Forventet driftsstart ultimo maj skulle indebære at "Odense Bynet 2021" eller "Odense Bynet 2022" - det er lidt varierende hvad det kommer til at hedde - skulle starte ultimo juli hvilket bliver spændende. At nogle af buslinjerne, høringsforslagets radiallinje 1 og 2, vil krydse en stærkt belastet strkn. 21 (Ringebanen) i niveaukrydsninger er næppe befordrende for rettidigheden.
Og Hjallese bliver ikke til at kende igen.
Jeg har ikke lige været i Hjallese for nylig, men er vejene omkring letbanen udvidet, til at klare den mængdebustrafik der er planlagt ifølge Nyt Bynet?
Dog synes jeg det er rart at se, at en af de forstæder der blev ramt af sammenlægningen af by-og regionalbusser i 00'erne endelig får mere bybusdrift - især når området siden om/nedlægningen af linje 42, har fået tilført en masse ældre-og familieboliger. Plus en NETTO
Vinkelvej - der hvor Hjallese Standsningssted ikke længere er placeret - skal være busterminal med en - efter O'enske forhold - kæmpe bustrafik og krydset Odensevej - Svendborgvej har fået en større ombygning hvilket også gælder hele strækningen Hjallesevej - Svendborgvej .
I 60'erne i den gamle Dalum-Hjallese Kommune gik buslinje 3 fra Dalum skiftevis ud af Faaborgvej og skiftevis til Hjallese ad Dalumvej - Nygade - Demantsvej - Hjallesegade og vendte ved krydset Odensevej - Svendborgvej. Dermed var der forbindelse fra Hjallese til kommunekontoret på Dalum Rådhus. Siden da har der vist ikke været bustrafik ind gennem selve Hjallese landsby. Men nu får de "kam" til deres hår.
Førnævnte linje 3 krydsede strkn. 21 (Ringebanen) i niveau på Odensevej men dengang var togtrafikken til Ringe (Fåborg og Svendborg) næppe den samme som i vore dage hvor køretiden mellem stationerne Fruens Bøge (Frs) og Højby (Høs) vist er kritisk for køreplanen.
Ps. "Nyt Bynet" er et hovedstadsprojekt der med stor succes blev sat i værk for et par år siden lige efter Cityringen var kommet i gang.
Pps. Netto i Hjallese bør nok stærkt overveje at flytte nærmere til standsningsstedet i et af de nye boligområder der vokser op på de tidl. industriarealer hvis de skal nå kunderne.
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.