Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt materiel i drift på interessant slovakisk tandhjulsbane (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 25/2 2022, 10:58 (1003 dage siden)

Railway Gazette International 18 February 2022:

"Rack trainsets enter revenue service

SLOVAKIA: Five rack-and-adhesion trainsets built by Stadler for ŽSSK’s metre gauge rack railway between Štrba and Štrbské Pleso were formally launched into revenue service on February 16."

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/rack-trainsets-enter-revenue-... .
Fordrer sign-in, men registrering er gratis.

Se også om banen her: https://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0trbsk%C3%A9_Pleso%E2%80%93%C5%A0trba_rack_railway .


M.v.h.
Niels

Nyt materiel i drift på Rigi Bahnen

af bjergged, Zentralschweiz, 25/2 2022, 20:50 (1002 dage siden) @ Niels Munch

Railway Gazette International 18 February 2022:

"Rack trainsets enter revenue service

SLOVAKIA: Five rack-and-adhesion trainsets built by Stadler for ŽSSK’s metre gauge rack railway between Štrba and Štrbské Pleso were formally launched into revenue service on February 16."

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/rack-trainsets-enter-revenue-... .
Fordrer sign-in, men registrering er gratis.

Se også om banen her: https://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0trbsk%C3%A9_Pleso%E2%80%93%C5%A0trba_rack_railway .

Lidt i samme boldgade her fra Schweiz, Rigi Bahnen skulle gerne idriftsætte deres nye tandhjulstog, ligeledes fra Stadler, her til April. Meget sjovt design med “opstoppernæse”: [image]

Mere her fra Rigi Bahnen på Tysk: https://www.rigi.ch/informieren/rigi-projekte/rollmaterialbeschaffung

Nyt materiel i drift på interessant slovakisk tandhjulsbane

af Peer Pedersen, 28/2 2022, 05:07 (1000 dage siden) @ Niels Munch

De nye tog til tandhjulsbanen Štrba til Štrbské Pleso, er konstrueret sådan at de også kan køre på strækningen Štrbské Pleso - Starý Smokovec - Poprad /Tatranská Lomnica) der ikke har stejle stigninger og derfor ikke kræver tandhjuls træk. De tidligere tog var konstrueret til kun at køre på strækningen med tandhjulstræk.
De nye tog har en max hastighed på 80 km/t hvilket er rigeligt på den meget kurvede strækning Štrbské Pleso - Starý Smokovec - Poprad /Tatranská Lomnica
Jeg og familien har taget turen flere gange, her er turisterne i overtal, der bor ikke mange fastboende langs strækningerne, men her er mange hoteller.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak