Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog ulykke i Tyskland (Generelt)

af Svend, 19/2 2022, 18:38 (1008 dage siden) @ andersj

Deres opgaver bl.a. "Vi sørger for sikkerheden i togene og på banelæg".


Her menes personsikkerhed (vold, tyveri, røveri mm)


Netop. Politiet undersøger ikke jernbaneulykker, men kommer naturligvis ind i billedet, hvis der på et tidspunkt skal rejses tiltale mod nogen. Og løser de naturligvis de politimæssige opgaver, som de er sat til. Også på stationer og baneanlæg..... men ikke om der er begået sikkerhedsmæssige (jernbanetrafiksikkerhed) fejl eller brister. Det har de ganske enkelt forudsætninger for.


Sådan som jeg læser artiklerne så kører politiet deres egen undersøgelse med hjælp fra en ekspert - der står også i den linkede artikel at politiet allerede har nedsat en 8 mand stor efterforskningsgruppe og at den ene lokomotivfører er sigtet.

Ved ulykken i Bad Aibling i 2016 blev trafiklederen også allerede dømt og løsladt igen inden Bundesstelle für Eisenbahnunfalluntersuchung var færdige med deres rapport. Han blev dømt i december 2016 og løsladt i juni 2018 - den endelig rapport om ulykken kom først i oktober 2018.

Der har så nok været grund til at starte en politimæssig efterforskning inden man ("Bundesstelle.....) er blevet færdig med den egentlige jernbaneundersøgelse. Nogle ting kan jo også være helt åbenlyse overtrædelser af de almindelige straffelovsbestemmelser, f eks hvis der har været alkohol indblandet (vi taler ikke om den aktuelle sag fra forleden - den kender vi heller ikke meget til her fra sidelinjen).
Den politimæssige efterforskning (og involvering) er nok forskellig de to lande imellem. Men stadigvæk: Politiets kendskab til jernbanedrift og interne regler er stærkt begrænset, i hvert fald i Danmark. Her i landet kommer politiet normalt heller ikke til stede ved uheld på jernbanen, kun hvis der har været tale om, at der har været tilkaldt politi eller redning ("112"), f eks ved personskade eller dødsfald.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
Veterantog kalenderBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak