tankvogne (Generelt)
Nogen der ligger inde med billeder af tankvogne på skinner
Nogen der ligger inde med billeder af tankvogne på skinner
Syntes ikke der findes billeder hvor der er mere end et par eller tre tankvogne. Dette var vel ikke standard når der blev kørt fra f.eks. Fredericia?
Her er en tankvognsslæber klar til afgang fra Aarhus H
--
Billeder fra 50'erne og 60'erne vil også være velkomne
Hej Hej
Det må da være "syrebassen"?
Hilsen
Peter
Ze 502823 Amagerbro st. 20.05.65 kan fås i model kej
Hej Hej
![]()
Det må da være "syrebassen"?
Hilsen
Peter
Ja, det er sure sager der er i de vogne. Det er iøvrigt taget den 17. oktober 1987
--
Er der virkelig ingen der har billeder?
Man kan da ellers få en del af sine lyster styret, hvis man klikker ind på spalten i venstre side "DSB Private vogne".
--
Svend
Nemlig - det er bare at udnytte mediet. Bl.a. har jeg mange billeder liggende.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Jeg har fundet lidt til dig
Norske z tankvogne
Danske tankvogne til skrot
Statoil vogne
4 forskellige slags svenske tankvogne
Mvh
Michael
Nu er det så som jeg skriver billeder med mere end 1 og 2 tankvogne
Nu er det så som jeg skriver billeder med mere end 1 og 2 tankvogne
Man kan altså ikke få alt. Faktisk er heltog med tankvogne i den mere interessante periode, som nok er 1950'erne og 1960'erne (mange vil være uenig med mig) ikke almindelige. Olie kom efterhånden med skib til diverse havne (bulktransport i Danmark har ofte taget søvejen inden havnenedlæggelser, rørledninger og lastbilificeringen af transporten af brændsel). I 1950'erne var der indtil NATO-rørledningerne blev anlagt benzintog til flyvestationerne (1950'erne) og senere (fx 1970'erne) har Superfos i Fredericia vist fået heltog fra Tyskland. Ellers har olieprodukter været transporteret i vognladninger og derfor ofte som enkeltvogne i almindelige godstog.
Egentlige heltog med tankvogne er ofte en erstatning for en manglende rørledning og efter raffineringen er råolien delt i så mange produkter at det ikke nødvendigvis giver mening med heltog. Fx var heltog á la tyskernes tog fra rumænske oliefelter i 1940'erne mere nød end lyst.
Tak til UTJ for en brugbar forklaring. Undre mig bare at med alle de tankvogne der var før i tiden ikke ser mere en få tankvogne i godstogene.
Nu er det så som jeg skriver billeder med mere end 1 og 2 tankvogne
OK, du mener billeder af godstog og godspladser. Du kan finde lidt her
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=8785&start=0
Nogle lidt nyere billeder (fra Google):
http://www.jernbanefoto.dk/asger/DJNJ17godstogA.jpg
http://www.tog-sim.dk/forum/attachments/h07.jpg
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRaqsC_EtGXPnMTI77_ejiLgQ8NB9ZLReZZSuYV7yWQIvHn...
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTk9cs7ZGOgut0oe1h6XYANh2Nux7dc9P32g_xPRXHZMkS7...
--
Svend
Som et lille kuriosum til denne tråd om tankvogne m.v., må Århus Oliemølle og deres transportsystem næsten lige nævnes.
Oliemøllen anskaffede i tiden efter 1. verdenskrig et antal MACK lastbiler (model 1918), der stammede fra de amerikanske overskudslagre med materiel, som skulle have været leveret til Ententen under 1. verdenskrig, våbenstilstanden trådte dog i kraft inden dette skete.
Lastbilerne var udstyret med kædetræk, og kunne køre ca. 3 km. pr. liter benzin, og havde faste gummiringe på hjulene. Så det har været noget af en oplevelse både som chauffør og tilskuer, når disse "bæster" med en topfart på 45 km/t kom buldrende af landevejen ned til havnen i Vejle, gerne med 2-3 store anhængere på slæb, (dengang var færdselsloven nok ikke lige så omfattende).
En enkelt Mack blev ombygget til tankbil, og fik hurtig kælenavnet "Rullepølsen".
På havnen i Århus havde fabrikken også tidligt nogle jernbanevogne, og
her brugtes disse Mack'er efter sigende også til rangering!
Den sidste af disse lastbiler blev først pensioneret omkring årtusindeskiftet +/-, altså efter at have været i arbejde i over 80 år, dengang lavede man materiel der kunne holde.
En anden skulle være blevet foræret til et jysk veteranmuseum en gang i tresserne. Denne eller muligvis endnu en, skulle være under restaurering et sted i landet ved et industrimuseum.
Jeg har desværre ikke på stående fod kunne finde nogle billeder af disse pragtfulde sorte kraftkarle. Men Lastbilmagasinet havde for nogle år tilbage en artikel om den sidste tilbageværende lastbil ved oliemøllen.
--
Hej
Så vidt jeg husker, var de nu grønne.
Husker dem med åbent førerhus uden vinduer, gummisiv-hjulene (bagerste fælge havde 2 "rækker" gummi på)samt en vældig støj fra tadhjul og kæde.
MVH
Henrik
Så vidt jeg husker, var de nu grønne.
Husker dem med åbent førerhus uden vinduer, gummisiv-hjulene (bagerste fælge havde 2 "rækker" gummi på)samt en vældig støj fra tadhjul og kæde.
Ja undskyld der var jeg lige lidt hurtig, med farven Men ja, ellers lige præcis som du beskriver dem Henrik
--
Tillad mig at gøre min debut i dette forum. Jeg kan se, at der fra et indlæg linkes til et af mine fotos på flickr.com af Aarhus Olies Mack lastvogn.
Jeg kan supplere med noget information. De sidste Mack vogne blev taget ud af tjeneste på Aarhus Olie i 1969-70 (og altså ikke ved årtusindeskiftet, som påstået i et indlæg) De sidste blev alle foræret til museer og samlinger, af hvilke jeg kender til følgende:
MACKs fabriksmuseum i USA fik et eksemplar Det samme gjorde følgende danske museer: Egeskov, Teknisk Museum Helsingør, Jysk Automobilmuseum i Gjern og Industrimuseet i Horsens.
Gjerns bil ses på dette billede:
http://www.flickr.com/photos/perryolf/1418535694/in/set-72157602100305976
Horsens-vognen. som blev totalrestaureret for få år siden, og er i køreklar stand ses på dette billede:
http://www.flickr.com/photos/perryolf/2558687046/in/set-72157605484801047
Omkring det tidspunkt de sidste blev udfaset bragte "Bilhistorisk Tidsskrift" en længere artikel med fotos af de forskellige varianter af MACK. Bladet skulle være til at låne på bibliotekenre for særligt interesserede. Jeg har det desværre ikke selv, og kan derfor ikke oplyse præcis årgang og nummer.
mvh
Per Ryolf.
VLTJ ML12 i Vemb 31. juli 1981.
Fotograf: G. Rithmetser
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
Nej,du har ret.
Jeg boede i 1985-86 på Vesterbrogade i Nørresundby . Havnesporet gik lige bag min lejlighed, og der kom næsten på en hver hverdagsnat et bloktog til Syren, Superfos' fabrik. Det var ofte et tog på 25-30 vogne i en blanding af 2 og 4 akslede Superfos tankvogne. Der var dog som regel også tilkoblet en del selvtømmende vogne men om de var med hele vejen til Aalborg eller blev sammenkoblet der, ved jeg ikke. Det var typisk kl. godt 4 om morgenen og blevet trukket af både Mx,My og Mz.
