Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporvognsskinner i i København (Generelt)

af jesper @, 8/6 2011, 00:16 (4917 dage siden)

Nu hvor det ser udtil at i det mindste omegnen af København får sig en sporvogn, kunne det være interessant med lidt sporvognshistorie. Selv 40 år efter de sidste sporvogne har kørt ligger der stadig spor i gaden. Jeg har fundet spor flg steder:

Tagensvej / Bispebjerg Bakke

Gl. Kongevej / Vester Søgade

Jernbanegade

Vendesløjfe Nyhavn (Findes den stadig?)

Øster Allé (Er netop pillet op ifm renovering af vejen. Lå ellers på et langt stykke)

Nørreport i midterrabaten syd for stationen.

HVEM har ellers kendskab til steder hvor der stadig er skinner?

Sporvognsskinner i i København

af Bruno., 8/6 2011, 05:25 (4917 dage siden) @ jesper

Hej.

Kan huske for en del år siden, der kunne man stadig se skinnerne i asfalten på Istedgade i København.

af Brian Væver, København, 8/6 2011, 11:51 (4917 dage siden) @ Bruno.

De er begyndt at komme op af asfalten på Offenbachsvej

af gamle ole, 8/6 2011, 10:41 (4917 dage siden) @ jesper

Ja, og Michael her på vognstyrer.dk endnu flere lokaliteter med

Hilsen Ole:-)

af Anders ⌂, Copenhagen, 8/6 2011, 18:41 (4916 dage siden) @ jesper

Hej

Jeg har i mange år glædet mig over spor i begyndelsen af Nørrebrogade nær Dr. Louisesbro.

Bragesgade på Nørrebro nær Nørrebros remise er der spor i brostensbelægningen efter at sporvogne har vendt og er kommer lidt længere ud end sporene rakte. Jeg har set dem men kunne ikke finde dem sidst jeg var der. Håber ikke en eller anden brolæggr har byttet om på stenene!!!

Spændende emne. Ser frem til info og fotos

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

af ibber, 14/6 2011, 11:33 (4911 dage siden) @ jesper

På bagsiden af Grøndalscentret (det gamle Bellacenter) ligger der noget der ligner sporvognsskinner (eller det gjorde der i hvert fald for et års tid siden). Har der kørt sporvogne der?

Google Maps

De ligger nærmest nedenunder de røde og hvide containere.

af Steff, 14/6 2011, 12:28 (4911 dage siden) @ ibber

Kære Ibber!
Nu har jeg ikke set Google-maps, men sporvogner har der såmen kørt i området. Ned ad Borups allé fra Frederikssundsvej og videre ind mod centrum kørte linje 8 og dér hvor de gule bindingsværkbygninger ligger idag, var der en vendesløjfe for den navnkundige "linje Buh", der kørte fra Københavns Hovedbanegård og til "De Sjællandske landboforeningers dyrskue på Bellahøj".
De gule bygninger er opført som administrationsbygninger udelukkede til dette forhold.
Der har IKKE kørt sporvogne på "tværs" af Tomgårdsvej/Hulgårdsvej. Så eventuelle sporrester skal være på vendepladsen.

[image]
Farvelagt foto/postkort fra vendesløjfen.

Iøvrigt er navnet "Bellacentret" jo nu noget videre misvisende, da det "originale" Bellacanter - nu omdøbt til "Grøndalscentret" fik navnet. Og navnet hentyder jo lige præcist til området, der telefonmæssigt hørte under "Bella" telefoncentralen oppe ved Degnemose allé.

Mvh

Bella 6308 vega (Steff)

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak