vognens relativt gode ydre stand, var det dog allerede besluttet, at vognen skulle fuldstændigt gennemgås, for bl.a. at kunne konstatere, dels vognens ”indre tilstand” samt omfanget af asbest isolering. Dette betød, at beklædningspladerne på den ene side under vindueslisten og på den anden siden over vindueslisten er blevet fjernet for at kunne asbestrenovere (fjerne og erstatte). Dette har selvfølgelig også afsløret andre mindre tilfredsstillende ting, der nu kan enten repareres eller erstattes.
I forbindelse med dette arbejde måtte vognværkstedet konstatere, at DSB ikke havde nogle deciderede hovedtegninger – vognen var jo i sin tid privatejet og ”P” mærket – men udelukkende de af DSB for driften nødvendige af CIWL tilsendte 1: 50 skitser a.h.t. bremser, koblinger og el-installationer. Altså mangler man detaljetegninger. Alle tegninger kan man i princippet komme for uden og de er derfor ikke absolut nødvendige for at kunne gennemføre projektet.
Men når nu ”låget er af” ønsker DJM at tilbageføre vognen til som den så ud, da den kom til Danmark i 1949/50. Det vil bl.a. sige, at man ønsker at genetablere de skiltekasser – hvis muligt – der sad på dørpanelerne ved indgangsdørene, ved hver af de fire døre. Disse lyskasser havde enten en glasplade eller en udskåret tynd metalplade dækket indvendigt med glas og med CIWL monogram ”WL”. Lyskassens funktion var, at sovevognskonduktøren kunne tænde skiltet, og derved advisere rejsende, der gik på perronen, at der var ledige pladser at købe. Lyskasserne blev på et senere tidspunkt fjernet, da der ikke mere var brug for denne form for avertissement.

Det DJM søger er enten detaljetegninger eller billeder af disse ”lyskasser”, således at disse kasser kan eftergøres. Og hvad er nærmere, end at spørge dette forums læsere. Selvfølgelig prøves også ”museumskanaler”, men indledningsvis altså her på forum og den tilsvarende tyske side.

Altså, kan læserne hjælpe, vil museet og os andre når projektet er færdigt, være taknemmelige for hjælp, enten i form af hovedtegninger eller tydelige billeder.
Tegninger eller billeder kan selvfølgelig vises her på forum til glæde for læserne og kan så samtidig med eller senere tilsendes DJM i højopløsning eller hard-copy. Det er noget vi kan aftale her på siden.
Nedenfor et par billeder, der forhåbentlig skal vise hvad jeg mener samt en tegning, godt nok ikke den omtalte series vogne, men en tidligere og næsten magen til.
[image]
Tegning af type Y sovevogn, her 1939 serien bygget hos Nivelles.
[image]
Den omtalte skiltekasse ses i rammen over passageren.
[image]
Skiltekassen på en Y vogn ved siden af konduktøren. Foto: CIWL, arkiv Banebøger

Med venlig hilsen og indledningsvis tak for hjælp

Steff

--
Steffen Dresler

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 21/6 2011, 23:34 (4906 dage siden) @ Steff

Hej Stef,

har du prövet at stille dit spörgsmaal i CIWL's forum:
http://www.wagonslits.de/

Ullrich

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet

af Steff, 22/6 2011, 08:17 (4906 dage siden) @ Ullrich Lück

Kære Ullrich!

TUSIND tak for link, jeg kendte ikke til dette forum overhovedet. Jeg har før haft kontakt med "Repas Bleu" (de mig i.f.m. spisevognen), men som sagt, kender ikke til det omtalte.
Det vil jeg så også prøve.

Ønsker dig en god dag og en hyggelig Skt. Hans aften.

Steff

--
Steffen Dresler

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet, status.

af Steff, 6/7 2011, 16:13 (4891 dage siden) @ Steff

Selv på en varm onsdag formiddag bliver der arbejdet i vognhallen på Centralværkstedet i København. Museumstog er ved at flytte ”fra den ene side” – en kærkommen lejlighed til at få talt stumper op. Samtidig hermed bliver der arbejdet på sovevogn nr. 3929, den skulle gerne være færdig næste år i august. Vognen påregnes at blive i ”udstillings- og køreklar stand”. Men den skal nok ikke køre med betalende sovende gæster.
Siderne er taget af og vognen er nu næsten renset af for asbest. Der er påsat nye vanger under sidebeklædningen og vindueskasserne er ved at blive fornyet. Der er også dukket ubehageligheder op i form af rust, der efterhånden enten bliver skiftet eller udbedret. Specielt omkring gavlen med kulkassen er der rust. Men også tæringer ved døre er fundet. Apteringen har løbende været vedligeholdt og det forventes ikke at skulle give de store opgaver – håber man!
Vognen har fået taget sin kedel ud på et tidspunkt og der er nu kun den gennemgående varmeledmning.
Bogierne har været sendt til sandblæsning, er blevet grundet og malet, Hjulene er til afdrejning. Bremsetøj mv. var virksomme ved overtagelsen, men er nu fuldstændig afmonterede, adskilte og sendt til revision. Bogierne er også blevet udskiftede på et tidspunkt, da den ikke har de bogier under, som den f.eks. er fotograferet med i begyndelsen af 1950´erne. Bogierne er typiske CIWL svanehalsbogier, meget solide og vedholdte, fremstillet 1948/49.

[image]
De ene af de to nyreviderede bogier, dog mangler hjulene, men det haster jo ikke.
[image]
Gavlen hvor den tidligere varmekedel var monteret samt kulkassen, en del ubehagelig rust, men det udbedres.
[image]
Gavlen modsat kontor, gangside. På dørgavlen – højre side øverst – kan det tydeligt ses, at den af ”flad”. Det er hér museet håber på hjælp i form af billeder eller tegninger, således at man kan genskabe de ”lyskasser” der engang var monterede dér.
[image]
Kupéside. De grundede kasser er ”vandkasserne” for vinduerne. Under disse ses en helt udskiftet vange under sidebeklædningen.

