Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fra det gamle arkiv: Anvendelse af litra G (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/6 2011, 16:56 (4909 dage siden)

I dag er der også begrænsninger på, "hvad der må køre hvor". Men det er småting i forhold til alle de forskellige restriktioner, der fandtes "i gamle dage".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Brev af 11. juni 1912 fra Direktøren for Baneafdelingen til Banebestyreren i 3. Kreds. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB100, Bb. 91/Thomas Boberg Nielsen

Fra det gamle arkiv: Anvendelse af litra G

af KimC, 15/6 2011, 19:19 (4909 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lidt under midten står der:

"paa grund af de ret svære og stive maskiner (Litra...."
Jeg kan ikke læse litraet entydigt.
Er det et E (de gamle Stephenson E maskiner) eller skal der stå F, og dermed F(I) maskinerne som havde godt 30t tjenestevægt, og dermed nogle ton mere end gl. Litra E. ?

Avatar

Fra det gamle arkiv: Anvendelse af litra G

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/6 2011, 19:25 (4909 dage siden) @ KimC

Lidt under midten står der:

"paa grund af de ret svære og stive maskiner (Litra...."
Jeg kan ikke læse litraet entydigt.
Er det et E (de gamle Stephenson E maskiner) eller skal der stå F, og dermed F(I) maskinerne som havde godt 30t tjenestevægt, og dermed nogle ton mere end gl. Litra E. ?

Hej KimC

Der står "E".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Fra det gamle arkiv: Anvendelse af litra G

af Steff, 15/6 2011, 23:05 (4909 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godaften!

A propos "gamle" E, så var Struerkredsen faktisk ret interessant på grund af de lettere spor (antal kg. skinne pr. løbende meter samt svelleafstand), bl.a. Thybanen.
Det medførte faktisk, at alle E og senere i et vist stykke tid også de små G´er blev samlet der. Også en mængde andre ældre DSB-JF loko -og for den sags skyld også DSB-S - gjorde derfor god fyldest i Kronjylland og nordpå.
Og da sporet alligevel ikke tillod de store hastigheder samt at den maksimale fremføringshastighed for de tildelte lokomotiver lå på godt 30 til 40 km/t. passede det hele jo godt.
Mærkværdigt er det dog, at de ældre førere faktisk hellere ville anvende lille P end afløserne litra E og lille G. Men lille P var jo også konstrueret til netop disse strækninger.

--
Steffen Dresler

Fra det gamle arkiv: Anvendelse af litra G

af KimC, 16/6 2011, 07:38 (4909 dage siden) @ Steff

Mærkværdigt er det dog, at de ældre førere faktisk hellere ville anvende lille P end afløserne litra E og lille G. Men lille P var jo også konstrueret til netop disse strækninger.

Når vestenstormen hyler over prærien deroppe, kan jeg godt forstå at de ældre lokoførere foretrak lille P med det mere lukkede førerhus, fremfor de åbne lille E og G(I)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak