Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ringsted remise nedrives

af gamle ole, 9/6 2011, 15:34 (4918 dage siden) @ Johnni Lassen

Egentligt underligt. Der er dog stadig en hvis drift i Ringsted i modsætning til f.ex. Næstved hvor der stadig er en remise som levy fra "de fede tider"

Hilsen Ole

Ringsted remise nedrives

af Allan Støvring-Nielsen, 9/6 2011, 17:27 (4918 dage siden) @ gamle ole

Næstved Remise er en del af et bygningskompleks, der også rummer opholdslokaler, kontor m.v.

Ringsted Remise var en "ren" remise, der ikke længere blev brugt. I lighed med andre bygninger river BDK dem ned, så de på papiret sparer de krævede penge på vedligeholdelse, uagtet at der ikke er brugt penge på at vedligeholde bygningerne i mange år. Det var det samme der skete i Viborg, hvor den gamle kommandopost, i samme ende som den fredede remise blev revet ned. Dermed ødelagde man en helhed i jernbanemiljøet.

Remisen i Ringsted fik altså ikke meget ud af at jernbanen København-Korsør blev udpeget til kulturminde, men nu slipper Johnni da for at tilkalde brandsprøjten, når ungerne sætter ild til remisen ....

mvh, Allan

Jernbanen til Korsør som industriminde
Kulturminde: Jernbanen fra København til Korsør er udpeget som et minde for den danske industrihistorie. Det er Kulturarvsstyrelsen, der har peget på jernbanen som en væsentlig faktor for udviklingen af vores samfund. Kulturarvsstyrelsen har udvalgt 25 industrikulturminder.

Ringsted remise nedrives

af Holger Sørensen, Hedehusene, 10/6 2011, 21:47 (4917 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Endnu en "Roskilde"
Os bevarende (selv om selvfølgelig ikke alt kan bevares) føler os totalt magtesløse.
Et fuldgodt eksempel er jo posten i Viborg hvor Kulturarvsstyrelsen i 1992 erklærede den for ikke bevaringsværdig!!! Det er godt nok mange år siden, og forholdene kan jo ændre sig, men åbenbart ikke for Kulturarvsstyrelsen.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Ringsted remise nedrives

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/6 2011, 19:57 (4918 dage siden) @ Johnni Lassen

Underligt, at ingen af folkene går med hjelm.
Er drejeskiven stadig i brug - og/eller bliver den bevaret ?.

Ringsted remise nedrives

af Allan Støvring-Nielsen, 9/6 2011, 21:02 (4918 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Er drejeskiven stadig i brug - og/eller bliver den bevaret ?.

Nej og næppe ...

Allan

Ringsted remise nedrives

af Henrik Winther Andersen @, 10/6 2011, 06:40 (4918 dage siden) @ re20000

Nej. Prøve at se i youtube.

Ringsted remise nedrives

af UTJ, 10/6 2011, 11:19 (4917 dage siden) @ Henrik Winther Andersen

Det er i øvrigt forkert at remisen er tegnet af Chr Sylow - det er en af DSB's standardremisebygninger, der i høj grad minder om den i Skjern (er den fjernet?). Bygningen var vel opført i 1925 med mulighed for udvidelse. KRB kan godt have haft adgang til en remiseplads. Så remisen har mere relation til Midtbanen end til KRB eller for den sags skyld Vestbanen.......

Ringsted remise nedrives

af Johnni Lassen ⌂, 10/6 2011, 15:46 (4917 dage siden) @ UTJ

Det skal jeg da beklage hvis jeg ikke har fået fat i de rigtige oplysninger omkring remisen, da jeg forsøgte at undersøge sagen omkring opførelsen. Jeg har altid troet at den var en del af KRB, men det er så DSB der har bygget den, har du et link du kan henvise til?
Jeg fandt selv denne her da jeg søgte på nettet: http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8ge-Ringsted_Banen

Ringsted remise nedrives

af UTJ, 10/6 2011, 16:19 (4917 dage siden) @ Johnni Lassen

Sandt at sige nej, med mindre jeg skriver en tekst til min egen side og linker til den (og det gør jeg ikke). Det er sådan nogle oplysninger man får op under neglene ved at kigge i tegningsarkiver og læse bøger - sidstnævnte er nu ofte ganske upræcise ;-)

Ringsted remise nedrives

af Preben Poulsgaard, 10/6 2011, 20:57 (4917 dage siden) @ UTJ

Hej med jer.
Remisen i Skjern er der stadig og benyttes af Bane.
mvh. Preben

Ringsted remise nedrives

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 11/6 2011, 18:51 (4916 dage siden) @ UTJ

... der i høj grad minder om den i Skjern (er den fjernet?).

Skjern remise står endnu:

[image]
Skjern remise. 1. okt. 2010

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Ringsted remise nedrives

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/6 2011, 22:59 (4917 dage siden) @ Johnni Lassen

De sørgelige rester af remisen i Ringsted 8 juni 2011.

Her er et historisk billede optaget for en uge siden:

[image]

Er der nogen, der ved om remisen har været større? Jeg har flere gange undret mig over, at hele den ene sidevæg var bygget af træ.

--
[image]

Ringsted remise nedrives

af Dampfmeisteren ⌂, 11/6 2011, 18:44 (4916 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mig bekendt har remisen ikke været større, men den var opført med mulighed for udvidelse.
En mulighed som Midtbanens tidlige fiasko og den tiltagende motorisering gjorde unødvendig.

mvh. Dampfmeisteren

Ringsted remise nedrives

af UTJ, 11/6 2011, 18:50 (4916 dage siden) @ Dampfmeisteren

Mig bekendt har remisen ikke været større, men den var opført med mulighed for udvidelse.
En mulighed som Midtbanens tidlige fiasko og den tiltagende motorisering gjorde unødvendig.

Mange remiseanlæg er opført med trævæg for at kunne udvides. En rundremise er sådan set et meget billige bygningsværk som ikke har været beregnet til andet end netop at give ly for lokomotiver (og personale). Ringsteds remise kunne udvides til en egentlig halvcirkel. Næstved remise har i øvrigt også en trævæg.

Ringsted remise nedrives

af Allan Støvring-Nielsen, 12/6 2011, 20:18 (4915 dage siden) @ Johnni Lassen

Remisen i Ringsted den 26. august sidste år.

mvh, Allan

[image]

Det lille røde hus på godspladsen i Ringsted

af Johnni Lassen ⌂, 10/1 2012, 11:44 (4703 dage siden) @ Johnni Lassen

Det lille røde hus er nu nedrevet, set i dag 10 januar 2012.

Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak