Odense Letbane - Testkørsel (Generelt)
En flot video fra YT kanalen "v170r" der viser letbanen fra flere forskellige steder og vinkler
Glæder mig meget til åbningen!
af anders_vejby, 14/3 2022, 15:50 (994 dage siden)
redigeret af anders_vejby, 14/3 2022, 16:00
En flot video fra YT kanalen "v170r" der viser letbanen fra flere forskellige steder og vinkler
Glæder mig meget til åbningen!
af Niels Munch, 20/3 2022, 15:45 (988 dage siden) @ anders_vejby
Odense Letbanes nyhedsbrev 20.03.2022:
"Nu begynder test efter fuld køreplan
Letbanetog mod Tarup på Nyborgvej (foto: Odense Letbne).
Letbanens testforløb er for alvor på vej ind i den afsluttende fase.
I løbet af den kommende uge (uge 12) bliver testkørslerne yderligere intensiveret, når letbanens entreprenør, COMSA, indleder den såkaldte SODT (System Operations Demonstration Test), hvor der over en periode på op til fire uger vil blive kørt efter fuld køreplan."
Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/nu-begynder-test-efter-fuld-koereplan/ .
M.v.h.
Niels
af anders_vejby, 20/3 2022, 16:07 (988 dage siden) @ Niels Munch
Det er da godt nyt må man sige!
af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 20/3 2022, 17:55 (988 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Per Holm, 20/3 2022, 18:10
Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/nu-begynder-test-efter-fuld-koereplan/ .
Forventet driftsstart ultimo maj skulle indebære at "Odense Bynet 2021" eller "Odense Bynet 2022" - det er lidt varierende hvad det kommer til at hedde - skulle starte ultimo juli hvilket bliver spændende. At nogle af buslinjerne, høringsforslagets radiallinje 1 og 2, vil krydse en stærkt belastet strkn. 21 (Ringebanen) i niveaukrydsninger er næppe befordrende for rettidigheden.
Og Hjallese bliver ikke til at kende igen.
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.
af Petteri, 21/3 2022, 21:31 (987 dage siden) @ Per Holm
Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.odenseletbane.dk/nyheder/nu-begynder-test-efter-fuld-koereplan/ .
Forventet driftsstart ultimo maj skulle indebære at "Odense Bynet 2021" eller "Odense Bynet 2022" - det er lidt varierende hvad det kommer til at hedde - skulle starte ultimo juli hvilket bliver spændende. At nogle af buslinjerne, høringsforslagets radiallinje 1 og 2, vil krydse en stærkt belastet strkn. 21 (Ringebanen) i niveaukrydsninger er næppe befordrende for rettidigheden.
Og Hjallese bliver ikke til at kende igen.
Jeg har ikke lige været i Hjallese for nylig, men er vejene omkring letbanen udvidet, til at klare den mængdebustrafik der er planlagt ifølge Nyt Bynet?
Dog synes jeg det er rart at se, at en af de forstæder der blev ramt af sammenlægningen af by-og regionalbusser i 00'erne endelig får mere bybusdrift - især når området siden om/nedlægningen af linje 42, har fået tilført en masse ældre-og familieboliger. Plus en NETTO
--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.
af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 21/3 2022, 22:38 (987 dage siden) @ Petteri
redigeret af Per Holm, 21/3 2022, 23:34
Forventet driftsstart ultimo maj skulle indebære at "Odense Bynet 2021" eller "Odense Bynet 2022" - det er lidt varierende hvad det kommer til at hedde - skulle starte ultimo juli hvilket bliver spændende. At nogle af buslinjerne, høringsforslagets radiallinje 1 og 2, vil krydse en stærkt belastet strkn. 21 (Ringebanen) i niveaukrydsninger er næppe befordrende for rettidigheden.
Og Hjallese bliver ikke til at kende igen.
Jeg har ikke lige været i Hjallese for nylig, men er vejene omkring letbanen udvidet, til at klare den mængdebustrafik der er planlagt ifølge Nyt Bynet?
Dog synes jeg det er rart at se, at en af de forstæder der blev ramt af sammenlægningen af by-og regionalbusser i 00'erne endelig får mere bybusdrift - især når området siden om/nedlægningen af linje 42, har fået tilført en masse ældre-og familieboliger. Plus en NETTO
Vinkelvej - der hvor Hjallese Standsningssted ikke længere er placeret - skal være busterminal med en - efter O'enske forhold - kæmpe bustrafik og krydset Odensevej - Svendborgvej har fået en større ombygning hvilket også gælder hele strækningen Hjallesevej - Svendborgvej .
I 60'erne i den gamle Dalum-Hjallese Kommune gik buslinje 3 fra Dalum skiftevis ud af Faaborgvej og skiftevis til Hjallese ad Dalumvej - Nygade - Demantsvej - Hjallesegade og vendte ved krydset Odensevej - Svendborgvej. Dermed var der forbindelse fra Hjallese til kommunekontoret på Dalum Rådhus. Siden da har der vist ikke været bustrafik ind gennem selve Hjallese landsby. Men nu får de "kam" til deres hår.
Førnævnte linje 3 krydsede strkn. 21 (Ringebanen) i niveau på Odensevej men dengang var togtrafikken til Ringe (Fåborg og Svendborg) næppe den samme som i vore dage hvor køretiden mellem stationerne Fruens Bøge (Frs) og Højby (Høs) vist er kritisk for køreplanen.
Ps. "Nyt Bynet" er et hovedstadsprojekt der med stor succes blev sat i værk for et par år siden lige efter Cityringen var kommet i gang.
Pps. Netto i Hjallese bør nok stærkt overveje at flytte nærmere til standsningsstedet i et af de nye boligområder der vokser op på de tidl. industriarealer hvis de skal nå kunderne.
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.
af Trainee, 21/3 2022, 23:46 (987 dage siden) @ Per Holm
Ps. "Nyt Bynet" er et hovedstadsprojekt der med stor succes blev sat i værk for et par år siden lige efter Cityringen var kommet i gang.
Københavns Nyt Bynet var faktisk allerede sat i gang i hvert fald tilbage i 2012.
Det samme sker i Odense som følge af letbanen, altså et Nyt Bynet til Odenses busser. Inden længe kommer der en specialudgave af Rejseplanen hvor ændringerne er trådt i kraft, præcis som det skete med Københavns Nyt Bynet.
af Niels Munch, 24/3 2022, 11:45 (984 dage siden) @ Per Holm
Da der skrives lidt indforstået om fremtiden i Odenses kollektive trafik, er det måske på sin plads at henvise til:
Kollektiv Trafik Forum 22. marts 2022:
"Trafikselskab sender fremtidens kollektive trafik i høring
FynBus’ bestyrelse sender sin trafikplan for 2022-2025 i høring. Planen beskriver de overordnede linier for udviklingen af den kollektive trafik på Fyn og Langeland, og indeholder blandt andet en plan for grøn omstilling af bustrafikken inden for få år."
Læs hele artiklen her: https://www.kollektivtrafik.dk/trafikselskab-sender-fremtidens-kollektive-trafik-i-hoer... .
Omtalen på FynBus' eget website: https://www.fynbus.dk/trafikplan .
Direkte link til høringsforslaget (pdf 11 mb): https://www.fynbus.dk/filarkiv/Om%20FynBus/Strategi%20og%20%C3%A5rsberetning/Forslag%20... .
M.v.h.
Niels
af Niels Munch, 26/3 2022, 08:37 (983 dage siden) @ anders_vejby
Odense Letbane, sæt "11" møder sæt "09" på "Parkering Odense Syd", 25.03.2022 (nm).
Hjallese, det "sædvanlige kig" fra fodgængerbroen, her med sæt "09", 25.03.2022 (nm).
Hjallese, sæt "09" afgår mod Tarup, 25.03.2022 (nm).
Det var lidt "bifangst" i f.m. et besøg i Odense SØ.
M.v.h.
Niels
af Vestjyden, 26/3 2022, 20:36 (982 dage siden) @ Niels Munch
Fra Odense i dag:
Letbanen forbi den tidligere station:
Ved Odense Å:
Ved Albani Torv:
Mvh Vestjyden
--
AR 2052
af Niels Munch, 27/3 2022, 12:05 (981 dage siden) @ Vestjyden
Fornemme billeder!
Bedste hilsener
Niels
af Vestjyden, 27/3 2022, 12:47 (981 dage siden) @ Niels Munch
Fornemme billeder!
Bedste hilsener
Niels
Tak i lige måde!
Fantastisk at se noget af den udskældte Thomas B. Thriges gade blive omdannet til Letbane.
Mvh vestjyden
--
AR 2052
af anders_vejby, 27/3 2022, 15:07 (981 dage siden) @ Niels Munch
Fornemme billeder!
Bedste hilsener
Niels
Enig og jeg må nok sige at letbanen klæder bybilledet. Glæder mig meget til åbningen.
Der kommer tog. Pris 270 kr.
Læs mereKæmpelastbiler i svensk mine arbejder døgnet rundt uden fører
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet