Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ledernes forfald (Generelt)

af KimC, 13/6 2011, 14:49 (4911 dage siden)

I Blokhus støder man uventet på sæder fra jernbanemateriel.
Da jeg i morges kl 6 var ude med hundene ventede jeg heller ikke at turen ville få noget jernbaneindhold, men det gjorde den nu alligevel. Ved en lille parkeringsplads var der efterladt plastposer med kobber. Det var mangekoret kobber, og man kunne se gul/grønne markeringer på enkelte slutmuffer.
Det lugter jo slemt af BaneDanmark, så jeg ringede til politiet. Det viste sig da også at baneDanmark havde mistet noget kobber i nattens løb, men hvorfra det er stjålet har jeg ikke fået med.
Noget af kobberet er helt nyt, mens andet har nået at blive sort.
Hvorfor det er strandet lige netop der vides ikke, men BaneDanmark kunne ikke finde vej (der ligger ikke skinner), og så måtte Politiet hente dem på stationen, mens en betjent stod vagt. Så stakken må have haft en vis værdi når de ligefrem står vagt.

Her et morgenfrisk billed.

[image]

Ledernes forfald

af gamle ole, 13/6 2011, 15:20 (4911 dage siden) @ KimC

He, he. Den var god. Da jeg så din overskrift tænkte jeg ikke på elektriske ledere, men på ledelsen, eller mangel på samme- i DSB!- og dermed jernbanedriftens ledelses forfald:-D :-D :-D

Hilsen Ole

Ledernes forfald

af Henrik Hansen, Vejen, 13/6 2011, 16:10 (4911 dage siden) @ KimC

Hej,

Det lugter jo slemt af BaneDanmark, så jeg ringede til politiet. Det viste sig da også at baneDanmark havde mistet noget kobber i nattens løb, men hvorfra det er stjålet har jeg ikke fået med.

De mangekorede kabler som Banedanmaerk benytter ved sikringsanlæg (signalkabel), er altid armeret med med 2 lag forzinket stålbånd, kablet kaldes 'NOAKLX-BANE'. De ældre kabler er opbygget med rød/grønne tælleleder, i de nyere kabler er alle korer påtryk et forløbende nummer.

Det er let at se om et kabel er armeret eller ej, i den yderste plastkappe vil der være tydelige mærker efter armeringen.

/Henrik

Ledernes forfald

af KimC, 13/6 2011, 16:50 (4911 dage siden) @ Henrik Hansen

Det her var uisolerede jordingskabler af den slags der bruges til at jorde master og lignende på elektiske baner.

Jeg ville ikke rode for meget med dem, men sagde til politet at det enten var fra noget offentlig forsyning (højspændingsmaster ude i landskabet og hegn omkring transormatorstationer er jo også jordede), eller BaneDanmark. Det viste sig hurtigt at de bar BDK der savndede de kabler.

Ledernes forfald

af Henrik Hansen, Vejen, 13/6 2011, 16:57 (4911 dage siden) @ KimC

Det her var uisolerede jordingskabler af den slags der bruges til at jorde master og lignende på elektiske baner.

Det er utroligt, at nogen får at tjene de par kroner, både vil gøre sig selv til tyv og udsætte sig for den fare der er ved at klippe i jordingskablerne - man undres...

/Henrik

Ledernes forfald

af KimC, 13/6 2011, 21:14 (4911 dage siden) @ Henrik Hansen

Det her var uisolerede jordingskabler af den slags der bruges til at jorde master og lignende på elektiske baner.


Det er utroligt, at nogen får at tjene de par kroner, både vil gøre sig selv til tyv og udsætte sig for den fare der er ved at klippe i jordingskablerne - man undres...

/Henrik

Par kroner, der har vel været en 150 kilo i den stak, og med helt rent ledningskobber skulle det nok kunne komme op i en pris på ca 30-40 kr kiloet.
Mulgvis er dem der hugger kablet ikke klar over risikoen. Eller, eftersom toggangen har været normal her i området, kan det være stjålet fra et lager.

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak