Evt. strandede russervogne (Generelt)
Go´morn
Er der nogen her der har kendskab til om der er strandet russiske passagervogne i westen - Paris / Berlin?
De bedste hilsner
D 960
Go´morn
Er der nogen her der har kendskab til om der er strandet russiske passagervogne i westen - Paris / Berlin?
De bedste hilsner
D 960
Togtrafikken fungerer vel stadig. Det eneste der har været fremme er at Letland ikke vil sende fladvogne til Rusland, da de så kan bruges i Rusland til militærtransporter.
--
ئۇلغىك
Er der nogen her der har kendskab til om der er strandet russiske passagervogne i westen - Paris / Berlin?
Mon ikke alle er kommet tilbage til easten ....
--
Svend
Jeg tror faktisk at det var længe siden der var direkte tog. Var det ikke sådan at de sluttede at køre tidligt i covid epidemien?
Mvh
puffin
Et er at vogne kan være strandede i "Vesten", og ikke kan returneres til ejerne p.g.a. krigshandlinger eller andet. Det skal så det pågældende land, hvor evt. vognen/vognene er strandede i forholde sig til, muligvis en international (EU) holdning i dette tilfælde (rent gætteværk).
Men dette er juristeri og ikke mindst storpolitik på højeste plan, eventuelt at tilbageholde et andet lands ejendom (statsejede jernbaner). Og da der ikke er "andet" end en handels Boy cut, er en eventuel tilbageholdelse et yderst alvorligt skridt og kan opfattes som et optrapning af en i forvejen farlig situation.
Jeg tror at der p.t. kun er et at gøre, underrette ejerne (er sikkert allerede gjort) om det umulige p.t. at tilbagesende vognen(vognene) og så sikre den/dem ind til overlevering kan finde sted.
At gøre andet jf. en folkestemning vil være dumt!!
Altså, forholde sig til de skrevne og uskrevne regler herfor. Nogen skal jo overholde gældende regler og love, ikke sandt?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
Mon ikke det er begrænset hvor mange russiske vogne der kører rundt i Vesteuropa, eftersom den russiske sporvidde er 1520 mm mod 1435 i Vesteuropa?
Togene kører fortsat mellem Petersborg og Helsinki. Det samme vil jeg tro med korridortogene mellem Rusland og Kaliningrad.
--
ئۇلغىك
Steffen,
der er adskilige oligarker der har fået beslaglagt deres lystyachter rundt om i Europæiske havne så jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor diverse baneforvaltere ikke skulle kunne tilbageholde togmateriel.
Men som det anføres - det er nok begrænset hvor meget materiel der kører rundt i vesteuropa da sporvidderne jo er forskellige.
--
Venligst
Michael Deichmann
Steffen,
der er adskilige oligarker der har fået beslaglagt deres lystyachter rundt om i Europæiske havne så jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor diverse baneforvaltere ikke skulle kunne tilbageholde togmateriel.
Men som det anføres - det er nok begrænset hvor meget materiel der kører rundt i vesteuropa da sporvidderne jo er forskellige.
Der er jo forskel på om det er enkelt personer som er sanktioneret eller et helt statsligt selskab. Mig bekendt er de russiske statsbaner ikke blevet sanktioneret i en forstand der gør at deres materiale kan beslaglægges i udlandet.
Mon ikke det er begrænset hvor mange russiske vogne der kører rundt i Vesteuropa, eftersom den russiske sporvidde er 1520 mm mod 1435 i Vesteuropa?
Indtil covid lagde verden ned, kørte der direkte sovevogne fra Moskva til en række byer i Europa. Enten med bogieskift i Brest, eller som Talgo stammer med omsporbare aksler. Se f.eks.: Seat 61: Trains from Moscow
Kære Michael
Jeg kender ikke til organisationen af de Russiske jernbaner og om der eventuelt skulle være "P" vogne imellem.
Det jeg hentydede til, var eventuelle vogne fra de statslige russiske jernbaner, som man nok skal holde "schnitzlerne" fra i den nuværende situation, HVIS der i det hele taget er nogen i EU/NATO området.
I sidste ende er det jo politik på et plan som vi ikke får noget ud af at diskutere her på siden, andet end eventuel bøvl og ballede a la Facebook udtalelser. Så her stopper jeg.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
Netop. Jernbanetrafik er ikke sanktioneret, så al denne snak er ligesom omsonst.
--
ئۇلغىك
Mon ikke det er begrænset hvor mange russiske vogne der kører rundt i Vesteuropa, eftersom den russiske sporvidde er 1520 mm mod 1435 i Vesteuropa?
Indtil covid lagde verden ned, kørte der direkte sovevogne fra Moskva til en række byer i Europa. Enten med bogieskift i Brest, eller som Talgo stammer med omsporbare aksler.
Er der ikke en berejst sjæl herinde der ved hvordan (gerne med billeder) det foregår med de 2 systemer?
Ombytning af bogie er noget jeg mest kender fra modelbanen og der kender jeg ikke omsporbare aksler.
Jeg har hørt om det tidligere, men aldrig set det.
--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.
Er der ikke en berejst sjæl herinde der ved hvordan (gerne med billeder) det foregår med de 2 systemer?
Ombytning af bogie er noget jeg mest kender fra modelbanen og der kender jeg ikke omsporbare aksler.
Jeg har hørt om det tidligere, men aldrig set det.
Her er en spansk Youtube-video, hvor et Talgo skifter sporvide: https://youtu.be/ZiH4kt14yGw
Mvh
Steen
Er der ikke en berejst sjæl herinde der ved hvordan (gerne med billeder) det foregår med de 2 systemer?
Ombytning af bogie er noget jeg mest kender fra modelbanen og der kender jeg ikke omsporbare aksler.
Jeg har hørt om det tidligere, men aldrig set det.
Hej Ole,
Du kan finde videoer om emnet her: https://www.youtube.com/results?search_query=brest+change+of+gauge .
M.v.h.
Niels
Togene kører fortsat mellem Petersborg og Helsinki. Det samme vil jeg tro med korridortogene mellem Rusland og Kaliningrad.
Togtrafik er i hvert fald ikke omfattet af sanktionerne, så det vil være andre grunde som gør, hvis de ikke kører (fx at russerne formentlig ret hurtigt løber ind i mangel på reservedele til deres materiel mv)
Der er umiddelbart ikke tog at booke på fx https://www.russiantrain.com/
Så det ser ud som om de er indstillet.
Ingen bookingmulighed er ikke det samme som at de ikke kører.
Se her: https://www.vr.fi/en/trains-to-russia
--
ئۇلغىك
Ingen bookingmulighed er ikke det samme som at de ikke kører.
Se her: https://www.vr.fi/en/trains-to-russia
Men så nemt er det heller ikke:
Rejser mellem Rusland og Finland
Bemærk venligst, at udenrigsministeriet i Finland fraråder enhver rejse til Rusland i øjeblikket. Du kan annullere din Allegro-billet gratis. Det er obligatorisk at bære en ansigtsmaske, mens toget er inden for Ruslands grænser. Det anbefales dog at bruge en ansigtsmaske under hele rejsen.
Køb en togbillet til Allegro
I øjeblikket er det kun finske og russiske statsborgere, der må rejse med Allegro-tog.
Kilde: https://www.vr.fi/en/trains-to-russia
Men, men, men ......
Når man søger efter togforbindelser får man dette svar:
Der er ingen tog tilgængelige på denne dato. Prøv venligst en anden dato.
Kilde: https://www.russiantrain.com/search-im?codeFrom=2004000&codeTo=1000001&dateDep=...
--
Svend
Der er umiddelbart ikke tog at booke på fx https://www.russiantrain.com/
Så det ser ud som om de er indstillet.
På bahn.de kan man finde tog til Kiev, men bahn.de "kan ikke finde" de russiske byer jeg prøvede, feks Moskva skrevet på både tysk og engelsk.
Der er umiddelbart ikke tog at booke på fx https://www.russiantrain.com/
Så det ser ud som om de er indstillet.
På bahn.de kan man finde tog til Kiev, men bahn.de "kan ikke finde" de russiske byer jeg prøvede, feks Moskva skrevet på både tysk og engelsk.
Hvorfor rejse til Rusland på nuværende tidspunkt???
Det giver god mening at man ikke kan finde nogen afgange!
--
Søgaard Trinbræt
[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]
://www.vr.fi/en/trains-to-russia
Men, men, men ......
Når man søger efter togforbindelser får man dette svar:
Der er ingen tog tilgængelige på denne dato. Prøv venligst en anden dato.Kilde: https://www.russiantrain.com/search-im?codeFrom=2004000&codeTo=1000001&dateDep=...
Nu er togene indstillet mellem Helsinki og Peterburg
https://jyllands-posten.dk/international/ECE13860534/sidste-ekspres-fra-skt-petersborg-...
--
ئۇلغىك
Hej,
Her er links til artikler med nogen relation til emnet:
Railway Gazette International 23.03.2022:
Ukraine to nationalise Russian-owned rolling stock. National railway Ukrzaliznytsia has begun the process of nationalising Russian-owned rolling stock in the country.
International Railway Journal 25.03.2022:
First DB Cargo rail landbridge train arrives in Ukraine. Five more trains carrying humanitarian aid are on their way from Germany to Ukraine.
International Railway Journal 25.03.2022:
Direct trains between Finland and Russia suspended. One route continued operating to allow Finns to return home from Russia.
The only direct passenger rail service between Finland and Russia will stop operating from March 28 and will remain suspended indefinitely.
M.v.h.
Niels
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
Læs mere