Foruden sovevognen, har værkstedet ”fået” museumstog IC-stamme med det røde B-vognsmateriel. Det stod før i Randers, men er blevet ”byttet” med 3-vogns lyntoget, der nu skal have monteret ATC og prøvekøres herfra.
Sidst arbejdes der også på en nærtrafikvogn litra Bn, der skal føres så godt som lade det sig gørligt tilbage til leveringstidspunktet i begyndelsen af 1970´erne. Det vil sige, at vognen skal males vinrød og have ”1. generations” computorlitrering, et godt alternativ til al det røde IC-materiel.

--
Steffen Dresler

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet, status.

af UTJ, 6/7 2011, 16:43 (4891 dage siden) @ Steff

Sidst arbejdes der også på en nærtrafikvogn litra Bn, der skal føres så godt som lade det sig gørligt tilbage til leveringstidspunktet i begyndelsen af 1970´erne. Det vil sige, at vognen skal males vinrød og have ”1. generations” computorlitrering, et godt alternativ til al det røde IC-materiel.

1g UIC-munnerering - og litra var da de gamle litra i kombination med det nye nummer. 1967-70 var det fortsat "DSB" og litra med de gamle overføringsbilleder. Først i 1970 kom et nytegnet "DSB" og ny litrering i DIN1471-skrift.

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet, status.

af Steff, 6/7 2011, 17:56 (4891 dage siden) @ UTJ

Øhhhhhhh, det er vel også det værkstedet vil? Altså helt som eksemplet i "Omlitreringsnøglen" fra 1967.
Det vil igen sige vognkasse DSB nr. 1, 1929 og taget DSB nr. 82, 1935 (RAL 8019).

--
Steffen Dresler

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet, status.

af UTJ, 6/7 2011, 18:12 (4891 dage siden) @ Steff

Øhhhhhhh, det er vel også det værkstedet vil? Altså helt som eksemplet i "Omlitreringsnøglen" fra 1967.
Det vil igen sige vognkasse DSB nr. 1, 1929 og taget DSB nr. 82, 1935 (RAL 8019).

Ikke RAL 8019 - prøv lige at skele til et farvekort. Den farve har taget aldrig haft, for så ville det blive "brun i brun". RAL 8019 eller deromkring var beregnet til undervognen på et lyntog anno 1935.

Ikke som eksemplet i omlitreringsnøglen i 1967, men model 1970 - 1970 er altså anderledes og ikke det samme som 1967.

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet, status.

af Jens Møller, København S, 6/7 2011, 18:46 (4891 dage siden) @ UTJ

De brune Bn-vogne havde et meget lyst tag husker jeg og kombinationen vinrød vognkasse og lyst tag virkede meget velvalgt.

Dronningens salonvogn virker efter min ringe mening alt for mørk. Taget på denne vogn burde være malet i en lys farve. Men det var så et lille sidespring fra emnet!

--
Jens MO-Møller
[image]

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet, status.

af UTJ, 6/7 2011, 19:19 (4891 dage siden) @ Jens Møller

De brune Bn-vogne havde et meget lyst tag husker jeg og kombinationen vinrød vognkasse og lyst tag virkede meget velvalgt.

Men grå og ikke den lyse grå - sådan en mere mellemgrå. Og absolut ikke alubronze....

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet, status.

af Steff, 6/7 2011, 19:53 (4891 dage siden) @ UTJ

Hej UTJ, Jens (og sikkert flere).

Der er for mig ingen tvivl om, at den første levering af Bn-vogne var malet ”DSB nr. 1 Rød 1929” på vognsiderne, undervogn sort og taget DSB nr. 82 Gråbrun 1935. Beskriftningen gul i DIN 1461 format og med krone og centreret (se billede i ”P-vogn hist” side 93, nederst m.h.t. beskriftning).
Det er i hvert tilfælde det officielt opgivne af Mask og i.h.t. Jens Nielsens manual. Det vi så er ved at diskutere er jo ”religion”, altså hvordan opfatter vi farven og svare den til RAL 8019. Og det synes jeg vi skal tage på den private mail eller ring (har fået slettet dit tlf. nr., er hjemme).

Ad bogier.

Hej Peter.

Bogierne var begge (WL og de nittede DSB litra CA-serievogne) i princippet af den amerikanske Pensylvania- eller svanehals-type.
De danske bogier var 3 meter og nittede, mens WL bogien er støbestål og med de bærende underste dele i udskåret næsten 35 mm rammeplade og dobbelte. Akselafstand 2,5 m.
Generelt var mange bogietyper efter amerikansk inspiration, selvom de måske hed noget andet.
Men godt set.

Ja, jeg glæder mig også til at se vognene færdige (vi skal lige have en tagfarve på plads:-P !!).

Fortsat god aften

Steff

--
Steffen Dresler

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet, status.

af UTJ, 6/7 2011, 21:47 (4891 dage siden) @ Steff

Hej UTJ, Jens (og sikkert flere).

Der er for mig ingen tvivl om, at den første levering af Bn-vogne var malet ”DSB nr. 1 Rød 1929” på vognsiderne, undervogn sort og taget DSB nr. 82 Gråbrun 1935. Beskriftningen gul i DIN 1461 format og med krone og centreret (se billede i ”P-vogn hist” side 93, nederst m.h.t. beskriftning).
Det er i hvert tilfælde det officielt opgivne af Mask og i.h.t. Jens Nielsens manual. Det vi så er ved at diskutere er jo ”religion”, altså hvordan opfatter vi farven og svare den til RAL 8019. Og det synes jeg vi skal tage på den private mail eller ring (har fået slettet dit tlf. nr., er hjemme).


Der er faktisk er godt billede at tagfarven her: Rød Bn

Den røde farve var Hjelts opfindelse og de brune Bn-vognes bemaling havde intet med Jens Nielsen at gøre. De første røde Bn var sådan set malet på samme måde som de brune, idet det eneste der skete var at DSB skrev til Scandia midt i leverancen og bestilte resten i rød. De første røde Bn ankom omkring juletid 1971.

Men vi tager da bare en privat snak om emnet.......:-)

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet, status.

af Peter H, Nærum, 6/7 2011, 17:56 (4891 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Vognens bogier ligner meget de nittede der /sad/sidder under DSB Au/Bu/Buh og Ca/Cae/Bdh vognene.

Og forresten - det bliver spændende at se en vinrød Bn vogn. Dem har jeg aldrig set, da de sidste blev ommalet til designrød da jeg var 1-2år gammel...:-)

Hilsen
Peter

Sovevognsprojektet, status pr. 21. september 2011.

af Steff, 22/9 2011, 22:03 (4813 dage siden) @ Steff

Status, Jernbanemuseets sovevogn pr. 21. september 2011.

Så er man kommet så langt på værkstedet, at alt asbest-arbejde – bortset fra en lem – er forskriftsmæssigt fjernet. Kasserne under vinduerne er repareret, nye underste dele monteret. Derefter er der påsat nye plader på siderne og hoveder slebet ned.
Gavlene er nu prioritet og de har det ikke helt så godt når malingen er kommet af. Men ved hjælp af arbejdsstøtte fra dampremisen i Roskilde med profiler, er dette arbejde stærkt fremadgående i den ”varme” ende hvor kedlen sad. Endvidere er der bukket metal til kulkasserne. Så arbejdet skrider fremad jf. planerne.
Museet søger efter mindre reservedele i bl.a. udlandet, således at ”end-state” bliver så nøjagtig som muligt i 1949/1950 udseende.
Herunder billeder.
[image]
Siderne har nu fået monteret sidepladerne under brystningslisten (vinduerne) og de er slebet plane. Masser af slibe- og poleringsarbejde forestår dog når tid kommer til maling.
[image]
Den ”varme ende” af sovevognen. Kedlen var udbygget ved købet, så en ”ny” kedel påtænkes muligvis anskaffet. Den skal dog ikke sættes i drift, men kunne vises frem, så man kan se hvordan vognen var selvforsynende. Gavlen var flere steder godt tæret, men nye paneler og lister er fremstillet og under montage.
[image]
Det samme gælder for de nye kulkasser. Denne ende skal også have en lejder.
[image]Hjulene afdrejet og ankommet til vognværkstedet. Så i princippet kan vognen stå på egne afdrejede hjul og reviderede bogier.

Bn vognen ved siden af er ved at få nedslebet trin, da de skal galvaniseres. Mere om denne vogn på et andet tidspunkt.

--
Steffen Dresler

Sovevognsprojektet, status pr. 01. november 2011.

af Steff, 1/11 2011, 22:55 (4773 dage siden) @ Steff

Status pr. 01. NOV 2011 med restaureringen af Danmarks jernbanemuseums sovevogn.

Begge gavle bliver udskiftede, da de bærende jernprofiler er godt tærede. Den ”varme ende” er ved at være færdig med bl.a. de markante kulkasser og en helt ny dør.
Gulvet i sidegangen og i nogle kupeer skal udskiftes, da træet er rådnet væk flere steder. Det skulle dog være en ret overkommelig – men selvfølgelig tidskrævende – opgave.
Der er ved at blive fremstillet en del nye stålplader for over vinduerne i kupésiden, da de gamle er tærede.
Der er nu påbegyndt en afrensning af apteringen, paneler skal repareres, nogle udskiftes og gamle huller udbedres. ”Moderne” plastik eller formicaplader og paneler er nedtaget og træpaneler og træplader skal opsættes. Alle indvendige dele bliver gennemgået, lampesteder, vaske, haner, holdere, spejle, elkabler, ventilatorer, gardiner og, og, og.
Da vognen skal afspejle sit udseende ved leveringen og ibrugtagningen i Danmark i begyndelsen af 1950´erne, er der ved at blive fremskaffet tegninger på enkeltdele, der skal nyfremstilles, eller anskaffes/købes. Alene slutsignalholdere for de forskellige europæiske jernbaneforvaltninger kræver sit. Det var jo før ensretningen via UIC. Og da CIWL som institution jo er under afvikling og arkiverne ved at blive spredt, er det heller ikke nogen nem opgave. Men spændende og fuld af overraskelser. Derfor har museet i bogstaveligste forstand kontakter til samlere (også af hele CIWL tog!!), professionelle tidligere CIWL ansatte, statslige- og private jernbanemuseer i Europa samt til kendere af CIWL materiel. Der bliver søgt via disse samt set efter i auktionshuse i Europa, på e-bay mv. for at tilvejebringe så meget som muligt. Heldigvis falder der også ting af til spisevognen på museet. Den kan snart udstyres med mange originale potter, pander, gryder, fade, sovsekander, knive, skeer, gafler samt selvfølgelig service. Ting bliver hentet eller sendt fra Belgien, Holland, Frankrig, Luxemburg, Italien og muligvis også senere i et tidligere østland.
Bogierne (CIWL type P) har nu fået monteret deres nyafdrejede hjul og lejerne er blevet reviderede. Bogierammerne er højst sandsynligt fremstillede i USA, da de er udført i støbejern, en teknik der faktisk kun blev anvendt i dette land. Men det er jo også ægte ”Pennsylvania” type bogier – solidt kram.
Det er lykkedes at fremskaffe de originale el-skemaer og sammen med ditto tegninger, skal der udfærdiges eventuelle mangellister, for at kunne komplementere vognen så nær originalen som muligt. Så hvis nogen har en type Y kedel liggende, så…..:-) .
Det ER en stor opgave og den kræver sit af det faste- som af de frivillige på vognværkstedet, der for resten, også lige skal sørge for driftsmateriellet (de vinrøde personvogne) er køreklart og godkendt. De skal jo tjene penge ind ved kørsel.
De allerstørste pladearbejder er ved at være afsluttede, det vil sige vognsiderne fra vange og til tag.
Tidshorisonten ser ud til at holde sådan plus/minus. Men resultatet bliver jo også en så original sovevogn som det faktisk er muligt at få årgang anno 1949. En sådanne findes ikke magen til i hele Europa. Så det er et fint stykke dansk jernbanehistorie der bliver udført.
[image]
En næsten ny vogngavl med dør.
[image]
Gavlen set fra en anden vinkel.
[image]
Den indvendige del af en sovevognskupe med den karakteristiske ”Z” formede skillevæg.
[image]
”Den nederste køje”.
[image]
CIWL type P Pennsylvania type bogie.

--
Steffen Dresler

Sovevognsprojektet, status pr. 01. november 2011.

af Jensen @, Fredericia, 16/12 2011, 09:35 (4729 dage siden) @ Steff

[image]
CIWL type P Pennsylvania type bogie.

Det ser godt ud.

Det er en detalje, men de nye hjul ligner helhjul. Brugte man den type i 1949?
Eller burde det have været hjul med påkrympede hjulringe?

Mvh
Jens

Sovevognsprojektet, status pr. 03. marts 2012.

af Steff, 2/3 2012, 14:01 (4651 dage siden) @ Steff

Det er nu de mere usynlige ting der er ved at blive restaurerede såsom døre og paneler hvor det er nødvendigt. Ligeledes er trægulvet i sidegangen måske ikke i bedste stand og skal skiftes, muligvis kun delvist.
Der er lavet rust og sat ny plader rundt om alle vinduerne og slebet.
[image]

Gavlen i den varme ende begynder at ligne og der er nu monteret en stige og håndlister og kul/koks kasserne er næsten færdige.
[image]

I den modsatte ende begynder det at bedres og hvor metallet er skiftet er der nu monteret beskyttelseskassen over spindlen for håndbremsen.
[image]

Så ind til videre efterleves tidsplanen og der gøres et stort arbejde af alle.

Steff

--
Steffen Dresler

Sovevognsprojektet, status pr. 03. marts 2012.

af UTJ, 2/3 2012, 14:37 (4651 dage siden) @ Steff

Mon også tidsplanen er overholdt i morgen? Er planen at der ikke arbejdes mere på vognen i dag, for ellers er det noget ambitiøst med fremdatering á la mejeriernes mælkedato i de år de fik lov til det.
;-)

Sovevognsprojektet, status pr. 03. marts 2012.

af Henrik Winther Andersen @, 2/3 2012, 14:49 (4651 dage siden) @ UTJ

god arbejdslyst ! ! ! :-D

Sovevognsprojektet, status pr. 03. marts 2012.

af Egon Schmidt, 2/3 2012, 14:51 (4651 dage siden) @ Henrik Winther Andersen

Hvad kommer det sovevognsprojekt til at koste nå den er færdig
Egon

Sovevognsprojektet, status pr. 02. marts 2012.

af Steff, 2/3 2012, 19:00 (4651 dage siden) @ Egon Schmidt

Kære Egon!

Det ved JEG faktisk ikke. Og det er vel også meget, meget svært at sætte løn på frivillig arbejdskraft, som stort set udfører næsten hele arbejdet.
Mig bekendt har der kun været et (ej DSB) udefrakommende firma i.f.m. asbedstrenovationen (lovkrav).
Selvfølgelig har JBM købt vognen fra den tyske ejer og det er vel udgiften og den kender jeg ikke, da det ej heller er mit ansvars- eller arbejdsområde.
Men vognen renoveres altså ved hjælp af frivillig arbejdskraft som i klubberne og der bliver anvendt nogle materialer, der næsten med sikkerhed er lagervare hos DSB og DSB museumstog.

Steff

--
Steffen Dresler

Sovevognsprojektet, status pr. 02. marts 2012.

af lkfsteen, 3/3 2012, 06:57 (4651 dage siden) @ Steff

Dejligt at se et så grundigt udført stykke resturerings arbejde:-) Ingen tvivl om et den bliver en perle, når den er færdig.
Håber at den store indsats bliver fortsat på et nogle af de andre stålvogne, der henstår på cvk, her tænker jeg specielt på Bhs en, og CB en som der jo egentlig, er væsentligt mere dansk jernbanehistorie i, i og med at der er mange flere danskere der har rejst i dem;-)

Mvh Steen

Sovevognsprojektet, status pr. 19. april 2012.

af Steff, 19/4 2012, 10:41 (4604 dage siden) @ Steff

Status i sovevognsprojektet er nu, at det meste pladearbejde på sider og ender er tilendebragt. Sidst er rundingerne over vinduerne færdige og nu er vognenderne ved at være OK med de nye kasser for kul, koks og sengelinned, lejder op til de tyske og franske slutlanterner o.s.v. Taget mangler ”lidt kosmetisk” pladearbejde ved bl.a. tankene. Indvendigt er ledningsnettet efterset og en reetablering påbegyndt. Standard – ja – men tre forskellige strømstyrker i vognen og hvor skaffer man lige over 100 stk. 48 volt mellemstore klare pærer med bajonetfatning, termometre, farvede glas for optaget på toilet og natlamper, lygteglas over dørene og lamper for toiletter og så lige en kombineret kedel for vognopvarmning og varmt vand for kupeerne og toiletter? Heldigvis er der personer, klubber, societys, museer i Europa med samme problemer og man hjælper naturligt og GERNE hinanden, ofte gratis kun transporten skal betales. Hvor det kniber med officielle tegninger må man måle op. Tænk sig, at en sove- og spisevogn kunne være udstyrede med danske-, tyske-, franske- og svejtsiske slutsignalholdere, vakuum- og trykluftbremseslanger, forskellige typer dampopvarmningskoblinger og elkabelstik og DET HELE monteret på gavlen! Kupeer udstyret i ”natstilling” med tæpper og linned og puder? OK, det bliver til EN kupé for at vise dette, resten bliver dagstilling, der er ”gratis” og allerede nu for hånden. Der er jo ikke nogen mening i at vise 20 kupéer i natstilling og med den større økonomiske udgift forbundet hermed, vel?
Vognen skal have monteret stød og trækapperater, der er blevet afrensede, eventuelt reviderede dele anbragt og malet. Undervognen skal også afrenses og males. Stadig lidt gulvarbejde mangler og sikkert hundrede af små detaljer, før end vognen kan transporteres til udvendig maling. Men først skal kedlen ”lige” monteres i den ”varme ende”. Det kræver fysisk styrke, matematisk udregning og mekanisk håndelag, for den vejer ca. 300 kg og synes bare lidt større en ”hullet” hvor den skal placeres (troede indledningsvis p.g.a. de opgivne mål, at den kunne transporteres i Skoda´en, hvis bagsædet blev taget ud, lidt naivt ikke sandt?:-)) . Men heldigvis er der gode, ofte lidt ældre frivillige og hammerdygtige håndværkere, der hygger sig med arbejderne og gør det tip top professionelt. Ellers kunne et sådan projekt SLET IKKE gennemføres! Så de skal have stor ros og tak.
[image]
Opmåling af en fransk slutsignalholder i mandags, wienerstige, kamera og målebånd samt en fransk Pullman type Flèche d´Or hos AJECTA i Longville. Godt at arbejdstilsynet havde fri den dag.
[image]
Under- og overkedel for sovevogn på transportpalle på Vk i København. Der medfulgte også nye riste. Skal afrenses og lidt metalarbejde, så er den ny igen.
[image]
I ”den kolde ende” er gavlens pladearbejder ved at være færdige.
[image]Balance og fjeder for puffer og trækapperat i den ene vognende. Skal afrenses og males. Pufferne er klargjorte.

--
Steffen Dresler

Avatar

Wagons-Lits sovevogn i Danmark september 1957

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/12 2011, 14:07 (4729 dage siden) @ Steff

Inspireret af Svend G og Niels Munch, der åbenbart begge trawler lidt på www.fynskebilleder.dk, fandt jeg dette foto, der mig bekendt ikke tidligere har været vist i "sovevognssammenhæng" her i Forum. Det kunne jo være sjovt, hvis vi kunne identificere vognen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde: http://www.fynskebilleder.dk/billede/9766?page=12&search_text=tog&date_start=19...

Wagons-Lits sovevogn i Danmark september 1957

af Steff, 15/12 2011, 14:59 (4729 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

God eftermiddag til alle CIWL(ister)!

Efter antallet af- og placeringen af batterikasser, sammenholdt med sikkert selskabets "gøren sit bedste i denne enledning", synes det som om, at vognen er en type YT i nummerserien 3900 fotograferet i gangsiden. Altså samme type (måske den samme) som den Danmarks jernbanemuseum har erhvervet og som er under restaurering på vognværkstedet i København.
Det VILLE have været rart, hvis nu fotografen ikke var blevet distraheret af "Billedblads slinger" (undskyld) og havde fotograferet det vigtigste, nemlig UIC resteren og nummeret;-) .

Forhåbentlig fortsat god dag til alle med ønsket om endnu flere "blå vogns billeder" så der er endnu flere informationer om vognenes løb i Danmark.
Så har læserne bare noget der ligner en blå vogn (OK, DSG og MITROPA selvfølgelig også velkomne) sæt dem på forum.

--
Steffen Dresler

Avatar

Wagons-Lits sovevogn i Danmark september 1957

af Gert, Aalborg, 15/12 2011, 15:25 (4729 dage siden) @ Steff

det kan godt være at jeg ser syner, men det ligner altså kong Frederik d. 9. der kigger ud af vinduet...................

Gert

Wagons-Lits sovevogn i Danmark september 1957

af h087 ⌂, køge, 15/12 2011, 15:39 (4729 dage siden) @ Gert

hej
så er vi to -
mvh h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Wagons-Lits sovevogn i Danmark september 1957

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 15/12 2011, 16:03 (4729 dage siden) @ h087

Det fremgår jo også af teksten til billedet på Fyenske Billeder (se link i Thomas's indlæg)

Tom

Avatar

Wagons-Lits sovevogn i Danmark september 1957

af Gert, Aalborg, 15/12 2011, 16:24 (4729 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

OK - havde ikke kigget på linket - så var det altså ikke syner.

Gert

Avatar

Wagons-Lits sovevogn i Danmark september 1957

af Ove Nygaard, 16/12 2011, 09:59 (4729 dage siden) @ Gert

det kan godt være at jeg ser syner, men det ligner altså kong Frederik d. 9. der kigger ud af vinduet...................

Gert

Hej Gert.

Ja, du har helt ret. Det er HM Kong Frederik den IX, eller "Fidde et kryds", som sønderjyderne så kærligt kaldte den folkekære konge. Da Thomas viste billedet fra Odense, troede jeg i første omgang, at vi skulle gætte, hvem passageren i vinduet var, så der også var lidt for "vi royale" og trofaste BB-læsere at gætte på. :-D
Er det iøvrigt ikke den navnkundige "Nordexpress", der er afbilledet i Odense? Med den navnkundige stationsforstander M.K.G. Dige på sin plads på perronen.

Ja, der var "stil over den" i fordums dage.

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Wagons-Lits sovevogn i Danmark september 1957

af Ekaeli007, 16/12 2011, 10:48 (4729 dage siden) @ Ove Nygaard

Apropos kongen i wagonlits sovevogn, var der ikke noget om at kongefamilien

tog til Rivieraen eller var det Rom de kørte med i toget hele vejen, vist lidt

utænkeligt i vore dage, Vore dages S1 har vist ikke været ret meget udenlands

sidst var vist for nogen år siden til Frankrig. Ville ønske at det skete lidt mere,

men Selvom S1 er godkendt til 200 km/t kan den jo ikke bare lige hægtes på et

højhastighedstog, er der vist kun nattog der kan have den koblet på,

Wagons-Lits sovevogn i Danmark september 1957

af Georg Schmidt, 15/12 2011, 16:32 (4729 dage siden) @ Steff

Der var mange farver når Alpen/Nordexpress afgik i 1974. Den blå vogn er desværre lidt langt væk.
[image]
[image]
[image]
Fortoget med lokalvognene.
[image]
Vognen til Rom var B 312, denne vogn blev rød i juli 1975, Rev A 29.08.75.
[image]
Her B 073 som gik i fortoget endnu RIC mærket, vognen blev rød i januar 1975, Rev A 27.01.75.
Mvh
Georg

Wagons-Lits sovevogn i Danmark september 1957

af h087 ⌂, køge, 24/12 2011, 07:33 (4721 dage siden) @ Steff
redigeret af h087, 24/12 2011, 07:50

Hej Steff

Når du du spørger - ja så fandt jeg dette

CIWL WL 2896 type STU, 1963 Esbjerg - foto Stöckl

[image]

endvidere at 2894 skulle være en ST og i 1978 observeret i sørgelig stand i Versailles 1978 ved den franske hær og at 2896 STU og 2947 STU også var der i samme stand!!
dernæst at
3718 stationeret i DK 1959-63 som Um (ombygget 1955) oprindeligt bygget som Ym, 1931 af Crede - ca 1963 konventeret til Uf og med Minden Deutz bogier - fra 1966: 51 66 06-42 056 og fra 1971: 71 84 71-40 658-4 - og fra 1975 igen ved CIWL

mvh og god jul
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Wagons-Lits sovevogne i Danmark, GOD JUL

af Steff, 24/12 2011, 11:03 (4721 dage siden) @ h087

Kære alle!

