Jernbaneledelse i krigstid (link m.v.) (Jernbanen i dag)
God eftermiddag i Forum,
CNN har i en læseværdig artikel af g.d. "The command center on rails: How Ukrainians are keeping trains on track in war" skildret, hvordan ledelsen af de ukrainske jernbaner under denne urimelige og tragiske konflikt udøver deres funktion fra en rullende kommandocentral og med et "klassisk" kommunikationssystem.
I artiklen er der både video og fotos fra denne single-train car, acting as a mobile command center:
Ukraine, VIP-/inspektionsmotorvogn 610M-001 (Foto: Фетисов Михаил Wikimedia Commons).
Tillad mig - trods den sørgelige baggrund - at nørde en anelse: Dette ene eksemplar er bygget af polske PESA i 2004 til generaldirektøren for de ukrainske baner og indrettet med faciliteter for længere ophold, jf. beskrivelsen her: https://pl.wikipedia.org/wiki/Pesa_610M .
Herudover leverede PESA fra 2004 10 passager-motorvogne til regionaltrafikken, bygget over den samme "læst", med betegnelsen 620M, se: https://pl.wikipedia.org/wiki/Pesa_620M .
På jernbanemessen InnoTrans i Berlin i 2004 havde PESA udstillet dette første eksemplar af 620M-serien:
PESA DH dieselmotorvogn 620M-001 til Ukraine på InnoTrans, Berlin 09.2004 (nm).
Wikipedia-siderne, hvortil der er linket, er på polsk, som Golgle-Translate gerne oversætter flinkt og forståeligt.
M.v.h.
Niels