Hej Søren!
Litra P var udstyret med automatisk vakuumbremse fra "Vacum Brake Co. Limited, London" med hydraulisk overføring. Da alle aksler er bremsbare medfører det, at der mangler plads til anbringelse af de store vakuumbremsecylindre på maskinbogien. Derfor er der opfundet et særligt apparat (Multiplikator), med hvilket gennem vakuum vand under tryk, direkte trykker på bremsecylindrenes stempler på lokomotivet. Derfor behøver bremsecylindrene ikke at have en så stor diameter.
Vakuumbremsen virker ved, at der gennem spejlet indlades luft over stemplet i multiplikatoren og tenderens bremsecylindre. Fra ejektoren udgår vakuumledningen og beholderledningen, der begge forbindes på sædvanlig måde ved slanger og koblinger med tilsvarende ledninger på tenderen. Ledningen er på lokomotivet ført igennem til den forreste pufferplanke, men hverken denne ledning eller beholderledningen har nogen forbindelse med lokomotivets bremsecylindre. Multiplikatoren er anbragt på tenderen og samlet af to cylindre, en vakuumcylinder foroven og en vandcylinder forneden. Vakuumcylinderen har tilslutning til vakuumledningen og beholderledningen med to ledninger.
Kugleventilen er anbragt indvendig i stempelkronen og giver gennem kanalerne adgang til rummet over stemplet. Stemplerne i de to cylindre er forbundet ved en fælles stempelstang og når vakuumbremsen løfter stemplet i vakuumcylinderen, drives vandet fra vandcylinderen ud i ledningen, som fører både til bremsecylindrene for drivhjulene og til bremsecylindrene på maskinbogien. På toppen af hver bremsecylinder findes en lille skrue, som udtages, for at luften kan undvige, når cylinderen skal fyldes med vand. Rummet under stemplet i vandcylinderen har forbindelse med luften gennem en si og et støvfilter. Der suges et vakuumtryk på 12 kg/cm3, der bliver overført til de fire bremsecylindre på maskinbogien.
Da det gav problemer med bogiebremsen på maskinbogien, fjernede man bremserne her. Herefter var det ej helle nødvendigt med den store hydrauliske multiplikator anbragt på tenderen. Det hele blev derfor fjernet omkring 1912. Så hvis ikke din model skal være fra 1910 og frem til 1912, behøver du ikke multiplikatoren.
Vandklapperne i hver side er ca. halvdelen til 1/3 af tenderens længde (mål på tegningen hvis muligt). Men der har været forskel, nogle længere end andre. Men som ovenfor beskrevet mest almindeligt.
Iøvrigt kommer der til efteråret en stor ny bog om DSB litra P og PR med masser af billeder og tegninger. Her kunne muligvis være inspiration at hente?