Mvh Peter
..... fra Aarhus Oliefabrik A/S:
Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling. Fotograf ukendt.
Filnavn: b775100_CD0194_062475-31184-print.jpg.
Billedteksten lyder:
"1950 Århus Oliefabrik
Mack-bil i Jægergårdsgade. Århus Oliefabriks 43 år gamle Mack lastbiler (1961). De stammer fra amerikanske overskudslagre fra 1. verdenskrig. Lastbilerne var udstyret med kædetræk, og kunne køre ca. 3 km. pr. liter benzin. En enkelt Mack blev ombygget til tankbil, og blev hurtigt døbt "Rullepølsen".
Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling. Fotograf Børge Venge.
Filnavn: b775100_CD0194_062472-31156-print.jpg.
Billedteksten lyder:
"1961-01 Århus Oliefabrik
Mack-biler ved Århus Havn. Århus Oliefabriks 43 år gamle Mack lastbiler (1961). De stammer fra amerikanske overskudslagre fra 1. verdenskrig.
Lastbilerne var udstyret med kædetræk, og kunne køre ca. 3 km. pr. liter benzin.
Bemærk de manglende sideruder. Oprindeligt var de udstyret med massive gummidæk, som resulterede i voldsomme rystelser når bilerne kørte på brolægning.
Angiveligt skulle rystelserne være så voldsomme at billeder faldt ned fra væggene i ejendomme i Jægergårdsgade. Senere fik de, som på billedet, luftfyldte dæk."
Begge fundet i guldgruben "Danske Billeder".
M.v.h.
Niels
Det er nogle ret utrolige lastbiler og jeg har været i nærkamp med en af dem.
Da Århus Olie skilte sig af med dem forærede de en til hvert af de etablerede bilmuseer i landet og Børge Kaa og hans museum fik også en. Han havde den stående i flere sæsoner på pladsen udenfor Rågeleje Bilmuseum og der har jeg været med til at prøve at starte dem. Det foregår med startsving og det er ikke nogen børnefødselsdag at hive den 4 cylindrede motor på jeg ved ikke hvor mange liter slagvolumen. Til gen gæld kunne den gå så langsomt i tomgang at man troede det var løgn. Gjern veteranbilmuseum har vist stadig sin ligesom Teknisk museum i Helsingør, men ellers aner jeg ikke hvor de blev af.
Børge Kaas havde iøvrigt faste ringe, så de fik ikke alle luftgummiringe.
--
Venligst
Michael Deichmann
Da Århus Olie skilte sig af med dem forærede de en til hvert af de etablerede bilmuseer i landet og Børge Kaa og hans museum fik også en...
...Gjern veteranbilmuseum har vist stadig sin ligesom Teknisk museum i Helsingør, men ellers aner jeg ikke hvor de blev af.
Hej Michael og slæng..
I forbindelse med denne tråd modtog jeg for knap et år siden en mail fra en person, der angivelig skulle have Rullepølsen stående i en lade; "stadig urørt som da den kørte på oliemøllen og i orginal stand."
Og det lyder jo lidt spændende alligevel. Måske han stadig læser med og kan fortælle lidt mere
Med olie hilsner
Klaus
--
Ja nu er den ihvertfald sat til til salg på Veteran Posten, dog uden billeder.
http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=114843
Tekstem beskriver dog et billede, så måske det er på vej.
--
Venligst
Michael Deichmann
Jeg kan huske en teenagebog fra 80'erne der omhandlede dette "gifttog" fra Århus noget med en kapring eller sådan noget...
--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums
Kæmpe bilfusion kollapset: Stolthed var måske årsagen
Boeings fald fra toppen: Krisen stikker dybt i verdens engang største flyfabrikant
Trafikstøj blokerer for nye boliger i København og andre byer: De gode råd er dyre
Passagerer blev badet i brandvarm kølervæske: Togselskab beklager
Synspunkt: Metroselskabet jubler mens passagertallet svigter