Med lidt god vilje er billedets titel "Home for Christmas"; i kender så godt disse grønne vintre, her ovenikøbet med blade på træerne;-)

Dette er min lille julehilsen til alle læserne med lidt historisk information - selvfølgelig, dette er jo et forum.

[image]
DSB litra P II nr. 922 på vej over Sjælland i 1952 med et internationalt tog uden stop undervejs. Lokomotivet var nyligt overflyttet fra 2. Dc. til 1. Dc.
Foto: Ukendt, arkiv Lokomotivet.

En rigtig opgave for Busses "Væddeløbsheste" og tit lå hastigheden "lidt over" det tilladte, hvilket netop på denne type lokomotiv ikke gjode noget bl.a. p.g.a. de fire cylindre. Ældre førere beretter, at P lokomotiverne faktisk havde en fantastisk god gang i sporet ved de høje hastigheder, altså over de 110 km/t!
Efter maskinen ses to blå sovevogne med gule stafferinger fra det Internationale sovevognsselskab (CIWL) af Y typen ændret indretningsmæssigt til enten U, YU eller YT (antal senge og konfiguration).

Tak for hjælp med bl.a. informationer om CIWL.

Så med denne lille information om både en P og CIWL, ønsker jeg alle en glædelig jul

Steff

--
Steffen Dresler

Wagons-Lits WR 2138 i Odense 1951

af h087 ⌂, køge, 15/12 2011, 18:39 (4729 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
i samme fynske arkiv findes disse også samt en masse andre fremragende billeder fra Odense - og især fra havnen med kraner og meget mere

CIWL/DSB WR 2138, Odense 1951
[image][image]

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Wagons-Lits vogne type WL, WP og WR

af h087 ⌂, køge, 15/12 2011, 18:54 (4729 dage siden) @ h087

Hej igen
og nu vi er ved CIWL vogne
har fundet disse skitser af CIWL vogne i gemmerne
mon nogen på forumet kan beskræfte eller afkræfte disse oplysninger der står ved tegningerne - og hvilke af typerne har evt været i Danmark

[image]
skulle være CIWL type Y serie 2, 3608 - 3627 mfl - 1930 EIC med flere

[image]
skulle være CIWL WP type Fleche ´d Or 4016 - 4030 mfl - 1926 Metropolitan

[image]
skulle være CIWL WR 2852 - 2866 - 56pl, 2867 - 2881 - 42pl - SOE type 1925/25 Birmingham

CIWL WR 2857 - Olten - SBB
[image]

med venlig hilsen H087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Wagons-Lits vogne type WL, WP og WR

af Steff, 15/12 2011, 19:38 (4729 dage siden) @ h087

WL type Y nr. 3608 – 3627 fra Aytré i 1930, var nr. 3612 optaget i DRM fra 1947 (kan ikke se hvornår den er udgået) og 3627 har kørt fra bl.a. Østrig og til DK.

WSP nr. 4016 – 4030 type Fleche d´Or fra Metropolitan i 1926 har som WSP ikke været anvendt i DK overhovedet. Men de fleste af typen blev senere ombyggede til WR og som sådan anvendt i DK, bl.a. den navnkundige ”Gedservogn” nr. 4071.

WR nr. 2852 - 2881 fra Smethwick i 1925/1926 har ikke været anvendt i Danmark. Men da typen som sådan var en standardvogn bygget af forskellige fabrikker og årstal frem til lige før anden verdenskrig (hvor 4200 serien blev introduceret), har andre været i DK og bl.a. kørt i SE og i NE i begyndelsen af 1950´erne til afløsning for teak WR.

--
Steffen Dresler

Avatar

Wagons-Lits vogne type WL, WP og WR

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 2/2 2012, 19:58 (4680 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Jeg fandt tilfældigvis denne liste over bevarede CIWL-vogne (som du muligvis kender ?).
Så vidt jeg kan se, så er Jernbanemuseeets to CIWL-vogn (4071 og 4247) ikke med på listen.

Om listen står der:
"We believe this is not a definitive list, and would welcome any information that will expand the details within.
We would also like to receive photographs for publication within the update that will be published annually.
Details and ‘jpg’ images can be sent to:-
Email pullmancarservices@yahoo.co.uk
"

Måske ville bagmændene bag listen sætte pris på at vide, at 4071 og 4247 lever i bedste velgående ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Wagons-Lits vogne type WL, WP og WR

af Steff, 2/2 2012, 22:28 (4680 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Godaften Carsten!

Først, tusind tak for din opmærksomhed. Ja, det var jo en skandale, at de gode mennesker ikke kendte til vores CIWL sove- og spisevogne i Danmark. Men, bl.a. p.b.a. denne liste blev disse to ”Societys” herunder kontaktet:

http://www.irps-wl.org.uk/irpslatest.shtml og http://www.thepullmansociety.org.uk/

Det er sidstnævnte, der udgiver den omtalte liste, der er fra efteråret 2011 og Terry Bye, som er ansvarlig for listen, er blevet ”behørigt” udstyret med de ”nødvendige” informationer. Og i sidste nummer - 4/2011 - af ”Pullman and CIWL news”, var begge vogne blevet optaget og sovevognen nr. 3929 oven i købet med flere billeder og tekst.
Jeg ved ikke om jeg skal sige ”desværre” til dit ene nummer som 4071 i stedet for 3929. Men nu HAR vi jo fået to tidstypiske repræsentanter for både en spise- som en sovevogn, selvom jeg synes, at det kunne have været – en personlig mening – måske historisk mere interessant med WR 4071 i stedet for WR 4247. Men den blev jo ophugget ret tidligt efter den forlod Danmark i 1962. Så den var jo faktisk heller ikke en option. Men så er WR 4247 til gengæld absolut heller ikke en dårlig repræsentant for spisevogne anvendt i Danmark, da den faktisk kørte fra 1949 og frem til 1963. Men WR 4071 var den første rigtige stål spisevogn i Danmark og anvendt herhjemme fra 1938. Og så var den ovenikøbet en ombygget tidligere Pullman uden køkken type Fleche d´Or.
De ovennævnte societys er guldgrupper for samlere eller personer, der interesserer sig for disse emner og i the ”CIWL CAR OWNERS CLUB” (mit personlige absolut ikke officielle udtryk for personer, firmaer, museer, klubber og andet, der har en eller flere CIWL vogne i størrelse 1:1) kan man få kontakt, råd og vejledning mv. i bl.a. forbindelse med restaurering af en sådanne ”tingest”. Det er således bl.a. hér man råber om hjælp; ”er der nogen, der lige har en kedel for meget til en Aytre vogn fra 1935 liggende, min er tæret og det skal være den med en diameter på 90 cm.” eller ”jeg mangler lige en tegning med de elektriske ledningsføringer for ventilatorerne i type Y II vogne for Tyrkiet”. Og over hundrede af personer i hele Europa hjælper med GRATIS og uden modydelser. Det hele er jo for et godt formål, at bevare vores jernbanehistoriske arv – her CIWL vogne – for eftertiden.
Og så er det ikke blevet nemmere efter at CIWL som organisation er blevet nedlagt, deres arkiver overgået til bl.a. SNCF, reservedele solgt til skrothandlere, samt alle effekter mv. fra hovedkontoret i Paris solgt på auktion. Det vil sige, det der var tilbage er spredt over hele Europa og de få ansatte, der havde indflydelse er pensionerede eller måske døde. Så Danmarks Jernbanemuseum var ude i allersidste øjeblik for at redde stumper. Men har nu kontakterne.
Så hvis nogen her på Forum lige mangler et par kvadratmeter Art Deco paneler i indlagt ædeltræ og planslebne spejle med sandblæste figurer til en Pullman type Cote d´Azur eller sovevogn type LX 16, et par lamper til en ” WR Presidentielle”, lænestole til en WSP type Etoile Du Nord eller nogle CIWL plakater tegnet af Casandra, så si´ bare til, jeg skal nok hjælpe med kontakten.
Men tilbage til virkeligheden, tak Carsten endnu engang og listerne er blevet ajourført de rette steder.
[image]
CIWL WR nr. 4247 ”fabriksny” og endnu med våd maling i Ostende, bemærk der mangler et våbenskjold, der er UIC litrering og hvide markeringer på bogierne (for at kunne konstatere brud). Alle disse ting blev efter ankomst til Odense bragt i korrekt stand. Tænk sig hvilken flot model der kunne blive af denne spisevogn - SØNDERSØ!

NB: Om lidt over en uge åbner der en særudstilling på Danmarks jernbanemuseum i Odense om netop CIWL, et besøg værd ikke sandt?

--
Steffen Dresler

Avatar

Wagons-Lits vogne type WL, WP og WR

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 3/2 2012, 00:39 (4680 dage siden) @ Steff

Hej Steffen

Selv tak - og undskyld at jeg rodede rundt i vognnumrene.
Godt at listerne bliver opdateret, så Danmark også kan komme med på "CIWL-verdenskortet".
Alene på den baggrund kunne jernbaneinteresserede derude i verden måske få lyst til at komme til landet og kigge lidt på Jernbanemuseets flotte CIWL-vogne (når sovevognen om måske ikke så forfærdeligt længe (?) står flot & fiks & færdig).

Måske ville det være formålstjenligt, at CIWL-vognene kom med i Tommy's database her på Jernbanen.dk (hvis de ikke allerede er kommet med - jeg har ikke kunnet finde dem) ?.
Og i så fald, meget gerne inklusive de øvrige CIWL-vogne, som var stationeret i Danmark, og måske også med en oversigt over de øvrige CIWL-vogne (evt. blot oversigt over CIWL-vogntyper), som har betrådt danske skinner, enten indsat som reservevogne, forstærkningsvogne, indsat i gennemkørende tog til Sverige/Norge, og evt. også i Svagføretoget ?.
Det er sikkert et stort arbejde at skabe dette overblik - men p.t. er det sådan, at hvis man gerne vil vide lidt om CIWL-vognenes "karriere" i Danmark, så må man lede (og finder måske) lidt hist og lidt her, samt hige og søge i gamle bøger, og google lidt, og så kan man alligevel godt miste overblikket.
Så det ville være rart med en oversigt i Tommy's database (for det er noget, der fungerer - og som er til at finde rundt i :-P ).

NB: Om lidt over en uge åbner der en særudstilling på Danmarks jernbanemuseum i Odense om netop CIWL, et besøg værd ikke sandt?

Ja, absolut - den er jeg da nødt til at skal til Fyns Land for at se.
Så vidt jeg kan se, så står der ikke noget på http://www.jernbanemuseet.dk/ om det endnu.
Så jeg er da lidt nysgerrig efter at vide, hvornår udstillingen åbner og hvor længe den vil kunne ses ?.

Nu hvor I har fået kontakter til andre CIWL-vogn ejere ude i verden, så kunne det måske være, at nogle af dem kunne bruge de dele, som I måtte have fået til overs nu, til brug i deres egne vogne ?.
Måske kunne I bytte-bytte-købmand, såfremt det usandsynlige skulle ske, at de havde nogle "Bricard" luftreguleringsjalousier til vinduerne til overs ?.
Findes der tegninger af sidstnævnte (eller eksemplarer, I kunne låne), så I evt. kan nyfremstille nogle ?.

Fortsæt endelig det gode arbejde med denne flotte vogn.
Jeg glæder mig til en opdatering, gerne med nye billeder af fremskridtene.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Wagons-Lits vogne type WL, WP og WR

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 3/2 2012, 01:51 (4680 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Måske ville det være formålstjenligt, at CIWL-vognene kom med i Tommy's database her på Jernbanen.dk (hvis de ikke allerede er kommet med - jeg har ikke kunnet finde dem) ?.

Indtil videre holder jeg mig til dansk indregistreret materiel på Jernbanen.dk.

--
[image]

Wagons-Lits vogne type WL, WP og WR

af Steff, 3/2 2012, 07:37 (4680 dage siden) @ Tommy Nilsson

God et eller andet Tommy, hvad tiden nu er down under!

"Ind til videre kun danske indregistrerede vogne"!

Skal du så have tegningerne nu?:-) I den udmærkede Driftsmaterielfortegnelse for DSB i alle udgaverne samt deres tillæg, er netop CIWL vognene jo optaget på lige fod med vogne fra BP, Shell, N. Jöker, HMAK mv.? Og sidstnævnte kan jeg da sagtens finde på jernbanen under vogne!
Et kildefast eksempel er herunder:
[image]

Og herunder dit tegningsforlæg!
[image]

God fredag til dig:-P - og alle andre!

--
Steffen Dresler

Avatar

Wagons-Lits vogne type WL, WP og WR

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 3/2 2012, 10:24 (4680 dage siden) @ Steff

"Ind til videre kun danske indregistrerede vogne"!

Skal du så have tegningerne nu?:-) I den udmærkede Driftsmaterielfortegnelse for DSB i alle udgaverne samt deres tillæg, er netop CIWL vognene jo optaget på lige fod med vogne fra BP, Shell, N. Jöker, HMAK mv.? Og sidstnævnte kan jeg da sagtens finde på jernbanen under vogne!

Argh - jeg vender tilbage med et bedre argument. ;-)
(Hvor mange vogne drejer det sig om alt i alt?)

--
[image]

Wagons-Lits vogne type WL, WP og WR

af UTJ, 3/2 2012, 10:29 (4680 dage siden) @ Tommy Nilsson

"Ind til videre kun danske indregistrerede vogne"!

Skal du så have tegningerne nu?:-) I den udmærkede Driftsmaterielfortegnelse for DSB i alle udgaverne samt deres tillæg, er netop CIWL vognene jo optaget på lige fod med vogne fra BP, Shell, N. Jöker, HMAK mv.? Og sidstnævnte kan jeg da sagtens finde på jernbanen under vogne!


Argh - jeg vender tilbage med et bedre argument. ;-)
(Hvor mange vogne drejer det sig om alt i alt?)

Mon ikke det løseligt drejer sig om 20 forskellige typer vogne, hvoraf dog mange mestendels blot kræver omflyt af vinduer i "din størrelse", da de fleste trods alt var af samme størrelse eller få formater.

Men en CIWL-side á la denne her på "jernbanen" vil få mange hits, hvis den er på engelsk og det er jo nok noget en vis webmaster kan lide :-D

Wagons-Lits vogne type WL, WP og WR

af Svend, 3/2 2012, 10:30 (4680 dage siden) @ Tommy Nilsson

.. og oversigten er savnet :-)

Hvis den ikke skal ligge her på siden, kan jeg ikke lige komme i tanke om et andet (logisk) sted.

--
Svend

Avatar

Wagons-Lits sovevogn(?) i Danmark februar 1952

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/12 2011, 00:24 (4722 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Inspireret af Svend G og Niels Munch, der åbenbart begge trawler lidt på www.fynskebilleder.dk, fandt jeg dette foto, der mig bekendt ikke tidligere har været vist i "sovevognssammenhæng" her i Forum. Det kunne jo være sjovt, hvis vi kunne identificere vognen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde: http://www.fynskebilleder.dk/billede/9766?page=12&search_text=tog&date_start=19...

Her "er han så igen" bare fem år tidligere. Men "stadig" i Odense og denne gang er det vel helt umuligt at finde ud af, hvilken vogn han - og "fruen" - befinder sig i?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Kilde: http://www.fynskebilleder.dk/billede/5770?&page=13&search_text=tog&date_sta...

Wagons-Lits sovevogn(?) i Danmark februar 1952

af Steff, 23/12 2011, 11:37 (4722 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Neeeej Thomas, ikke helt umuligt, hvis vi tror på at det logiske er anvendt.
Den danske division af CIWL fik jo jf. DSB DRM 1941 optaget et antal "nye" sovevogne netop i 1947, nemlig fra vognserien 3588 - 3607. Og af dem kan det være 3589 eller 3592 til 3599, alle byggede hos Lorraine i 1930.
[image]
Og når nu Majestæten "agtede at foretage en ikke Tjenstlig Rejse til det sydlige Udland", skulle det så ikke være i det bedst tilrådighed værende sovevognsmateriel?
I øvrigt er billedet fra kupé siden, da vinduet øverst har det såkaldte "Bricard" (efter opfinderen) for at kunne regulere lufttilstrømningen ved let åbent vindue. Iøvrigt rasende dyre og svære at få fat i, medmindre man kan finde nogle gode kontakter i udlandet, HVIS man nu lige mangler ca. 11 stk;-).

--
Steffen Dresler

Wagons-Lits sovevogn(?) i Danmark februar 1952

af h087 ⌂, køge, 26/12 2011, 11:00 (4719 dage siden) @ Steff

Hej steff

takker for tegninger og oplysninger
har så fundet disse - hvad kan du eventuelt oplyse om dem?

skulle så være en S1 type og de fleste i Spanien - men syntes at se nogle numre ( svære at tyde ) stammer fra Y type og nogle numre er på vogne til Egypten mfl
[image]

og denne en type S4 ( 3361 - 3380 ) også Spanien
[image]

mvh
henning h087
og forsat god jul
og et endnu bedre nytår

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Wagons-Lits sovevogn(?) i Danmark februar 1952

af Steff, 26/12 2011, 11:37 (4719 dage siden) @ h087

God næsten middag Henning!

Den øverste tegning er en S type bygget hos Metropolitan i 1928. MEN, det er nok nærmere en type Lx uden dog at være denne på grund antallet af senge. Kun 16 stk.! Som du rigtigt skriver er der en bemærkning "VL a voie espagne". Altså spansk bredspor.
Den nederste tegning er en blandet landhandel, men alle vognene 2900 - 2949 er byggede hos Birgmingham i 1926 som et S (TU) type. De fleste for spanien, mens 2914 - 2917 blev anvendt i Egypten (malet hvide?). Mens de resterende er anvendt i Frankrig. Alle vognene er mere eller mindre ombyggede efter krigen i enten Milano, eller St. Dennis til forskellig sengeantal.
Håber det gav lidt forklaring.

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak