Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sædernes forfald..... (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/6 2011, 15:17 (4912 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 25/8 2017, 13:28

Pinse. Fri. Langt væk hjemmefra. Langt væk fra computeren, langt væk fra de støvede jernbanearkivalier, langt væk fra www.jernbanen.dk/forum

Strand, sol, Blokhus og en tur i byen.

Blokhus, en lokalitet klinisk renset for alt hvad der har med jernbane at gøre. Her har aldrig kørt et tog, her har vel dårligt nok været en vognbjørn.

Og mens man så sidder dér på "Cheers", The English Pub, Strandvejen 12 i Blokhus og kigger sig lidt omkring, bliver man alligevel "indhentet af fortiden".

Jeg skal ikke gøre mig klog på, fra hvilke litra de afbildede genstande stammer. Men det ved Forum sikkert mere om?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]
[image]

Cheers, The English Pub, Strandvejen 12, Blokhus, 11. juni 2011. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

Sædernes forfald.....

af gamle ole, 12/6 2011, 16:22 (4912 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

tja, ligner jo ganske almindelige standardsæder fra en midtergangsvogn a la CL, CP, CO etc.

Sædernes forfald.....

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/6 2011, 17:11 (4912 dage siden) @ gamle ole

Det er jeg også sikker på, men i hvert fald er det fra en midtgangsvogn med opstillingen 3 + 2 og så træben.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Sædernes forfald.....

af UTJ, 12/6 2011, 17:56 (4912 dage siden) @ Holger Sørensen

Det er jeg også sikker på, men i hvert fald er det fra en midtgangsvogn med opstillingen 3 + 2 og så træben.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

CL model før 1952 (træstel) - kan også være MO med træstel til sofaerne.......

Sædernes forfald.....

af TeamBaumann, Hjordkær, 12/6 2011, 18:49 (4912 dage siden) @ UTJ

Man kan vel ikke se form for ID nr. eller stempelmærker ved, måske under sofaen?
Ligesom en serienr. til - / fra denne serie tilhører denne vognserie eller noget ligende....

Sædernes forfald.....

af UTJ, 12/6 2011, 19:33 (4912 dage siden) @ TeamBaumann

Man kan vel ikke se form for ID nr. eller stempelmærker ved, måske under sofaen?
Ligesom en serienr. til - / fra denne serie tilhører denne vognserie eller noget ligende....

Tvivler, men CL vogne fra slutningen af 1950'erne havde stålstel til sædehynderne.

Sædernes forfald.....

af Jens Møller, København S, 12/6 2011, 21:49 (4912 dage siden) @ UTJ

MO-vogne op til MO 1839 havde også træstel til sofaerne. Fra MO 1840 fik de metalunderdel og tillige solaroliepumpen placeret under vognbunden!

--
Jens MO-Møller
[image]

Sædernes forfald.....

af jesper @, 12/6 2011, 23:23 (4912 dage siden) @ Jens Møller

Solaroliepumpe... Hvad er dét?

Sædernes forfald.....

af Jens Møller, København S, 12/6 2011, 23:58 (4912 dage siden) @ jesper

Solarolie er den gamle betegnelse for brændolie eller dieselolie. Deraf den meget nedladende betegnelse "solarkusk", som mange motorførere blev kaldt i sin tid.

Solaroliepumpen blev indført fra 1951 med de første 1800-vogne. Det er en pumpe, som suger solarolie fra bundtankene til faldtankene i maskinrummet. Ved ombygning til kedelvogne fra 1960 blev den også indført på disse vogne, som supplement til den håndbetjente vinge- eller drejepumpe. Denne pumpe var også benævnt solaroliepumpe.

--
Jens MO-Møller
[image]

Sædernes forfald.....

af gamle ole, 12/6 2011, 22:55 (4912 dage siden) @ UTJ

Rigtigt! Efterfølgende kom jeg også i tanke om MO som relevant mulighed.:-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak