Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signalprogrammet statusrapport januar (Generelt)

af andersj, Aalborg, 27/3 2022, 12:48 (1005 dage siden)

Nyeste statusrapport viser at der igen er udfordringer med IC3'erne, i dette tilfælde med den anden First of Class og at bufferen er væk i forhold til at have nok togsæt klar til K23 hvor Ny Bane overgår til ETCS. Det nævnes dog ikke hvor mange togsæt det tilhører hhv. første og anden serie.

For IC3 Indusi flåden er det nu besluttet at de 17 togsæt signalteknisk ombygges til rene DK-togsæt og dermed kan de ikke længere køre i Tyskland. Det skyldes at trafikken overtages af Talgo-stammerne og Flensburg-Padborg-(Tinglev) overtages af NAH.SH i et eller andet omfang. Der er pt. ingen tidsplan for ombygningen af disse tog.

Link til statusrapporten: https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/tru/bilag/207/2542417.pdf

--
Mvh Anders

Signalprogrammet statusrapport januar

af Rail, 27/3 2022, 18:59 (1005 dage siden) @ andersj

Det nævnes dog ikke hvor mange togsæt det tilhører hhv. første og anden serie.

"I alt er 56 tog udrustet og godkendt til drift. Dermed er den første serie nu færdigudruste"

Deraf kan det udledes at "første serie" er på 56 sæt.


For IC3 Indusi flåden er det nu besluttet at de 17 togsæt signalteknisk ombygges til rene DK-togsæt og dermed kan de ikke længere køre i Tyskland.

Husk at DB Netz vil etablere ERTMS Padborg - Flensborg "snart"

Signalprogrammet statusrapport januar

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 28/3 2022, 07:06 (1004 dage siden) @ andersj

Nyeste statusrapport viser at der igen er udfordringer med IC3'erne, i dette tilfælde med den anden First of Class og at bufferen er væk i forhold til at have nok togsæt klar til K23 hvor Ny Bane overgår til ETCS. Det nævnes dog ikke hvor mange togsæt det tilhører hhv. første og anden serie.

MF 5024-5075 og 5093-5096 er udstyret med ETCS

For IC3 Indusi flåden er det nu besluttet at de 17 togsæt signalteknisk ombygges til rene DK-togsæt og dermed kan de ikke længere køre i Tyskland. Det skyldes at trafikken overtages af Talgo-stammerne og Flensburg-Padborg-(Tinglev) overtages af NAH.SH i et eller andet omfang. Der er pt. ingen tidsplan for ombygningen af disse tog.

Link til statusrapporten: https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/tru/bilag/207/2542417.pdf

Signalprogrammet statusrapport januar

af pjl, 29/3 2022, 21:58 (1003 dage siden) @ andersj

For IC3 Indusi flåden er det nu besluttet at de 17 togsæt signalteknisk ombygges til rene DK-togsæt og dermed kan de ikke længere køre i Tyskland. Det skyldes at trafikken overtages af Talgo-stammerne og Flensburg-Padborg-(Tinglev) overtages af NAH.SH i et eller andet omfang. Der er pt. ingen tidsplan for ombygningen af disse tog.

Er det ikke ret tit at Bane Danmark eller DSB præsenterer en dead-end i forbindelse med de senere års arbejde?

"Ja, vi vidste ikke rigtig hvornår Program X var færdigt så vi bestilte ikke det rigtige tog tid tiden, men fandme om ikke afviklingen af funktionen er spot on"

Signalprogrammet statusrapport januar

af RasmusD, 30/3 2022, 01:34 (1003 dage siden) @ pjl

At beslutningen er taget om at pille Indusi ud af de Tysklandsgodkendte IC3'ere, betyder jo ikke at man begynder arbejdet før Talgo-vognene er i drift.

Signalprogrammet statusrapport januar

af andersj, Aalborg, 30/3 2022, 01:40 (1003 dage siden) @ Rail


For IC3 Indusi flåden er det nu besluttet at de 17 togsæt signalteknisk ombygges til rene DK-togsæt og dermed kan de ikke længere køre i Tyskland.


Husk at DB Netz vil etablere ERTMS Padborg - Flensborg "snart"

Men hvis vi tænker tilbage på udfordringerne med togradioen i de togsæt for et par år siden, er det så overhovedet realistisk at togsættene beholder deres godkendelse til kørsel i Tyskland efter at man har afmonteret PZB og installeret DK-STM?

--
Mvh Anders

Signalprogrammet statusrapport januar

af pjl, 30/3 2022, 22:55 (1002 dage siden) @ RasmusD

At beslutningen er taget om at pille Indusi ud af de Tysklandsgodkendte IC3'ere, betyder jo ikke at man begynder arbejdet før Talgo-vognene er i drift.

Nej, men planlægningen lader meget tilbage ay ønske...

når man beslutter at man piller Indusi uf af IC3 burde der ringe en klokke et eller andet sted, nu har man ikke tog til at levere et produkt, det er et godt eksempel på at skyde sige selv i foden...

Synes dette mønster har gentaget sig et par gange mens man har lavet "fremtidens jernbane" ser nutidens ud til at falde sammen. Ellers kunne man køre til Aarhus direkte (uden togskifte), eller undlade at bruge IC3 som regionaltog til Holbæk fordi man ikke har flere diesel lokomotiver til at køre på en banestrækning hvor der hænger kabler som er ubrugelige indtil engang i 2024. På samme måde havde man nok sørget for ikke at isoloere Nykøbing F så "effektivt" som man reelt har gjort.

Signalprogrammet statusrapport januar

af bjergged, Zentralschweiz, 1/4 2022, 16:43 (1000 dage siden) @ pjl

At beslutningen er taget om at pille Indusi ud af de Tysklandsgodkendte IC3'ere, betyder jo ikke at man begynder arbejdet før Talgo-vognene er i drift.


Nej, men planlægningen lader meget tilbage ay ønske...

Tjaeh, det er jo nemt at sige. Det er mange års ulykke DSB i dag skal forsøge at planlægge sig ud af. Generel materielmangel pga. IC4-misæren, overlappende elektrificerings- og signalprogram, og tidsplaner for begge der bliver ved med at skride, mangel på validatorer, meget slinger fra politisk side og nu så senest leveringsforsinkelser på Talgo-togene.

Jeg misunder i hvert fald ikke de stakler, der skal forsøge at få den kabale til at gå op. Intet under at de ønsker sig flere IC3’ere til rådighed, da det, indtil BaneDanmark er færdig med at bygge om, er noget af det mest alsidige materiel de har til rådighed.

DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak